به گزارش ایرنا، احمد دادرس فیاض شامگاه دوشنبه در همایش سراسری حاج زین العابدین مراغی نویسنده دوران مشروطه افزود: این دیار همواره مملو از بزرگان علمی، فرهنگی و ادبی از جمله خواجه نصیر، عبدالقادر مراغی، اوحدی و شاعران معاصری چون بولود، حیدرعباسی و استاد کریمی بوده و تک تک این افراد در زمان خود نقش بسزایی در تحولات علمی، فرهنگی و اجتماعی منطقه داشته اند.
وی اضافه کرد: ارج نهادن به بزرگان فرهنگ و ادب در واقع احترام و تکریم تاریخ پرافتخار شهر بوده و موجب نهادینه شدن فرهنگ و هنر غنی در این دیار خواهد شد.
دادرس با اشاره به برگزاری این همایش گفت: این همایش سراسری با هدف شناخت آثار زین العابدین مراغه ای نویسنده بزرگ دوره مشروطه و مولف کتاب معروف سیاحت نامه ابراهیم بیگ با اجرای فراخوان آن در دی ماه 96 آغاز شد.
وی ادامه داد: از میان 46 اثر رسیده در قالب مقاله به دبیرخانه این همایش، آثار برتر انتخاب شده توسط هیات علمی و داوران این همایش به صورت سخنرانی ارائه شد.
وی اضافه کرد: دیگر آثار ارائه شده در این همایش نیز در قالب کتاب در اختیار علاقه مندان به فرهنگ و ادب قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا، در پایان این همایش از هفت مقاله برتر ارائه شده به این جشنواره با اهدای لوح تجلیل شد.
زین‌ العابدین مراغه ‌ای نویسنده مشهور خطه آذربایجان از آزادیخواهان دوره مشروطه و نویسنده کتاب سیاحت نامه ابراهیم‌ بیگ در سال 1255 هجری قمری در مراغه چشم به جهان گشود و در سال 1328 هجری قمری در 73 سالگی در استانبول درگذشت.
وی ‌فرزند مشهدی ‌علی از تاجران ثروتمند و مشهور ‌مراغه ‌بود که‌ به ‌اردوی‌ آزادیخواهان ‌و طرفداران اصلاحات‌ پیوست. سیاحت ‌نامه‌ ‌ابراهیم‌ بیگ اثر این نویسنده ‌در سه‌ جلد کاملا مستقل ‌نوشته ‌شده‌، این ‌کتاب ‌‌‌با شور ‌و ‌صمیمیت‌ و ‌لطفی ‌که‌ ‌در ‌زبان‌ و ‌بیان ‌‌آن‌ به‌ کار رفته ‌در میان‌ آثار ‌ادبی‌ عصر‌ بیداری، جایگاهی ‌ممتاز ‌یافته ‌و با ‌آنکه‌ از لحاظ ‌‌زمان‌ و مضمون‌ با روزگار‌ ما فاصله‌ ‌‌زیادی ‌دارد، هنوز ‌هم‌ طراوت‌ و شیرینی‌ خود ‌را برای ‌خوانندگان‌ عصر ‌حاضر ‌از دست ‌نداده ‌است.
این کتاب‌، در واقع ‌دایره ‌المعارف جامع ‌‌اوضاع ‌اجتماعی ‌ایران ‌در اواخر ‌قرن ‌سیزدهم‌ هجری ‌است‌ که‌ با‌ قلمی ‌تند و بی ‌پروا و ‌بی ‌گذشت ‌‌تحریر ‌شده ‌است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
7487/3077
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.