داود بهبودی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اعلام اینکه آذربایجان‌ شرقی رتبه 12 کشور را از نظر سهم بودجه عمرانی دارد، ادامه داد: سهم ما در بودجه جاری و عمرانی کشور بیش از سهم درآمدی استان است.
وی اعلام کرد: با توجه به وضعیت فعلی بودجه سال 97 درآمدهایی که باید در استان وصول شود نزدیک 2 هزار و 500 میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل 5.5 درصد رشد داشته و این در حالی است که میانگین رشد درآمدهای وصولی در سطح کشور 14.3 درصد است.
بهبودی گفت: در واقع به این ترتیب افزایش فشار مالیاتی و وصولی دولت از محل عوارض و سایر منابع در این استان کمتر از سایر استان‌هاست.
بهبودی با بیان اینکه در سال 96 در رتبه ششم و در سال 97 در رتبه هشتم درآمدهای وصولی در کشور قرار گرفته‌ایم، افزود: در سال 96 سهم 2.97 درصدی و در سال 97 سهم 2.58 درصدی درآمدهای وصولی کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: بودجه هزینه‌ای (جاری) استان نیز با رشد 17.6 درصدی از 360 میلیارد تومان در سال 96 به 424 میلیارد تومان در سال 97 افزایش یافته و استان دارای رتبه 9 کشور است.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری و در کل استان‌ها تعدادی از طرح های ملی، استانی شده‌‌اند و بودجه آنها به مجموع اعتبارات استانی اضافه شده است، گفت: در همین راستا در آذربایجان‌شرقی تعداد 40 طرح ملی با بیش از 118 میلیارد تومان اعتبار، استانی شده‌اند.
بهبودی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، طی فرایند بررسی و تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی، علاوه بر پیشنهاد دولت بطور معمول یک عدد کلی به سرجمع اعتبارات استان‌ها اضافه می‌شود، گفت: توزیع این اعتبار منطق قابل دفاعی ندارد به طوریکه بین همه استان‌ها اعم از کوچک و بزرگ، پرجمعیت و کم‌جمعیت و برخوردار یا غیربرخوردار به صورت یکسان و مساوی توزیع می‌شود.
وی اظهار داشت: به این ترتیب به تدریج سهم استان‌های بزرگ، پرجمعیت و برخوردار کاهش و بالعکس سهم سایر استان‌ها افزایش می‌یابد.
بهبودی با بیان اینکه سه درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت بین استان‌های دارای نفت و گاز و نیز سایر استان‌ها بر حسب شاخص‌های محرومیت توزیع می‌شود، افزود: این مبلغ در برخی استان‌های نفتی مثل خوزستان و در استان‌های به نسبت محروم که شاخص‌های محرومیت بالایی دارند عدد قابل توجهی است اما در استان‌هایی همانند استان آذربایجان‌شرقی به تدریج کاهش می‌یابد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خاطرنشان کرد: پیشنهاد اولیه بودجه در قالب لایحه توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود و بحث‌های کارشناسی و اقناع کننده نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی می‌تواند به افزایش سهم استان منجر شود و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آماده هرگونه کمک و همراهی لازم در این زمینه است.
آذربایجان شرقی با سهم جمعیتی حدود 5.2 درصد از کل جمعیت کشور بیش از 4 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.
در سال های اخیر نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی همواره به آنچه که کاهش سهم استان از بودجه کشور و افزایش فشار مالیاتی نامیده اند، اعتراض کرده اند.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.