به گزارش ایرنا، هر چند دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را برای اجرای این طرح بازمانده از سال های دور بکار بسته است، اما وضعیت خاص اقتصادی همراه با محدودیت منابع مالی موجب شده است که پیشرفت طرح کند باشد.
غلامرضا هاشمی، مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی سی ام تیر ماه سال گذشته اعلام کرد که آبرسانی از ارس به دشت هرزندات مرند نیمه دوم امسال به پایان می رسد، اما تحقق این وعده به دلیل مشکلات اعتباری میسر نشد.
با این وجود پیشرفت 90 درصدی طرح آبرسانی رودخانه ارس به دشت هرزندات نشان از اهتمام ویژه دولت و مجری طرح برای اتمام آن با استفاده از همه امکانات دارد.
مجری طرح توسعه بهره برداری از رودخانه ارس با اشاره به اینکه عملیات اجرای طرح آبرسانی به دشت های مرند در سال 1381 آغاز شد، گفت: هدف اصلی از اجرای این طرح، استفاده حداکثری از حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه مرزی ارس است.
محمد عرب لویی افزود: با بهره برداری از این طرح آب مورد نیاز هفت هزار و 530 هکتار از دشت گلفرج و هشت هزار و 640 هکتار از دشت های یکانات و هرزندات تامین خواهد شد.
وی افزود: نحوه تامین آب کشاورزی به صورت پمپاژ از رودخانه ارس با ظرفیت شش مترمکعب در ثانیه به صورت هشت ماهه خواهد بود.
عرب لویی با تشریح وضعیت اجرای این طرح ادامه داد: پنج کیلومتر ابتدایی طرح توسعه بهره برداری از رودخانه ارس در دشت گلفرج به اتمام رسیده و آبرسانی به دشت گردیان نیز 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مجری طرح توسعه بهره برداری از رودخانه ارس ادامه داد: در راستای اجرای طرح آبرسانی به دشت های مرند، خط دیگری با طی مسیر 30 کیلومتری به دشت یکانات با پنج هزار و 700 کیلومتر وسعت می رسد.
وی افزود: این طرح از محل اعتبارات ویژه رودخانه های مرزی در حال اتمام می باشد و تا سد هرزندات به ظرفیت 40 هزار مترمکعب کار شده است تا آب در فصل زمستان در آن ذخیره سازی شود.
وی با اشاره به اینکه پنج ایستگاه پمپاژ آب تا هرزندات تعبیه شده است، گفت: قرار بود این ایستگاه ها اسفند ماه امسال به بهره برداری برسد، اما تا شهریور ماه سال آینده، آب اندازی شده و قابل بهره برداری خواهند بود.
عرب لویی با بیان اینکه خط اصلی انتقال آب ارس در کل 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عنوان کرد: آب تخصیصی به این خط سالیانه 102 میلیون مترمکعب خواهد بود که 28 میلیون مترمکعب به دشت یکانات، 20 میلیون متر مکعب به دشت هرزندات، 40 میلیون مترمکعب به دشت گلفرج و سدهای گلفرج و گردیان و 12 میلیون متر مکعب نیز به اراضی آغبلاق خواهد بود.
مجری طرح توسعه بهره برداری از رودخانه ارس با اشاره به اینکه سطح زیر پوشش این طرح ابتدا 24 هزار هکتار بود، تشریح کرد: بخشی از دشت به عنوان فرودگاه منطقه آزاد ارس در نظر گرفته شده و بخشی نیز مربوط به مناطق حفاظت شده استان آذربایجان غربی است.
وی با اشاره به وضعیت اعتباری طرح توسعه بهره برداری از رودخانه ارس، اضافه کرد: تا پایان سال 92، یکهزار و 270 میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده است، اعتبار مصوب سال جاری طرح نیز یک هزار و 400 میلیارد ریال بود که 990 میلیارد ریال تخصیص پیدا کرد، در حالی که هزینه صرف شده یکهزار و 100 میلیارد ریال بوده است.
عرب لویی یادآور شد: تاکنون در مجموع پنج هزار و 960 میلیارد ریال برای اجرای طرح آبرسانی از رودخانه ارس به دشت های مرند و جلفا هزینه شده است.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: قرار است طرح آبرسانی به منظور تامین آب شرب ویژه مرند و شبستر و تبریز با بهره گیری از طرح فاینانس اجرا شود که هنوز آغاز نشده است.
محمد حسن نژاد افزود: دولت باید برای اجرای این طرح از محل فاینانس، 15 درصد آورده داشته باشد اما چون با محدودیت منابع روبه روست هنوز این طرح پیش نرفته است.
وی با بیان اینکه طرح انتقال آب شرب به تبریز با طرح توسعه بهره برداری از رودخانه ارس برای دشت های هرزندات و یکانات، 2 طرح مجزا است، ابراز کرد: طرح آبرسانی دشت هرزندات به درستی تبیین نشده و برهمین اساس، سوالات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه این طرح در سال 1381 آغاز شد، تشریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور دادند تا اعتباری برای ساماندهی آب های مرزی از صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کند، که در سال 1392 نهایی شد و هشت میلیارد دلار از صندوق توسعه برای ساماندهی آب های مرزی اختصاص پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد: در کنوانسیون آّب های مرزی، باید حقابه کشاورزی جمهوری اسلامی ایران از رودخانه ارس تامین شود و اگر تا سال آینده این طرح را نتوانیم به اتمام برسانیم، دیگر شاهد اتمام این طرح نخواهیم بود.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جلسه ای با وزیر نیرو در دی ماه امسال برگزار و مقرر شد چهار هزار و 400 میلیارد ریال برای طرح بهره برداری از رودخانه ارس اختصاص پیدا کند.
وی تشریح کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز دستور داد تا جابجایی اعتبار انجام شود اما چون استان های مرزی دیگری از این بودجه بهره مند می شوند این مساله هنوز محقق نشده است.
حسن نژاد گفت: ما باید تلاش کنیم با ورود ائمه جمعه تبریز، مرند و جلفا طی نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی، خواستار تسریع در اختصاص این اعتبار شویم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ابراز کرد: طرح توسعه بهره برداری از رودخانه ارس در دشت یکانات به طور کامل انجام نمی شود، در صورتی که ما معتقدیم باید کل یکانات از آب ارس بهره مند شوند و گر نه با اقتصاد مقاومتی همخوانی نخواهد داشت.
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.