به گزارش ایرنا، وجود مدارس به عنوان مهم ترین مراکز تعلیم و تربیت در شهرها زمینه ساز رشد و تعالی فرهنگی و اجتماعی بوده لیکن قرارگرفتن بیشتر این مراکز در مکان ها و خیابان های پرتردد و پرازدحام شهری مشکلی بر مشکلات موجود ترافیک شهری افزوده است.
قراگرفتن مدارس در مرکز شهری چون مراغه با بافتی سنتی و تاریخی، در سال های اخیر که با موج فزاینده رشد مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاه های آزاد علمی نیز همراه بوده تردد را در برخی ساعات روز مختل و گاه غیرقابل تحمل برای شهروندان کرده است.
در سال های اخیر؛ خیابان های اصلی شهر به دلیل برخورداری از جلوه های بصری، تبلیغی و نیز دسترسی آسان تر به وسایل نقلیه عمومی به اماکن و نقاطی دلخواه مکانی مناسب برای مدیران موسسات برای تاسیس و ایجاد مدارس و مراکز علمی و تربیتی تبدیل شده است.
عدم وجود محل مناسبی برای توقف خودروهای شخصی وسرویس مدارس و موسسات آموزشی که بیشتر آنها را مراکز غیردولتی و غیرانتفاعی تشکیل داده، صفوف و ترافیکی سنگین را در خیابان های اصلی به وجود آورده است.
عدم توجه مدیران موسسات و مدارس و گاه نبود نظارت کافی در تعیین و مکان یابی برای ایجاد مدارس و آموزشگاه ها در نقاط پرتردد ترافیکی، موجب ایجاد موجی از نارضایتی در بین شهروندان و حتی اولیای دانش آموزان این مراکز شده است.
اوج ترافیک شهری در خیابان های اصلی و نیز در برخی نقاط پرتردد به ویژه در مسیر ورودی شهرک های اقماری که به زعم مدیران برخی مدارس بهترین مکان برای جلب دانش آموزان بوده، در ساعات تعطیلی و پایان ساعت کاری این موسسات و مرکز بوده و از این رو توجه بیشتر مسئولان امر برای تجدید نظر در مکان یابی و صدور مجوز برای این منظور بیش از پیش ضروری و حیاتی است.
شهردار مراغه در این خصوص گفت: باوجود تذکرها و اخطارهای شورای ترافیک مبنی بر عدم ایجاد و راه اندازی موسسات آموزشگاهی و مدارس غیرانتفاعی در خیابان های اصلی که فاقد محل مناسبی برای توقف خودروها بوده و موجب ترافیک سنگین شهری می شود، لیکن عکس العمل مناسبی از سوی نهادهای متولی صدور مجوز برای این مراکز انجام نشده است.
محمدرضا احمدی افزود: وجود این مراکز آموزشی غیرانتفاعی و غیردولتی که به ویژه در مراکز پرترد شهری در حال افزایش است، با وجود برخی تمهیدات ترافیک شهری، موجب ایجاد اختلال در تردد وسایل نقلیه و نیز زمینه ساز نارضایتی شهروندان را فراهم می کند.
وی اضافه کرد: با توجه به کمبود پارکینگ در داخل شهر در برخی خیابان های اصلی، توقف های چندگانه در محل مدارس و موسسات موجود در ساعات ورود و خروج دانش آموزان عامل مهمی در سنگین تر شدن ترافیک شهری شده است.
وی اضافه کرد: با وجود تلاش های شهرداری برای راه اندازی و ایجاد پارکینگ های شهری توسط بخش خصوصی، محل های ایجاد شده برای توقف خودروها با توجه به ترافیک سنگین موجود در ساعات پایان مدارس و خروج دانش آموزان و اوج تردد سرویس ها و خودروهای شخصی اولیای دانش آموزان، جوابگوی شهروندان نخواهد بود.
مدیر اموزش و پرورش مراغه نیز با بیان اینکه در صدور مجوزهای جدید برای ایجاد مدارس، ترافیک شهری مورد توجه قرار می گیرد، گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، ایجاد مدارس با تایید فنی اداره کل نوسازی مدارس هر استان و با در نظرگرفتن ترافیک و تردد در مسیرهای منتهی به این مدارس امکان پذیر است.
جلیل اسلامی افزود: بر این اساس، مجوز برای ایجاد مدارس جدید به ویژه مدارس غیرانتفاعی در خیابان های کم ترافیک با در نظر گرفتن مسیرهای تردد و نیز در کوچه های بالای 18 متری صادر خواهد شد.
وی ادامه داد: محل ها و مکان های احداث و ایجاد مدارس و مراکز آموزشی نیز بر اساس قانون آموزش و پرورش، باید در محل هایی ایجاد شوند که بن بست نبوده و دارای مسیرهای جایگزین و نیز مناسب برای تردد احتمالی آمبولانس و خودروهای آتش نشانی و عمومی باشد.
وی اضافه کرد: هم اکنون صدور مجوزهای لازم ایجاد و راه اندازی مدارس جدید در نقاط مختلف شهری با استعلام و هماهنگی با شورای ترافیک شهری این شهرستان انجام می شود.
وی با بیان اینکه در بخش مدارس دولتی نیز، تراکم بیش از حد در داخل شهر وجود دارد گفت: کمبود برخی فضاهای اموزشی در شهرک های اقماری، موجب تراکم دانش آموزان در مدارس مرکز شهر و نیز ایجاد ترافیک شهری در برخی خیابان های اصلی شده است.
اسلامی افزود: در این راستا با حمایت خیران مدرسه ساز، هم اکنون چندین مدرسه در مناطق و شهرک های اقماری فاقد فضای آموزشی در حال ساخت بوده که با بهره برداری از آن، بخش مهمی از تراکم مدارس شهری و دانش آموزان آن کاسته خواهد شد.
تاکید مسئولان متولی صدور مجوز برای ایجاد مدارس جدید با رویکرد ترافیک محوری و پیشگیری از وقوع حوادث و بار سنگین ترددهای داخل شهری، روزنه های امیدی برای برون رفت از این مشکل و معضل شهری را بیش از پیش پرنور تر کرده است.
هرچند مدیران و صاحبان این مدارس که بیشتر آن را مراکز غیردولتی و غیرانتفاعی تشکیل می دهد، می توانند با مکان یابی مناسب برای ایجاد این مدارس، باری از دوش خم شده ترافیک شهری بردارند.
به گزارش ایرنا، هم اکنون حدود 550 مدرسه در مقاطع تحصیلی مختلف در مراغه فعالیت می کنند که از این تعداد، حدود 200 مدرسه غیرانتفاعی بوده و 43 آموزشگاه آزاد علمی و 30 آموزشگاه زبان های خارجی نیز در این شهرستان فعال هستند.
45 هزار دانش آموز و سه هزار کادر فرهنگی در 550 مدرسه دولتی و غیر دولتی مراغه در حال تحصیل و تدریس هستند.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی**تنظیم:عیسی عطاپور** انتشار: رستگار
3077/7487/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.