به گزارش خبرآنلاین از تبریز، فرهاد حق سالمی، طراح و آهنگساز آنسامبل موسیقی تجربی تبریز در تشریح این برنامه گفت: ایده آنسامبل برای معرفی تبریز با موسیقی معاصر پنج سال قبل به ذهنم رسید و در نهایت با موافقت خانه هنرمندان، امکان اجرای آن میسر شد.
وی با بیان اینکه این "رویداد شنیداری روایت موسیقیایی تبریز" از لحاظ ساختار شامل سه بخش خواهد بود، افزود: بخش اول این برنامه تاریخ تبریز با محوریت مشروطه به نمایش می گذارد که در آن از برخی تصاویر تبریز قدیم استفاده کردیم. بخش دوم مربوط به فرش تبریز است که به به لحاظ قدمت و زیبایی شناسی، هنر محوری منطقه به شمار می آید. بخش سوم نیز به معرفی بازار تبریز می پردازد که به عنوان نمادی از مدنیت این خطه در سیر تاریخی به حضور تمام اقشار جامعه و شاهراه مدنی، تجاری و اجتماعی محسوب می شود.
طراح و آهنگساز آنسامبل موسیقی تجربی تبریز فضای قدیمی خانه هنرمندان را متناسب با این روایت دانست و گفت: عمده ترین مشکل ما کوچک بودن محل برای مخاطبان است، متاسفانه برای دیگر خانه های تاریخی مجوز داده نشد، اما خانه خطایی حالت مدیای واسطه را دارد که فضا و مکان اجرا بطور کامل متعلق به تاریخ و فرهنگ تبریز است به این جهت از لحاظ صدا دهی و فضای موجود کاملا مطلوب است.
به گفته حق سالمی فرم اجرایی کار از برخی چارچوبها و آزادیها استفاده می کند که نوازنده بخشی از اثر و همچنین اجرا کننده موسیقی بوده و آنسامبل (گروه) علاقه مند است که این کار به عنوان اولین تجربه این فرم در تبریز ۲۰۱۸ هم مورد استفاده قرار گیرد.
این هنرمند جوان تبریزی با بیان اینکه تاریخ ورود این فرم به دنیای هنر به دهه ۸۰ میلادی باز می گردد تاکید کرد: نمونه ی این فرم با استفاده از فیلم و تصویر از سالها قبل در تهران اجرا شده ولی چنین فرمی با ترکیب فیلم و تصویر و البته موسیقی، برای اولین بار در تبریز خواهد بود.
حق سالمی، دلیل تاخیر چندین ساله ی اجرای فرم های جدید هنری در تبریز را "تنبل بار آمدن مخاطب و محافظه کاری هنرمندان" دانست و تاکید کرد: هنر معاصر به دنبال مخاطبی است که کنکاش کرده و خود نیز در اجرای فرم شریک باشد درحالیکه مخاطبان ما همواره پکیجی از هنر آماده می خواهند که در آن نیازی به تلاش های ذهنی نباشد. از طرفی نیز هنرمندان ما در تبریز بدلیل همین ویژگی مخاطبان، محافظه کار بوده و به سختی از قالب های جدید استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه اخیرا در بخش فیلم اتفاقات خوبی را شاهد بودیم اما فعالان تئاتر، موسیقی و فیلم ما در تبریز خیلی محافظه کار مانده اند، افزود: از لحاظ تکنیکی خیلی پیشرفت داشتیم، نوازنده های خوبی تربیت شدند، قطعات زیبایی اجرا شده اما تفکری که بخواهد حرفی تازه زده و یا جریانی نو به ایجاد کند بسیار کم است.
طراح و آهنگساز آنسامبل تجربی تبریز گفت: نمی دانم ایراد در مخاطب ماست که نمی خواهد فکرش را به چالش بکشد یا هنرمندان ایراد دارند که نمی خواهد خود را به مسیر عادی بکشاند، البته مشکل مالی هم وجود دارد که امکان بلیط فروشی برای چنین کارهایی تقریبا صفر است.

آنسامبل

این نوازنده ویلنسل، با تاکید بر اینکه محوریت کار با بداهه نوازی است که با برخی نتهای پایه و گامها کنترل شده است، گفت: نوازنده ما به صورت بخشی از محوریت آهنگسازی می تواند خلاقیت خود را وارد کند و در قالب ایده محدودیتهایی دارد.
علی گرانمهر، پیانیست و مشاور آهنگساز آنسامبل تجربی تبریز با بیان اینکه پیدا کردن المانهای خوب سخت است. گفت: ما به رعایت اصول تکراری عادت کردیم و مخاطب را هم عادت دادیم که از کنسرتهای مختلف پکیجی آماده را دریافت کند و این هم منجر به بی حوصلگی و تنبلی مخاطب شده است.
وی با اشاره به اینکه اغلب اجراهای هنری به صورت پیش فرض به مخاطب ارائه می شود گفت: ما انتظار داریم مخاطب آثار نو را درک کرده و همراه شود لذا پیشنهاد می کنم برای دیدن این کار، بدون پیش فرض از دیگر کنسرتها و اجراهای موسیقی بیایید تا با تضاد روبرو نشوید!
این نوازنده تبریزی با بیان اینکه موسیقی رنگ و تصویر نداشته و روایت خود را تنها با صدا و زیری و بمی آوا در قالب زمان منتقل می کند گفت: اگر مخاطب به این موارد آگاه باشد از اثر لذت خواهد برد و به دیدگاه آهنگساز نزدیک شده و پیام روایت را درک خواهد کرد.
گرانمهر خاطرنشان کرد: ما فقط به عنوان ابزار کمک می کنیم تا مخاطب تصوری که در سه بخش کار از دیدگاه مولف وجود دارد دریافت کند.
به گفته وی، در این میان خلاقیت خود نیز نقش موثری دارد که با شنیدن آثار متفاوت و دیدگاه باز می تواند روایت آنسامبل موسیقی تجربی تبریز را درک کند.
بهراد بنیادی، نوازنده تار آذری، به عنوان یکی دیگر از اعضای آنسامبل موسیقی تجربی تبریز نیز گفت: در این کار تلاش بر این بوده که چارچوب گریزی داشته باشیم چراکه موسیقی را بستری فرض می کنیم که بتوانیم روحیه و زندگی و باورهای خود را بیان کنیم .
حامد علیپور، نوازنده سازهای کوبه ای هم در این گفتگو فضای موسیقی تبریز را متفاوت خواند و افزود: بداهه نوازی ذهنیتی متفاوت می طلبد که نمی توان آموزش دید یا آنرا کسب کرد.
وی با بیان اینکه تلاش می کنم هرجا قرار بگیرم نگاهی متفاوت ایجاد کرده و توانایی و دیدگاه موسیقیایی خود را ارتقا دهم افزود: براین اساس همکاری با گروههای مختلف را ادامه دادم تا اینکه با فرهاد حق سلمی آشنا شده و پیشنهاد این کار مطرح شد.
گفتنی است رویداد شنیداری روایت موسیقیایی تبریز روزهای چهارم و چنجم مردادماه جاری از ساعت ۱۹ در خانه هنرمندان تبریز پذیرای علاقمندان خواهد بود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 710048
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.