غلامرضا زارع روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا به اهمیت منابع طبیعی موجود در کوه سهند نیز اشاره کرد و افزود: وجود ‎185 گونه پرنده بومی و مهاجر، پستانداران متعدد و گونه‌ های متنوع و نادر گیاهی، دامنه سهند و جلگه ‌های آن را به زیستگاهی مهم برای حیات وحش تبدیل کرده و دیدن هر کدام از این مناظر برای گردشگران جالب و خاطره انگیز است.
وی همچنین از تشکیل کارگروهی برای بررسی مسائل و مشکلات کوه سهند خبر داد و گفت: هدف از تشکیل این کارگروه بررسی مشکلات و آسیب های رشته کوه سهند و برنامه ریزی برای حفاظت و احیای هرچه بهتر این نماد مقاومت مردم آذربایجان است.
زارع ادامه داد: کوه سهند علاوه بر جاذبه‌ های دیدنی، موجب رونق کشاورزی، دامداری و زنبورداری در این منطقه شده و سرسبزی قسمت زیادی از آذربایجان شرقی و مراغه مدیون این کوه است.
وی افزود: با احیا زیرساخت ها و برنامه ریزی های مداوم، می توان از کوه سهند به عنوان نمونه طبیعی گردشگری در جذب گردشگر استفاده کرد.
وی همچنین از برپایی نمایشگاه عکس سازمان های مردم نهاد، عکاسان کوهنورد و فعالان در زمینه گیاهان دارویی با موضوع سهند خبرداد و گفت: علاقه مندان به بازدید از این نمایشگاه می توانند قبل از ظهرها در محل اداره محیط زیست از آن بازدید کنند.
به گزارش ایرنا، 129هزار هکتار از مراتع سهند در شهرستان مراغه قرار گرفته و نزدیک به 50 گونه گیاه خوراکی از این مراتع برداشت می‌ شود.
سهند، نام قله و رشته ‌کوهی آتشفشانی در جنوب تبریز، شمال مراغه و هشترود، غرب بستان‌ آباد و شرق آذرشهر، عجب‌شیر و اسکو در آذربایجان شرقی است.
این رشته ‌کوه دارای ۱۷ قله با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر است که بلندترین آنها قله کمال (قوچ‌گلی داغی) ۳۷۰۷ متر بلندی دارد و مرتفع‌ ترین نقطه استان محسوب می‌ شود.
رشته ‌کوه سهند به دلیل انبوه گیاهان، چمنزارها، گلزارها و مراتع در آن به عروس کوه‌ های ایران مشهور ‌است چرا که سطح تمام مناطق این رشته ‌کوه پوشیده از سبزه ‌است.
کوه ‌های کمال، جام، سهند، سلطان، دمیرلی، آغ‌ داغ، موتال داغی، شیر داغی، حرم داغی، گیرو داغی، آتاشان و درویش از مهم‌ ترین قلل رشته ‌کوه سهند محسوب می‌ شوند.
خبرنگار: سجاد عبدی**تنظیم:عیسی عطاپور** انتشار: رستگار
3077/9880/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.