محمد اشجعی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از اول مهر تا پنجم اسفند امسال بیش از 173.7 میلی متر بارندگی در تبریز روی داده که این میزان نسبت به سال زراعی بلند مدت 47.8 درصد افزایش یافته است.
وی میزان بارندگی در تبریز طی سال زراعی گذشته در همین مدت را 94.4 و در بلند مدت را 117.6 اعلام کرد.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی اظهار کرد: در این مدت اهر با 74.5 درصد و جلفا با 55.1 درصد افزایش بارندگی نسبت به سال زراعی گذشته در رده ها دوم و سوم تغییرات بارندگی در استان قرار دارد.
اشجعی میزان بارندگی در سال زراعی جاری در اهر و جلفا را به ترتیب 165.1 و 107.8 میلی متر اعلام کرد و ادامه داد: میزان بارندگی در این شهرستان ها طی سال زراعی گذشته به ترتیب 94.6 و 69.5 میلی متر است.
وی یادآوری کرد: در سال زراعی جاری (1مهر تا 5 اسفند) کلیبر با 215.7 میلی متر بارندگی در رده اول بیشترین میزان بارندگی و چاراویماق و بستان آباد به ترتیب با 193.3 و 184.9 در رده های دوم و سوم قرار دارند.
اشجعی افزود: در این مدت کمترین بارندگی در سراب به میزان 95.5 میلی متر و جلفا و بندرشرفخانه به ترتیب با 107.8 و 136.1 میلی متر روی داده است.
وی گفت: نفوذ و فعالیت سامانه بارشی طی امروز تا اوایل چهارشنبه این هفته موجب ابرناکی، وزش باد و بارش باران و برف در استان می شود.
آذربایجان‌شرقی، منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم‌بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه‌خشک به حساب می‌آید.
آب و هوای این استان به‌ طور کلی سرد و خشک است ولی به‌ علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تاثیر باد‌های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند درغرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره‌داغ درشمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال‌شرق استان قرار دارد.
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.