به گزارش ایرنا، پدافند غیرعامل در جهان امروز از جمله شاخص های اصلی توسعه ساختارهای دفاع غیرنظامی در کشورهای مختلف محسوب می شود و ایران نیز گام های مهمی در این راستا برداشته است.
آذربایجان شرقی نیز از جمله استان های پیشرو در راه اندازی شورای پدافند غیرعامل است که بحث های مربوط به این موضوع را از حدود هفت سال قبل به جد پیگیری می کند.
سازماندهی و ایجاد ساز و کار لازم در پدافند غیرعامل و دفاع غیر نظامی مورد نیاز استان، برآورد تهدیدات و اقدامات دشمن، نقاط آسیب پذیر، هم افزایی ها و مخاطرات در سطح استان در حوزه پدافند غیرعامل از جمله ماموریت های اداره کل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی است.
حال قرار است پاییز امسال، رزمایش زیستی با رویکرد حمله فرضی زیستی دشمن در سه شهرستان آذربایجان شرقی برگزار شود تا وضعیت استان از منظر امکانات نرم افزاری و سخت افزاری در این زمینه مورد ارزیابی قرار گیرد.
نکته مهم در ارتباط با برگزاری نخستین 'رزمایش زیستی' آذربایجان شرقی، انجام آن بدون اطلاع قبلی در سه شهرستان استان است که دست اندرکاران همگی در مورد آن متفق القول اند.

**پدافند غیر عامل باید به گفتمان همگانی تبدیل شود
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در این ارتباط به ایرنا گفت: بحث پدافند غیرعامل یکی از موضوعاتی است که باید به صورت جدی به آن توجه شود.
رحیم شهرتی فر افزود: همانطور که در حوزه نظامی و دفاعی از آمادگی کامل برخورداریم، در بحث پدافند غیرعامل نیز با توجه به تنوع و پیچیدگی تهدیدات لازم است که به صورت تخصصی و سازمان یافته به آن بپردازیم.
وی اظهار کرد: ضروری است در حوزه پدافند غیرعامل آموزش های لازم به مدیران و کارکنان سازمان ها و ارگان های مختلف و همچنین آموزش های همگانی ارائه شود و باید از توان رسانه های جمعی در این زمینه بهره مند شد.
شهرتی فر خاطرنشان کرد: باید یک مشاور تخصصی در حوزه سایبری پدافند غیرعامل در تمامی سازمان ها و ادارات حضور داشته باشد تا به صورت علمی و تخصصی با این تهدیدات مقابله کرد.
وی با اشاره به اینکه مسایل زیستی و تهدیدات سایبری از جمله اولویت های پدافند غیرعامل استان است، افزود: نباید از سایر موضوعات پدافند غیرعامل غفلت کرد و در صورت لزوم باید قرارگاه های آن ها تشکیل شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل قرارگاه زیستی استان اظهار کرد: باید موضوعات این دستگاه مورد توجه دستگاه های مسوول قرار گیرد و خروجی این قرارگاه، آموزش و کسب آمادگی لازم به صورت عملی در مواجهه با تهدیدات باشد.
وی ادامه داد: راه اندازی شورای فضای مجازی استان و پیشگیری جرایم مجازی از نیازهای مهم است که از قرارگاه سایبری درخواست می کنیم این موضوع را مورد بررسی قرار داده و ارائه طریق کند.
شهرتی فر تاکید کرد: ضروری است همه پروژه های عمرانی استان پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند.
وی اضافه کرد: دستگاه های اجرایی استان باید یک درصد طرح تملک دارایی های سرمایه ای خود را در حوزه پدافند غیرعامل هزینه کنند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: ضروری است موضوع پدافند غیرعامل به یک گفتمان همگانی تبدیل شود و آموزش ها و اطلاع رسانی های لازم به شهروندان ارائه شود.

** برای برگزاری رزمایش زیستی آمادگی کامل داریم
جانشین فرمانده سپاه عاشورا نیز با اشاره به برگزاری برنامه رزمایش قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی اظهار کرد: برنامه ریزی های کامل و دقیق برای برگزاری این رزمایش انجام گرفته است.
سردار سرتیپ دوم پاسدار اصغر عباسقلی زاده افزود: این رزمایش با مشارکت اداره کل اطلاعات، نیروی انتظامی و صداو سیمای استان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و سپاه عاشورا در فصل جاری برگزار می شود.
وی ادامه داد: این رزمایش در سه شهرستان تبریز، سراب و مرند بدون اطلاع قبلی برگزار می شود تا توانایی خود را در مقابله با تهدیدات زیستی مورد سنجش قرار دهیم.
سردار عباسقلی زاده اظهار کرد: هر ماموریت و ابلاغی که تاکنون به سپاه ابلاغ شده با استفاده از توان و امکانات سپاه و بدنه توانمند بسیج و با همکاری دولت و دستگاه های مختلف توانسته ایم با موفقیت به انجام برسانیم.

** بیمارستان های استان از مراحل رزمایش هیچ اطلاعی ندارند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: در جریان رزمایش زیستی، طیف عظیمی از افراد آلوده به بیمارستان های مختلف اعزام خواهند شد تا ظرفیت پذیرش بیمارستان ها ارزیابی شود.
دکتر محمد حسین صومی افزود: در هیچ یک از بیمارستان های استان آموزش عام در خصوص رزمایش انجام نگرفته تا از مراحل و زمان رزمایش اطلاعی نداشته باشند.
وی اظهار کرد: یکی از نیازهای ضروری رزمایش قرارگاه زیستی آذربایجان شرقی، وجود آزمایشگاه مجهز و پیشرفته بود که خوشبختانه سه سال پیش این آزمایشگاه در بیمارستان 'سینا'ی تبریز ایجاد شده است.

** افزایش سواد سایبری نیاز جامعه امروز
مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه مقابله با تهدیدات زیستی و سایبری یکی از نیازهای غیرقابل اغماض جامعه امروز است، بر لزوم افزایش سواد سایبری در جامعه تاکید کرد.
احمد جهانسری افزود: تشکیل قرارگاه های سایبری و زیستی یکی از اقدامات بسیار مهم در مقابله با این تهدیدات بود که توانسته ایم امنیت در این حوزه را افزایش دهیم.
وی با تاکید بر لزوم رسیدن به یک گفتمان و فهم مشترک در زمینه پدافند غیرعامل گفت: خوشبختانه در سه سال اخیر اقدامات بسیار خوبی در زمینه آموزش و فرهنگسازی در این حوزه انجام شده است.
گزارش از: مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد
6120/518/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.