به گزارش ایرنا، خیران بزرگ و فرهیخته تبریزی که کتاب تاریخ معاصرشان آکنده از اسامی بزرگوارانی چون حاج کریم مردانی آذر، دکتر اکبریه، جلیل خسروشاهی و دهها خیر بزرگ اما بی ادعای گمنام خودخواسته در زمینه فعالیت های خیرخواهانه مدرسه ساز است، امروز در محفلی گرم و صمیمی گرد آمدند تا نشان دهند در معرفت در این کهن کلانشهر همچنان بر روی همان پاشنه می چرخد و آنان به اسلاف خود برای مدرسه سازی با رویکرد هر چه شکوفا تر کردن استعدادهای این مرز و بوم وفادارند.
تبریز را شهر اولین ها در تاسیس و ایجاد بسیاری از امکانات می دانند و اغراق نیست اگر بگوییم تبریز دروازه ورود مدرسه به سبک نوین در ایران است ؛ آن زمان که میرزا حسن رشدیه در سال 1267 اولین مدرسه به سبک نوین را با مرارت ها و خون دل های بسیار و سنگ اندازی و تکفیر از جانب ناآگاهان بنا گذاشت و مدرسه رشدیه پیشقراولی برای تاسیس مدارس دیگر در سراسر کشور و جرقه ای برای برافروختن خورشید معرفت شد.
بر این سیاق است که خیران مدرسه ساز استان نیز جزو اولین ها در کشور هستند و کمک حالی دولت در عرصه مقدس تعلیم و تربیت اند.
وقتی وارد جمع خیران مدرسه ساز می شوی از این همه عزم و اراده و باوری که به هدف شان دارند حیرت می کنی؛ مجمعی از تنوع سن و تیپ ها را می بینی، پیرمردی عصا بدست به همراه همسرش که او نیز اگر چه لنگ لنگان می آیند اما در بذل و بخشش جوان ترین مجلس است و سر از پا نمی شناسد.
وی علت بذل و بخشش چند صد میلیونی را از این پیرمرد می پرسم در جواب می گوید: شمعی است که روشن می کنیم و تاریکی از بین می رود؛ اما قبل از اینکه نورش به اطرف ساطع شود چشمان خودت پرنور می شود.
همسرش نیز ادامه حرف را پی گرفته و می گوید: این کار به منزله کاشت درختی است که اگر میوه اش را هم ما بخوریم، باز چون نیت خیر است همگان از سایه اش نیز بهره می برند.
بخشش چند صد میلیونی دلی می خواهد بزرگ تر از دریا و گران تر از تمام پول های بذل شده، چه وقتی خیری را می بینم که زمینی به ارزش 15 میلیارد ریال را با ذوق و شوق برای مدرسه سازی اهدا می کند و یا خیری که به تنهایی ساخت مدرسه 12 کلاسه را بر عهده می گیرد.
و اوج عظمت کار دل بزرگی خیری را آنجا دیدم که بعد از فوت برادرش در سانحه تصادف، به عنوان تنها وارث آن، علاوه بر بخشش همه دارایی و اموال برادر، دیه اش را نیز برای ساخت مدرسه اهدا کرد.
تقبل ساخت یک مدرسه 12 کلاسه، یک مدرسه 6 کلاسه ، تعمیر و تجهیز دو مدرسه در تبریز به ارزش 12 میلیارد ریال، مشارکت در ساخت مدرسه شش کلاسه روستایی و چندین فقره کمک های جند ده میلیونی تنها بخشی از کمک های خیرانی است که بصورت علنی کمک هایشان را اعلام کردند و چندین نفر گمنامانه و با صدق نیت کمک هایی را برای ساخت مدرسه در تبریز اعلام کردند.
** 450 مدرسه نیمه مستحکم و غیر مستحکم در تبریز
رئیس ستاد نخستین جشنواره خیران مدرسه ساز تبریز با اعلام اینکه 60 درصد مدارس این شهر نیمه مستحکم یا غیر مستحکم هستند، گفت: این وضعیت به معنای غیرقابل تحمل بودن نیست اما در صورت وقوع زلزله ای با قدرت بیش از 5 ریشتر امکان تخریب بسیاری از این مدارس وجود دارد.
جعفر راستگوی اظهارکرد: از 6 هزار و 739 کلاس درس در 670 مدرسه تبریز حدود 2 هزار و 159 کلاس در معرض تخریب و 2 هزار و 288 کلاس نیازمند مقاوم سازی است.
وی با اشاره به اینکه مجمع خیران مدرسه ساز تبریز سال گذشته در جهت بازسازی، مقاوم سازی و تجهیز مدارس نواحی پنجگانه این شهر شکل گرفت، گفت: این مجمع دارای شناسنامه و هویت مستقل است اما فعالیت اش همسو با مجمع خیرین استان و کشور است و از موازی کاری پرهیز خواهیم کرد.

** کمبودهای آموزش و پرورش تنها به کمک خیران رفع می شود
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان اینکه در سایه همت خیران بخش عمده مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت در سال های گذشته حل شده است، اظهار کرد: از سال 1392 تا کنون مشارکت خیران مدرسه ساز 40 درصد افزایش یافته است.
جعفر پاشایی از فعالیت 24 مجمع خیران در آذربایجان شرقی و در تمام شهرستان های استان خبر داد و گفت: در طول 18 سال جشنواره خیران مدرسه ساز بطور مستمر برگزار شده است.
گزارش از: نعمت مرادپور**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.