اکبر فتحی روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان با بیان اینکه استفاده حداکثری از ظرفیت کمیته رفع تداخلات کمک بزرگی برای رفع موانع تولید است، افزود: بخش قابل توجهی از زمین های کشاورزی استان مشکل تداخل دارد و این معضل بزرگی است.
وی با بیان اینکه کشاورزی خرد، اقتصاد معیشتی بدنبال دارد، افزود: باید تلاش کنیم به کمک تشکل ها در باغبانی، گلخانه، زراعت و بخش دام و طیور، کشاورزی معیشتی را ساماندهی و به کشاورزی اقتصادی برسانیم.
رئیس جهاد کشاورزی استان ادامه داد: مشکل اصلی کشاورزی امروز بازاریابی است و این وظیفه تشکل های کشاورزی است که با پیگیری منسجم در تجاری سازی محصولات کشاورزان همت کنند.
وی با اشاره به اینکه تعامل بیشتر جهادکشاورزی با آب منطقه ای باعث رفع ابهام و کمک به تولید خواهد بود، خاطر نشان کرد: آذربایجان شرقی 200 هزار هکتار ظرفیت زراعت آبی دارد و عملکرد استان در زمینه بهینه سازی مصرف آب کشاورزی باید بهبود یابد.
فتحی گفت: این آمار فعلی که طی 40 سال گذشته 50 هزار هکتار آبیاری تحت فشار را عملیاتی کرده ایم قابل قبول نیست.
وی تاکید کرد: سامانه ثبت اطلاعات کشاورزان گندمکار باید تا پایان اردیبهشت ماه کامل شود زیرا امسال هیچ خرید تضمینی گندم از کشاورزانی که در سامانه ثبت نام نکرده اند قابل قبول شرکت بازرگانی غله استان نخواهد بود.
رئیس جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: نظام نوین ترویج کشاورزی در قالب پهنه بندی با قوت ادامه دارد و باید ثبت آمار و اطلاعات کشاورزان در تصمیم های عملیاتی موثر باشد و شبکه پهنه بندی در اقتصاد روستایی و کشاورزی نتیجه کار خود را نشان دهد.
وی تاکید کرد: سازمان و شهرستان ها باید برای آینده مدیر و نیرو تربیت کنند و مدیران فعلی را آموزش دهند و آموزش کارکنان در سطح شهرستان و استان را ساماندهی و فعال نمایند.
فتحی با تاکید بر اینکه عملکرد سازمان و شهرستان ها باید در رسانه ها اطلاع رسانی شود، افزود: روابط عمومی در استان باید فعال تر از گذشته باشد و اطلاع رسانی بهتر انجام شود.
وی با تاکید بر استفاده از توان مدیریتی بانوان در دوره های مدیریتی گفت: برای تسهیل در خدمات دهی به ارباب رجوع و بهره برداران زیربخش کشاورزی، سازمان جهادکشاورزی آماده تجمیع ادارات کل، تابعه و وابسته در زمین مجتمع شهید کسائی هستیم.
مساحت کل اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی یک میلیون و 222 هزار هکتار است که از این میزان 805 هزار هکتار اراضی زیر کشت دیم و 294هزار هکتار نیز اراضی زیر کشت آبی است.
بر اساس سرشماری کشاورزی سال 93 وسعت باغات و قلمستان های آذربایجان شرقی 95 هزار و 822 هکتار است و 115 هزار و 522 بهره بردار در زیربخش باغداری استان فعالیت می کنند.
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.