به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی در منطقه آزاد ارس با طیفی از مباحث مختلف در زمینه ضرورت کاهش نرخ بیکاری، لزوم تسریع در اجرای طرح دو بانده کردن جاده مرند- جلفا و راکد ماندن توافقنامه میان تهران و باکو برای ساخت نیروگاه بر روی رودخانه مرزی ارس در طرف ایران همراه بود.
مجید خدابخش پس از بازدید از تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی منطقه آزاد ارس در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در منطقه آزاد ارس از مسئولان خواست برای کاهش بیکاری در این منطقه تلاش خود را مضافع کنند.
وی تصریح کرد: ستاد تسهیل، اشتغال فراگیر و طرح توسعه روستایی مرزی و عشایری از جمله مدل های توسعه کشور و اشتغالزایی هستند که از سوی دولت به استان ها ابلاغ شده است.
وی با اشاره به نرخ 12 درصد بیکاری در این منطقه افزود: نرخ بیکاری در منطقه آزاد ارس باید زیر هفت درصد باشد که با یک اراده و تلاش مضاعف می توان به این رقم رسید.
نماینده عالی دولت در استان آذربایجان شرقی گفت:منطقه آزاد ارس دارای پتانسیل بسیار بالایی است؛ مدیران باید برنامه ریزی، مشکلات اساسی این منطقه را اولویت بندی و در جهت رفع آن تلاش کنند.
خدابخش با اشاره به الگوی موفق کارخانه 'شیرین عسل' در منطقه شبستر اظهار کرد: کشاورزی و دامداری شرط لازم برای ایجاد و افزایش اشتغال است اما کافی نیست، بلکه صنعت نیز باید در خدمت کشاورزی باید تا با خلق ثروت در زمینه صادرات نیز شاهد توسعه باشیم.
داود گرشاسبی، فرماندار جلفا نیز در این جلسه ابراز داشت: 12 درصد جمعیت این منطقه بیکار هستند که باید برای بهره مندی بیشتر از امکانات و منابع در بین مردم فرهنگ سازی شود تا شاهد کاهش نرخ بیکاری باشیم.
محمد حسن نژاد، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از کندیطرح دوبانده کردن جاده مرند - جلفا خاطرنشان کرد: مردم انتظار دارند این پروژه در اسرع وقت به اتمام برسد.
وی اضافه کرد: آمار کشته شدگان تصادفات در این جاده افزایش پیدا کرده است و از طرفی سالانه سفر هزاران مسافر به این منطقه هستیم.
وی با اشاره به ضرورت ساماندهی آب های مرزی تصریح کرد: اعتبار آب کشاورزی منطقه آزاد ارس در سال 81 تصویب شد که تا سال 91، 50 میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است، اما باید میزان اعتبارات این پروژه سال به سال افزایش پیدا کند.
حسن نژاد با تاکید بر ضرورت حمایت از مرزنشینان تاکید کرد: 98 ناحیه سرمایه گذاری روستایی در کشور تصویب شده که پنج مورد آن به مرند اختصاص دارد، تا واحدهای صنعتی روستایی در یک جا متمرکز شوند.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفت:رئیس جمهوری طی تفاهم نامه ای با جمهوری آذربایجان، نسبت به ساخت نیروگاه بر روی رودخانه مرزی ارس به توافق رسیدند، این نیروگاه در کشور آذربایجان اجرایی شده اما در کشور ما با بهانه زیست محیطی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است، اگر اجرای این پروژه مشکل زیست محیطی داشت، نباید این تفاهم نامه به امضاء می رسید.

**بازدید نماینده عالی دولت از طرح های تولید - صنعتی منطقه آزاد ارس
استاندار آذربایجان شرقی در بدو ورود به منطقه آزاد ارس با حضور در گلزار شهدای هادیشهر به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد و سپس با حضور در منزل شهید مالک ذاکری با پدر این شهید دیدار کرد.
استاندار آذربایجان شرقی در این دیدار گفت: شهدا سمبل افتخار و امنیت کشور هستند که عزت را برای این نظام به ارمغان آوردند.
خدابخش تاکید کرد: وظیفه ماست که با قدردانی از خانواده شهدا، قدردان ایثار و رشادت های شهدا باشیم.
وی در ادامه این سفر، با حضور در آئینی، شرکت فرآورده های لبنی 'راین' را افتتاح کرد.
