به گزارش این روزنامه، صنعت بیمه و اهمیت آن در رشد پایدار و توسعه همه جانبه جوامع در عصر حاضر به عنوان یکی از شاخص های مهم ارزیابی توسعه یافتگی کشورها برکسی پوشیده نیست.
به عبارتی صنعت بیمه در زمینه رشد صادرات و تولید در همه عرصه ها حرف اول را می زند و زندگی مدرن بدون مفهوم بیمه قابل تصور نیست.
تجربه کشورهایی در آمریکای شمالی، اروپای غربی و ژاپن نشان داده است که صنعت بیمه جز لاینفک و تکمیل کننده رشد و توسعه واقعی اقتصادی و اجتماعی این ممالک بوده و نقش پراهمیتی در حفظ اقتدار اقتصادی و تقویت بخش های مختلف تولیدی آنها داشته و دارد.
متاسفانه این صنعت در کشور ما هنوز به مفهوم واقعی شناسانده نشده و نحوه مدیریت و اداره آن نیز در چارچوب های بوروکراتیک و خشک اداری انجام می گیرد.
در واقع صنعت بیمه به معنی عام کلمه در ایران هنوز جان نگرفته و از رشد و تکامل عینی و فیزیکی بازمانده است.
نگاه سطحی و سوداندوزانه مدیریت های بیمه گری در کشور ما به بیمه موجب شده است تا این فکر غلط در جامعه و در بین مردم نهادینه شود که “بیمه هم دکانی است دو نبش همانند سایر دکان ها” برای سوداندوزی و کسب ثروت!! …
این در حالی است که اگر شرکت های فعال در این صنعت مهم در ایران در طول این دهه های طولانی از تجارب کشورهای توسعه یافته آموخته و آن را در داخل اجرایی می کردند، اکنون بیمه می توانست بازوی بسیار قوی برای تولید داخل و تقویت بنیان های اقتصادی باشد.
این در حالی است که برعکس آن اتفاق افتاده و بارها و بارها اخبار مربوط به دیرکرد های بسیار طولانی شرکت های بیمه در پرداخت خسارات بخش کشاورزی و سایر بخش ها و سخت گیری آنان در تعیین خسارت های بخش سوانح و غیره در رسانه ها درج شده و مردم نیز به عینه و در عالم واقع شاهد این وضعیت بوده و هستند.
این وضعیت ناخوشایند چنانچه ذکر آن رفت ، موجب می شود تا مردم نگاهی مردد و حتی منفی به این صنعت پیدا کنند به نحوی که در برخی عرصه ها فرار از بیمه کردن اموال مشاهده شده و ریزش مشتریان این بخش آغاز شده است.
این وضعیت ناخوشایند به حدی پررنگ می شود که در موارد بسیاری همانند بخش حمل و نقل و ترافیک “اجبار برای بیمه شدن” حرف اول را در بیمه کردن خودرو یا اموال شخصی دیگر نزد بیمه گر محسوب شده و گرنه اگر اختیاری بود در این عرصه نیز شاهد ریزش های قابل توجه می بودیم.
اخیرا نیز موج جدید ریزش در آمار بیمه شدگان در آذربایجان به گوش می رسد و دلسردی باغداران ملکان از بیمه کردن باغات و اراضی کشاورزی خود از آن جمله است.
این امر از این نظر اهمیت دارد که تاخیر در پرداخت غرامت بیمه محصولات کشاورزی از ماهها گذشته و تبدیل به تاخیرهای سال به سال یا چندین ساله شده است.
در این رابطه خبرگزاری صدا و سیما، مرکز تبریز اخیرا گزارش کرده است که تاخیر‌های بیش از حد در پرداخت غرامت بیمه محصولات کشاورزی، موجب کاهش بیش از 40 درصدی بیمه گذاران باغ‌های انگور ملکان شده است.
در این خصوص فرماندار ملکان نیز روز چهارشنبه گذشته در نشست مدیریت بحران این شهرستان گفت: این تاخیر‌های غیرمعمول موجب شده است، 3 هزار نفر از 7 هزار و 500 بیمه گذار سال 95، از بیمه کردن محصولات باغی خود خودداری کنند چرا که از خسارت سرمازدگی سال زراعی 96-95، تنها 2 هزار و 200 نفر 40 درصد غرامت بیمه دریافت کردند وهنوز هزار و 800 نفر هیچ مبلغی دریافت نکرده اند.
محمدباقر خانی همچنین گفت: در سرمازدگی هفته گذشته حدود 60 درصد از تاکستان‌های شهرستان ملکان 90 درصد خسارت دیده و بر اساس اعلام کارشناسان مدیریت بحران، این خسارت‌ها حدود 3 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
به گفته او، بیش از 12 هزار نفر به اتفاق خانواده در شهرستان ملکان، به تاکداری مشغولند و سالانه به طور متوسط از 11 هزار هکتار تاکستان خود، 260 هزار تن انگور برداشت می‌کنند.
نظیر این وضعیت در سایر شهرستان های آذربایجان شرقی و سایر نقاط کشور نیز حاکم است و شرکت های بیمه با تنگ نظری و عدم نگاه دوراندیشانه به آینده این صنعت ، خود با دست خویش بیمه گری را به بی راهه برده و مانع از توسعه کمی و کیفی آن در ایران می شوند.
صنعت بیمه ما در شرایطی که قرار است کالای ایرانی در داخل خریداری و مصرف شود می تواند بازوی صدیق و یار توانمند بخش تولید در ارتقای کیفی محصولات و صادرات باشد.
اگر قرار است از تولید و اقتصاد داخلی حمایت شود، در عصر کنونی بدون وجود بیمه و بیمه گری صادرات و واردات مواد اولیه قابل تصور نیست و همه عرصه های تولید و خدمات نیازمند همیاری و همکاری بیمه است تا بتوانند با خیال راحت در خدمت جامعه باشند.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.