داود بهبودی روز دوشنبه در مجمع مشورتی توسعه شهرستان هریس با بیان اینکه دولت یکی از ارکان توسعه است، اظهارکرد: مهمترین رکن توسعه راهبران توسعه هستند که حلقه واسط بین دولت و مردم به شمار می‌روند و می‌توانند دولت را به مردم متصل کنند.
این اقتصاددان تاکید کرد: اگر همه ارکان توسعه به تعریفی واحد و اجماع از توسعه برسند؛ چرخ‌های توسعه شهرستان به حرکت در می‌آید و دولت مجبور خواهد شد رویکرد خود را تغییر داده و با بدنه آگاه و روشنفکر جامعه همراه شود.
وی گفت: برخورداری بخشی از توسعه است ولی قطعا فقط در آن خلاصه نمی‌شود؛ به طوری که مثال‌های فراوانی برای عدم تحقق توسعه از مسیر برخورداری صرف وجود دارد.
بهبودی با بیان اینکه لوازم اولیه توسعه تحقق ظرفیت های درونی منطقه است، گفت: از ظرفیت‌های محیطی هم می توان بهره گرفت؛ اما اصل همان ظرفیت‎های درونی است که بایستی بالفعل شوند.
وی افزود:
وی یادآوری کرد: اولین برنامه و ماموریت مجمع مشورتی توسعه در شهرستان ها، سازماندهی و قدم بعدی رسیدن به سندی برای توسعه شهرستان است و سند تدبیر توسعه شهرستان می‌تواند همین سند توسعه شهرستان باشد.
امام جمعه شهرستان هریس هم گفت: مجمع مشورتی توسعه در واقع مشارکت‌جویی دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان جهت حرکت به سوی توسعه و تحقق عدالت اجتماعی است.
حجت ‌الاسلام قهرمان احمدی اظهارکرد: تشکیل مجمع مشورتی شهرستان هریس به عنوان اتاق فکر توسعه شهرستان اقدامی ارزشمند است که به ابتکار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تشکیل می‌شود.
وی با بیان اینکه مقدمه هر اقدام و عملی نظریه‌پردازی است و نباید طرح نظری مسائل و مشکلات را نفی کرد، افزود: هر جریان سیاسی که به قدرت برسد افقی را برای اهداف خود تعریف و برنامه‌ای برای خود تدوین می‌کند و رسیدن به عدالت اجتماعی عالی‌ترین هدف نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
حجت الاسلام احمدی گفت: برای رسیدن به توسعه اول بایستی مدل توسعه‌ای را تعریف و یا برگزید؛ این الگو برای امام راحل به عنوان رهبر انقلاب الگوی حکومتی صدر اسلام بود و جمهوری اسلامی نشات گرفته از اندیشه‌های امام و با آن پس زمینه تاریخی شکل گرفته است.
امام جمعه شهرستان هریس با بیان اینکه مدل توسعه ایران، پیشرفت اسلامی و ایرانی و نماد آن عدالت اجتماعی است، افزود: لازمه تحقق این حقیقت ارائه آمار و اطلاعات دقیق و برآورد نیازها و منابع لازمه حرکت بسوی عدالت اجتماعی است.
وی اظهارکرد: دومین الزام تحقق عدالت اجتماعی برنامه‌ریزی است که در اسناد بالادستی این تمهیدات دیده شده است .
وی سومین الزام تحقق عدالت اجتماعی را مدیریت خواند و گفت: برای رسیدن به عدالت اجتماعی اگر منابع و برنامه وجود داشته باشد، بایستی افراد مدیر و مدبری هم باشد که این منابع را هدایت و برنامه‌های تدوین شده را به نحو احسن اجرا کند.
حجت الاسلام احمدی در ادامه خاطرنشان ساخت: قدم اول توسعه انسانی افزایش ظرفیت‌های درونی فرد و تحمل آرا و اندیشه های مختلف است؛ همچنین باید ظرفیت پذیرش فرهنگ‌ها و افراد دیگر مثل سرمایه‌گذاران و گردشگران توسط مردم منطقه ایجاد شود.
وی افزود: در جهان‌بینی توحیدی باور این است انسان فعالیت‌های اقتصادی را تنها برای منافع فردی انجام نمی‌دهد؛ بر همین اساس گشاده‌رویی، اخلاق‌مداری، باز کردن درهای بسته چه در داخل شهرستان و چه خارج از شهرستان لوازم حرکت به سوی توسعه و رسیدن به عدالت اجتماعی است.
امام جمعه شهرستان هریس گفت: کلید توسعه یک منطقه در جیب مردم خود منطقه است و آن چیزی جز تحمل و سعه صدر و حمایت همگانی از سطوح مدیریتی شهرستان نیست.
فرماندارهریس هم در این جلسه گفت: بخشی از محورهای توسعه شهرستان که در سند تدبیر توسعه دیده شده کماکان به قوت خود باقی است و تدوین سند دوم تدبیر توسعه شهرستان باید با جلب مشارکت بیشتر مردم و دولت باشد.
صابر تقویمی افزود: حلقه ارتباطی دولت و مردم مراجع ذی نفوذ و گروه‎های مرجع همچون نهادهای مدنی، دانشگاهیان، روحانیون، اهالی فرهنگ و فعالان اجتماعی است و فرمانداری شهرستان هماهنگ کننده برای تدوین دومین سند توسعه شهرستان است و بایستی محتوای این سند توسط نخبگان و معتمد شهرستان تدوین گردد و متناسب با مطالبات مردم باشد.
فرماندارهریس با اشاره به تلاش های صورت گرفته توسط مجموعه اعضای ستاد در راستای اجرا کردن مفاد سند توسعه شهرستان، توسعه زیرساختهای شهرستان از جمله بزرگراه و نیروگاه سیکل ترکیبی در سال های اخیر را زمینه ساز حضور سرمایه گذاران و کارآفرینان در شهرستان دانست.
به گزارش ایرنا در ابتدای این جلسه جمعی از نخبگان و فعالان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از اقشار مختلف دانشگاهی و نهادهای مدنی، دیدگاه‌های خود در زمینه توسعه شهرستان هریس را مطرح کردند.
شهرستان هریس با حدود 70هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
7227/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.