به گزارش ایرنا، طرح 'امداد و نجات زمستانی' در آذربایجان شرقی با همکاری و هماهنگی پلیس راه، اداره کل راه و شهرسازی، جمعیت هلال احمر، اورژانس و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اجرا می شود و با اجرای آن علاوه بر تسهیل تردد امن مردم در شریان های ارتباطی استان، خطر سفر در روزهای سرد زمستان نیز برای آنان به حداقل می رسد.
طرح 'امداد و نجات زمستانی' در آذربایجان شرقی از امروز آغاز می شود و تا 20 اسفند ماه سال جاری ادامه خواهد داشت و مروری بر اجرای آن در سال های گذشته، نشان می دهد که چه بسیار شهروندانی که از قبال آن از خطر مرگ در جاده های یخ بسته و سرد استان رها شده اند.

** استقرار پلیس راه در 8 گردنه برف گیر
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی در این خصوص به ایرنا گفت: پلیس راه استان در این طرح با استفاده از تمامی امکانات، تجهیزات و نیروهای انسانی نسبت به اجرای ماموریت های طرح زمستانی با هدف تسهیل در عبور و مرور و ایمنی وسایل نقلیه در همه معابر در زمان تغییرات جوی و بارش ها و مدیریت بر حوادث احتمالی ترافیکی با همکاری و هماهنگی سایر سازمان ها و دستگاه های ذی ربط اقدام خواهد کرد.
سرهنگ جواد ناموران با اشاره به استقرار شبانه روزی پلیس در 8 گردنه برف گیر استان افزود: در مدت اجرای طرح، نیروهای پلیس راه در گردنه های شیبلی، یام، صایین، گویجه بیل، نصیرآباد، آتاجان، سرچم و نظرکهریز به صورت شبانه روزی حضور خواهند داشت.
وی رسیدگی سریع به تصادفات و جلوگیری از هرگونه انسداد راه در محورهای مواصلاتی استان، روان سازی ترافیک و همکاری و تسهیل در عبور و مرور به ویژه هنگام بارش نزولات آسمانی را از جمله وظایف این پلیس برشمرد.
سرهنگ ناموران تاکید کرد: با استفاده حداکثری از توان پرسنلی، خودروئی و تجهیزات پلیس راه برای محور های مواصلاتی استان به ویژه در مناطق کوهستانی و سردسیر در خدمت مردم هستیم.

** آماده باش نیروی نجاتگر هلال احمر در 40 پایگاه
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی نیز در این خصوص به ایرنا گفت: در این طرح 200نفر روز نیروی نجاتگر با بکارگیری 104 خودروی عملیاتی و یک فروند بالگرد فعالیت خواهند کرد.
سعید کنعانی افزود: همه‌ ساله در آستانه فرا رسیدن فصل زمستان، جمعیت هلال‌احمر در دو بخش نجات و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان حوادث ترافیکی و جاده‌های برون‌شهری خدمات می دهد.
وی اظهار کرد: این خدمات شامل رهاسازی و نجات مصدومان محبوس در خودروهای آسیب‌دیده، ارایه کمک‌های اولیه سرپایی و همکاری با سازمان‌های همکار ازجمله پلیس راهور، سازمان راهداری و همچنین اورژانس در انتقال مصدومان ناشی از تصادفات به نزدیک‌ترین مراکزدرمانی و اسکان و تغذیه اضطراری آسیب‌دیدگان و در راه‌ماندگان می باشد.
وی ادامه داد: در این طرح 200 نفر روز از نیروهای نجاتگر جمعیت هلال‌احمر استان به ‌صورت روزانه در 40 پایگاه امدادی ثابت، موقت و سیار بین‌شهری و کوهستان نسبت به ارایه خدمات امدادی به هموطنان اقدام می‌کنند.
کنعانی اظهار کرد: این نیروها با بکارگیری 104 خودروی امدادی اعم از آمبولانس، خودروی پشتیبانی کمک‌دار، خودروی نجات، خودروی عملیاتی آرگو، خودروی فرماندهی ارتباطات و مخابرات، موتورسیکلت امدادی (پیشرو)، موتورسیکلت آمبولانسی، تجهیزات مخابراتی و ارتباطات رادیویی دیجیتال و 1فروند بالگرد آماده ارایه خدمات امدادی در محورهای پرتردد و مبادی ورودی شهرها به‌ منظور اجرای سریع عملیات نجات و امدادرسانی در حوادث جاده‌ای و سایر حوادث احتمالی در محدوده عملیاتی پایگاه‌ها هستند.
وی یادآور شد: هموطنان عزیز می توانند در صورت مواجه شدن با حوادث با شماره ملی امداد و نجات (١١٢) تماس گرفته و نیروهای هلال احمر را در جریان قرار دهند.

