به گزارش ایرنا، با توجه به تردد روزانه چندین هزار خودروی شخصی و نیز ناوگان عمومی در خیابان های مراغه که بر اساس نیازهای امروز شهری طراحی نشده و همچنین پارک خودرو در حاشیه خیابان ها به صورت دوبله و بیشتر، ترافیک در این شهر به صورت آزاردهنده ای در حال تشدید است.
وجود ادارات، موسسات، مدارس، واحدهای صنفی و مشاغل پرمخاطب در خیابان های اصلی شهر، در سال های اخیر وضعیتی بغرنج برای حل مسئله و مشکل ترافیک شهری به وجود آورده است.
عدم برنامه ریزی های شهری، کمبود عوامل کنترل ترافیک، سفرهای بی مورد و خودروهای شخصی تن سرنشین در کنار استقرار مدارس در خیابان های اصلی در ساعات اولیه ظهر و ابتدایی شب، همه و همه دست در دست هم، صحنه هایی از ازدحام زندگی ماشینی را در مراغه به تصویر می کشد.
با وجود ایجاد چند پارکینگ های خصوصی در حاشیه خیابان های اصلی که ظرفیت برخی از آنها به کمتر از 50 خودرو نیز نمی رسد، نیاز مبرم به ایجاد و احداث پارکینگ های بزرگ عمومی و طبقاتی در این مناطق بیش از پیش احساس می شود.
انتقال مسیر تردد ناوگان اتوبوس های درون شهری به خیابان در حال تکمیل جام جم به عنوان محور ترافیکی شهر، تاکنون نه تنها از ترافیک درون شهری نکاسته است، بلکه زمینه ازدحام و ترافیک را نیز در این خیابان فاقد برخی امکانات شهری ایجاد کرده است.
خیابان جام جم به عنوان محور ترافیک شهری با وجود جدید الاحداث بودن، فاقد خدمات مناسب پارکینگی برای خودروهای شخصی است.
این در حالی است که مسئولان این طرح بزرگ در گذشته و حال بر گنجایش بالای پارکینگ این طرح با 15 هزار متر مربع اذعان می کردند لیکن در روزهای غیرتعطیل شاهد فعالیت بخش کوچکی از این پارکینگ زیرزمینی هستیم.
پارکینگ های زیرزمینی خیابان جام جم هنوز فاقد سیتم های نظارتی، روشنایی و تهویه کافی و نیز راه های دسترسی برای تردد افراد پیاده و سواران این خودروهاست و این امر در ماه های اخیر با کم توجهی متولیان ساخت و تکمیل این طرح روبرو بوده است.
با توجه به عدم راه اندازی پارکینگ های زیرزمینی خیابان جام جم که نمونه بارز آن تعطیلی کامل آن در روزهای تعطیل و جمعه ها بوده، این خیابان جدید نیز فاقد ظرفیت کافی برای پارک و توقف خودروهای تردد کننده در مسیر بازارهای اصلی و مجتمع های تجاری فعال شهری است.
بر این اساس، نهادهای متولی امور شهری از جمله شهرداری نیز به عنوان مدیریت بخش ترافیک شهری می تواند نقش مهمی در برون رفت از این مشکل روزمره شهری و نیز رونق بخش بازارهای درون شهری باشد.
تشویق و اجرای طرح های حمایتی از سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث پارکینگ های بزرگ عمومی و نیز مشارکت این مجموعه مدیریت شهری در اماکن عمومی راهگشای این کلاف سردرگم ترافیک شهری مراغه است.
معاون حمل و نقل و ترافیکی شهرداری مراغه با اشاره به حمایت های مجموعه مدیریت شهری از ایجاد پارکینگ های عمومی در سطح شهر گفت: حمایت ها و تسهیلات ویژه ای برای این منظور از سوی شهرداری برای سرمایه گذاران در این زمینه انجام می شود.
رحمت الله عطایی افزود: احداث و ایجاد پارکینگ های عمومی و طبقاتی در مناطق شهری می تواند نقش بسزایی در کاهش ترافیک درون شهری به ویژه در هسته مرکزی شهر شود.
وی ادامه داد: هم اکنون 15 پارکینگ عمومی دارای مجوز در مناطق مختلف شهری مراغه فعال بوده لیکن با گسترش و افزایش ظرفیت این پارکینگ ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی، در آینده نزدیک شاهد کاهش مشکلات ترافیک درون شهری خواهیم بود.
وی اضافه کرد: با توجه به در حال تکمیل بودن خیابان جام جم، واحد ویژه ای از سوی شهرداری برای نظارت و تسریع در این امر ایجاد شده و مشکل بهره برداری کامل از پارکینگ های زیرزمینی این خیابان به زودی مرتفع خواهد شد.
ایجاد مناطق توقف ممنوع توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به ویژه در برخی نقاط خیابان های اصلی که بیشترین میزان تردد در آن برای مراجعه به مطب پزشکان متخصص انجام می شود، فقط به ابزاری بازدارنده و نه پیشگیرانه تبدیل شده است.
عدم حضور فعال عوامل کنترل ترافیک در بیشتر مناطق پرترافیک شهری در اوج تردد ها نیز، عاملی برای توقف های چندگانه و ایجاد ازدحام شده و این در حالی است که برنامه منسجمی برای رفع این مشکل نیز اندیشیده نشده است.
با توجه به مشکلات موجود در حوزه ترافیک شهری به ویژه در زمینه عدم وجود مکان های مناسب و کافی برای پارک و توقف خودروهای تردد کننده در هسته مرکزی شهر، تلاش و عزم دستگاه های خدمات رسان شهری و شهرداری در کنار نظارت های کافی پلیس راهور ضروری و حیاتی است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از 40 هزار دستگاه خودرو روزانه در مناطق شهری مراغه تردد می کنند.
شهر مراغه به عنوان بزرگترین شهر آذربایجان شرقی بعد از تبریز حدود 186 هزار نفر جمعیت دارد این شهر در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی و 607 کیلومتری تهران قرار گرفته و در ابتدای دوران فرمانروایی ایلخانان مغول، پایتخت این سلسله بوده است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.