فرخ مطلبی فر روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: پیش از ورود این سامانه ها وضعیت جوی استان از نظر بارندگی نابسامان و فوق العاده بحرانی بود ولی با ورود این سامانه ها، خطر خشکسالی تا حدودی بهبود یافت.
وی اظهار کرد: غالب مساحت استان درگیر خشکسالی متوسط و شدید بود و این وضعیت نگرانی هایی در بین مردم و مسئولان منطقه ایجاد کرده بود.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: با نفوذ سامانه اول از هفته گذشته به استان، وضعیت بارندگی نسبت به دوره بلندمدت و سال گذشته از حد منفی به صفر رسید و در پی نفوذ سامانه دوم از جمعه و بارش های مناسب میزان بارندگی افزایش یافت و مثبت شد.
مطلبی فر ادامه داد: در سال زراعی جاری تاکنون 144 میلی متر بارندگی روی داده که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 31 درصد و نسبت به بلند مدت 15 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: بر اساس پیش بینی فصلی با ادامه این بارش ها تا آخر فروردین، میزان بارندگی ها حداقل در حد نرمال خواهد بود.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی اظهار کرد: با توجه به اهمیت اطلاعات هواشناسی در حوزه های مختلف انتظار می رود مسئولان نسبت به تجهیز این اداره کل به امکانات پیشرفته اقدام کنند.
مطلبی فر با بیان اینکه در سایه توجه مسئولان استانی در 2 سال اخیر به این اداره کل اعتبارهای عمرانی 6 برابر افزایش یافته است، ادامه داد: نیاز به توجه بیشتر مسئولان به این اداره کل همچنان وجود دارد، زیرا ارتقای تجهیزات موجب بهره مندی سایر دستگاه ها از مزایای آن می شود.
آذربایجان‌شرقی، منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم‌بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه‌خشک به حساب می‌آید.
آب و هوای این استان به‌ طور کلی سرد و خشک است ولی به‌ علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تاثیر باد‌های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند درغرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره‌داغ درشمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال‌شرق استان قرار دارد.
مناطق مختلف آذربایجان شرقی از هفته گذشته شاهد بارش مناسب برف و باران بود که خوشحالی مردم این استان را سبب شد.
گفته می شود میزان بارندگی ها در آذربایجان شرقی در یک هفته اخیر به حدود 50 میلی متر می رسد.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.