** آماده باش 600 نیروی اورژانس با تمامی امکانات
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی نیز گفت: همه نیروهای این مرکز همچون سال های گذشته در کنار سایر نیروهای امدادی و خدمات رسان در آماده باش کامل می باشند.
فرزاد رحمانی افزود: همه 105 پایگاه جاده ای و درون شهری اورژانس استان در مدت اجرای طرح 'امداد و نجات زمستانی' فعال می باشند که از این تعداد 24 پایگاه ثابت در تبریز و 81 پایگاه در سایر شهرستان ها و در کنار جاده ها مستقر هستنند.
وی ادامه داد: همه 600 نیروی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان برای ارائه خدمات امدادی در آماده باش کامل هستند.
رحمانی اظهار کرد: حضور به موقع گروه های امدادی در صحنه حوادث بسیار مهم است و این امر علاوه بر نجات جان مردم، موجب افزایش رضایتمندی از خدمات دولتی شده و این افزایش حس اعتماد و امنیت روانی مردم از جمله عوامل توسعه کشور است.

** تجهیز 671 دستگاه ماشین آلات برای راهداری زمستانی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی گفت: 671 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین برای عملیات راهداری زمستانی در استان برای ارائه خدمات در مدت اجرای طرح 'امداد و نجات زمستانی' تجهیز شده است.
منوچهر سلمان زاده افزود: این دستگاه ها شامل بلدوزر، لودر، گریدر، کامیون، برف خور، نمک پاش و تراکتور است که در عملیات راهداری زمستانی در راه های ارتباطی استان به مسافران خدمت رسانی می کنند.
وی اظهار کرد: علاوه بر این تجهیزات، 922 نفر از عوامل راهداری زمستانی شامل نیروی انسانی ثابت، فصلی و پشتیبان نیز با استقرار در 50 باب راهدارخانه ثابت و 91 گروه راهداری برای خدمات رسانی به کاربران جاده ای ساماندهی شده اند.
مدیرکل راهداری آذربایجان شرقی، راه های تحت پوشش برف روبی استان را 14 هزار کیلومتر اعلام و یادآوری کرد: این اداره کل در راستای وظایف ذاتی خود با بسیج همه جانبه نیروها، به کارگیری تمامی امکانات، استقرار در مسیرهای حوزه استحفاظی و افزایش گشت های راهداری به ویژه در محورهای پرتردد به رانندگان و مسافران جاده ای خدمات می دهد.
سلمان زاده، با اشاره به آماده سازی و تجهیز راهدارخانه ها در محورهای اصلی و فرعی برای امدادرسانی و ارایه خدمات به موقع به مسافران و کاربران راه ها ادامه داد: این اداره کل برای افزایش ایمنی عبور و مرور در راه های ارتباطی با نهادهای ذیربط در این خصوص همکاری می کند.
وی گفت: این اداره کل با شماره تلفن گویای 141 به شکل شبانه روزی در خصوص وضعیت راه ها و شرایط آب و هوایی استان به مردم اطلاع رسانی می کند.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.