فرماندار جلفا در این مراسم بر ضرورت اجرای مردمی اقتصاد مقاومتی تاکید و اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی باید مردم محور باشد تا هر چه بیشتر شاهد شکوفایی اقتصاد در این کشور باشیم.
فرماندار جلفا ابراز امیدواری کرد این پروژه باعث پویایی تولیدات داخلی منطقه بوده و الگوی عملی برای سایر شهرها باشد.
تیرماه ملکی گرگری، مدیرعامل شرکت فرآورده های لبنی 'راین' نیز در این مراسم ابراز داشت: این شرکت تعاونی با صرف 6 میلیارد تومان سرمایه و هفت هزار نفر روز کاری راه نادازی شده است.
ملکی ادامه داد: روزانه 40 تن شیر در این شرکت به فراورده هایی مانند ماست و دوغ تبدیل می شود.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین از واحد عمرانی سوم دشت گلفرج جلفا بازدید کرد و در جریان نحوه انتقال آب به اراضی دشت های یکانات و هرزندات در منطقه آزاد ارس قرار گرفت.
در این دیدار اعلام شد که پروژه انتقال آب شرب به یکانات، نیمه سال آینده به اتمام می رسد و انتقال آب به هرزندات نیز نیازمند 100 میلیارد تومان اعتبار است.
خدابخش همچنین در ادامه این سفر از پروژه عملیاتی فرهنگسرای ارس بازدید کرد که در زمینی به وسعت هشت هزار مترمربع و با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد تومان در حال اجراست.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین از محوطه پارک 10 هکتاری 'درنا' در نزدیکی کاروانسرای خواجه نظر بازدید کرد و در جریان اجرای عملیات گسترش این مکان تفریحی قرار گرفت.
بازدید از مجتمع گلخانه ای ارس از دیگر برنامه های سفر استاندار آذربایجان شرقی به جلفا بود؛ مجید خدابخش در ضمن بازدید از این مجتمع تاکید کرد که باید هسته صادرات در استان فعال تر شود تا شاهد شکوفایی تولیدات و اقتصاد باشیم.
وی افزود: جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی می توانند وارد عرصه تولید شوند و در تقویت اقتصاد به این نظام کمک نند.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین تصریح کرد: مجتمع گلخانه ای با بهره گیری از صنایع دانش بنیان در تولیدات گلخانه ای می توانند میزان تولیدات خود را افزایش دهند.
حسین حضرتی، مدیرعامل مجتمع گلخانه ای ارس نیز در جریان این بازدید ابراز داشت: این مجتمع در زمینی به سوعت 32 هکتار با اعتباری بالغ بر 160 میلیارد تومان راه اندازی شده است.
وی با اشاره به بهبود بهره وری و افزایش کیفیت در این مجتمع افزود: محصولات این مجتمع به کشورهای روسیه و قطر و امارات صادر می شود و بیش از 400 نفر در این مجتمع مشغول به فعالیت هستند.
محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند، جلفا و هادیشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار گفت: گلخانه های کوچک در حال ورشکستگی هستند و سرمایه گذاران صنایع کشاورزی باید با کمک هایی از قبیل تحویل زمین رایگان حمایت شوند.
حسن نژاد خاطرنشان کرد: به طور طبیعی 200 هکتار زمین و مرتع سنتی برای یک خانواده، محصول می دهد اما در تولید گلخانه ای در زمینی به مساحت 35 هکتار 250 خانوار نان می خورند.
استاندار آذربایجان شرقی بعد از ظهر نیز از کارخانه تولید کفش در این منطقه بازدید کرد و در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: منطقه آزاد ارس نعمت بزرگی برای استان محسوب می شود که می تواند در ایجاد اشتغال در سال اقتصاد مقاومتی نقش تعیین کننده ای را ایفا کند.
خدابخش تاکید کرد: منطقه آزادارس می تواند به یک قطب در تولید تبدیل شود که طی سه یا چهارسال آینده به عنوان الگویی در کاهش نرخ بیکاری عمل کند.
بازدید استاندار و هیات همراه از کارخانه نساجی نیز آخرین برنامه بازدید از واحدهای صنعتی در منطقه آزاد ارس بود.
منطقه آزاد ارس با بیش از 50 هزار هکتار در شمالغرب ایران در نقطه صفر مرزی در 130 کیلومتری شمال غرب تبریز در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است.
بنا بر اعلام دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، ارس بعد از کیش دومین منطقه آزاد کشور از منظر رشد و توسعه شناخته می شود.
تنظیم و انتشار: عزیزی راد
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.