به گزارش ایرنا، ظفر محمدی روز یکشنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذائی مراغه افزود: باتوجه به اینکه آب رودخانه در آبیاری مزارع و باغات استفاده می شود لذا ورود خام پساب به رودخانه سلامت عمومی را به خطر می اندازد.
تصفیه خانه فاضلاب مراغه در حال حاضر از ظرفیت تصفیه 500 لیتر در ثانیه برخوردار بوده و 500 لیتر بر ثانیه نیز بدون تصفیه و به صورت خام وارد رودخانه صوفی چای می شود که در صورت تامین اعتبار و ساخت مدول سوم این تصفیه خانه این مشکل حل خواهد شد.
محمدی با اشاره به لزوم همکاری دستگاه های خدمات رسان برای حفظ بهداشت و سلامت مناطق شهری و روستایی گفت: برای جمع آوری فاضلاب و پساب ها در مناطق حاشیه شهری و روستاها و نیز سگ های ولگرد در این شهرستان راهکارهای مناسبی اتخاذ شود.
وی اضافه کرد: لجن کش های شهری نیز که به صورت نامناسب فاضلاب و پساب های شهری را دفع می کنند موجب بروز مشکلات بهداشتی در مناطق شهری و حاشیه ای شدند که باید ساماندهی شوند.
وی همچنین با اشاره به افزایش سگ های ولگرد در مناطقه شهری گفت: با توجه به اینکه برخی از این حیوانات ناقل عوامل بیماری زا هستند، تمهیدات و اقدامات لازم توسط شهرداری، دستگاه های خدمات رسان و نهادهای نظارت بر بهد اشت و محیط زیست انجام شود.
محمدرضا احمدی شهردار مراغه نیز در این جلسه گفت: مجموعه مدیریت شهری مراغه پس از مرکز استان، تنها شهرستانی است که اقدام به نگهداری از سگ های ولگرد با نظارت بهداشت و دامپزشکی می کند و این امر هزینه های سنگینی برای شهرداری دارد.
مدیر آب و فاضلاب روستایی مراغه نیز با اشاره به کمبود منابع و اعتبارات لازم برای توسعه و ایجاد شبکه جمع اوری فاضلاب در مناطق روستایی گفت: با پیگری های انجام شده، شبکه و تاسیسات جمع آوری و تصفیه پساب های روستایی در سه روستای این شهرستان با تسهیلات بانک توسعه اسلامی ایجاد می شود.
مسعود بذرافشان افزود: با وجود مشکلات در زمینه ایجاد شبکه جمع آوری فاضلاب روستایی، تامین آب شرب سالم و بهداشتی اولویت اصلی در این مناطق است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهدشاتی درمانی مراغه نیز در این جلسه با اشاره به لزوم توجه به سلامت و بهداشت عمومی گفت: در این راستا، بررسی سلامت کارکنان ادارات و دستگاه های اجرایی در قالب برنامه عملیاتی بهبود وضعیت سلامت اجرا می شود.
علی جنتی افزود: باتوجه به شیوع بیماری های واگیر و زندگی کم تحرک و ناسالم در محیط های کاری، این طرح در قالب بسته سلامت عمومی و سلامت شغلی در ادارات انجام می شود.
وی ادامه داد: اجرای برنامه های خودمراقبتی، آموزش ضمن خدمت کارکنان، ارائه خدمات پیشگیری، تشخیص و درمانی و نیز ایجاد محیط سالم کار از رویکردهای این طرح است.
وی اضافه کرد: در جهت اجرای این طرح بهداشتی، رابطان سلامت ادارات در قالب کارگاه های آموزشی با نحوه اجرای آن آشنا خواهند شد.
وی در ادامه از عدم اجرایی شدن برخی از مصوبات قبلی کارگروه سلامت و امنیت غذائی توسط برخی ادارات و دستگاه های خدمات رسان این شهرستان انتقاد کرد.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.