شهردار تبریز با اشاره به تاثیر آلایندگی نیروگاه و پتروشیمی، گفت: خودداری سازمان محیط زیست، در معرفی نیروگاه و پتروشیمی به عنوان آلاینده، موجب شده اخذ عوارض ارزش افزوده از این واحدها ممکن نباشد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، ایرج شهین‌باهر در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز، با بیان این که امکان اخذ عوارض قانونی از صنایع آلاینده باید فراهم باشد، خاطرنشان کرد: نیروگاه و پتروشیمی، تاثیر عمده در آلایندگی هوا دارند، این در صورتی است که امکان اخذ مبلغی که مطابق قانون باید صرف جبران تاثیرات آلاینده این دو مجموعه شود، نیست و شهرداری در این خصوص، مظلوم واقع شده‌است.
وی با بیان این‌که این یک روال قدیمی است که کم‌وکاستی‌ها همیشه به پای شهرداری نوشته می‌شود، گفت: در مورد آلودگی و تخریب محیط زیست، ظاهراً همه‌چیز به ترافیک ارتباط دارد. این رویه صحیح نیست. باید از رفتار دوگانه پرهیز کنیم. محیط زیست متعلق به همه‌مان است و همه باید دست در دست هم داده و منافع عمومی را ببینیم.
شهین‌باهر خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان، به تقابل بین شهرداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی معتقد نیستم، اما واقعیت این است که باید بر اساس مستندات صحبت کنیم.
وی به سهم ۷۴ درصدی خودروها از تردد روزمره اشاره و ادامه داد: این سهم، نشان‌دهنده نقش مهم مردم در مهار آلودگی هوا است، اما دستگاه‌های اجرایی نیز در این خصوص وظایف مهمی دارند.
شهردار تبریز با اشاره به این‌که آماری که در مورد نوسازی تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی عنوان می‌شود، بعضاً صحیح نیست، تصریح کرد: از حدود ۵۳۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده، ۴۳۰۰ دستگاه نوسازی شده‌است.
شهین‌باهر اظهار کرد: از ۸۰۰ دستگاه اتوبوس موجود در اتوبوسرانی تبریز، ۶۰۰ دستگاه  در سطح شهر فعال هستند و مابقی که اتوبوس‌های با بیش از ۱۰ سال عمر هستند، اکثراً فعال نیستند؛ ضمن این‌که هم اکنون ۹۵ درصد اتوبوس‌ها تحت معاینه فنی قرار گرفته و برگ معاینه فنی دریافت کرده‌اند.
وی ادامه داد: روند نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های سطح شهر، کاملاً در بستر و فضای عمومی شهر بارز است. حتی خودروهای شخصی نیز در یک دهه گذشته کاملا نوسازی شده و به ندرت ماشین کهنه‌ای در شهر دیده می‌شود. این امر نشان می‌دهد که در کیفیت ساخت خودرو مشکل داریم.
شهردار تبریز با اشاره به قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، افزود: دولت مکلف است در جهت توسعه حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری کشور و مدیریت بر مصرف سوخت نسبت به بهینه‌سازی عرضه خدمات حمل و نقل اقدام کند، اما واقعاً چقدر سهم دولت در این خصوص محقق شده است؟
شهین‌باهر ادامه داد: سوال اینجاست که سهم بنزین از آلودگی هوا چقدر است؟ چقدر بنزین‌های‌ ما استاندارد است؟
وی اظهار کرد: از دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم در حفظ و توسعه فضای سبز حریم شهرها همکاری کنند.
شهردار تبریز، در عین حال تاکید کرد: علی رغم برخی گزارش‌هایی که سعی در مقصرساختن شهرداری دارند، دلسرد نمی شویم و تمام توان خود را صرف ارتقای کمی و کیفی حمل و نقل عمومی و توسعه فضای زیستی شهر خواهیم کرد.   
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.