به گزارش ایرنا، مقرر بود شهرداری منطقه 6 تبریز در سال 1394 به منظور قدردانی از ایثار و اقدام تاریخی 'دهقان فداکار' در نجات جان ده‌ها مسافر قطار تبریز - تهران تندیس وی را در مقابل لوکوموتیو قدیمی ایستگاه راه آهن این شهر با همکاری این اداره کل در میدان راه آهن نصب کند.
این تندیس قرار بود از سوی یکی از هنرمندان مشهور تبریزی ساخته و لوکوموتیو نیز با استفاده از جرثقیل های بزرگ به زیر پل میدان راه آهن تبریز انتقال یابد و با این تندیس ترکیب شود.
در صورت اجرای این طرح، میدان راه آهن تبریز با تندیس 'دهقان فداکار' به نماد راه آهن در این شهرستان تبدیل می شد، لوکوموتیو از برف و باد در امان می ماند و با ساخت سمبل قهرمان ملی کشور از دهقان فداکار قدردانی می شد.
این طرح که در نوع خود می توانست مایه مباهات مردم و نمودی از قدردانی مسئولان از اقدام شجاعانه و فداکاری 'ازبرعلی حاجوی' در افزون بر نیم قرن قبل شود، در گذر زمان و به دلایلی از قبیل تغییر شهرداری منطقه شش و مدیرکل راه آهن وقت به فراموشی سپرده شد ولی جای خالی آن همچنان در اذهان مردم تبریز باقی مانده است.
گفته می شود دهقان فداکار در آن زمان با شنیدن خبر اجرای این طرح خوشحال شده و پیگیر آن از شهرداری بود، ولی عمر آن مرحوم برای دیدن وفای به عهد مدیران شهرداری و راه آهن مبنی بر نصب تندیس اش در تبریز کفاف نکرد.
مدیرکل راه آهن آذربایجان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه دهقان فداکار قهرمان ملی ما است، گفت: راه آهن جمهوری اسلامی برای قدردانی از زحمات این قهرمان اجرای چند طرح را در دست بررسی دارد که پس از تصویب از سوی هیات تخصصی اجرا می شود.
شاپور ارصلانی با اشاره به اهمیت کار 'ازبرعلی حاجوی' در نجات جان مسافران قطار افزود: چنین افرادی نماد قهرمانی در کشور بوده و باید به آنان بیشتر توجه کرد و زمینه آشنایی نسل جدید با آنان را فراهم کرد.
وی اظهار کرد: ساخت تندیس 'دهقان فداکار' در کنار لوکوموتیو ایستگاه راه آهن تبریز و نصب آن در میدان راه آهن این شهرستان نیز که در سال های گذشته طرح شده بود جزو طرح های پیشنهادی این اداره کل به راه آهن جمهوری اسلامی است که در صورت تصویب اجرا می شود.
شمس الله فیروزیان، شهردار منطقه شش تبریز نیز در گفت و گوی تلفنی خبرنگار ایرنا با وی، از تفاهم شهردار قبلی منطقه با مدیرکل پیشین راه آهن آذربایجان در خصوص تهیه و نصب تندیس 'دهقان' فداکار در میدان راه آهن اظهار بی اطلاعی کرد.
'ازبرعلی حاجوی' (دهقان فداکار) در سن 32 سالگی، شب ‌هنگام در حالی که در کنار ریل قطار حرکت می‌کرد متوجه مسدود شدن مسیر قطار به علت ریزش کوه شده بود و در آن هنگام برای نجات مسافران این قطار و هشدار دادن لوکوموتیوران از این اتفاق کُت خود را آتش زد و به سمت قطار حرکت کرد.
این فداکاری باعث شد تا داستان نجات جان مسافران قطار در داستانی موسوم به 'دهقان فداکار' به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان برود و جوانان از چندین دهه پیش با نام او آشنا شوند.
ازبرعلی حاجوی، معروف به 'دهقان فداکار'، پس از 87 سال عمر با عزت یازدهم آذر ماه امسال دارفانی را وداع گفت.
گزارش از: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.