به گزارش ایرنا روزنامه، به زندان افتادن افراد بدلیل بدهکاری به ویژه در جرائم غیر عمد، آثار زیانباری را نه تنها برای مددجویان و خانواده آنان در بر دارد بلکه قربانیان جرم نیز باید این آثار و زیان ها را تحمل نمایند، زندگی سرشار از خوشی، ناخوشی و پستی و بلندی است، گاهی نیاز است در ناخوشی و ناگواری های زندگی دستی دراز کنیم و کسانی را که با درد و رنج دست و پنجه نرم می کنند به زندگی امیدوار کنیم و غبار غم از چهره ای بزداییم...

ممکن است زمانی که در مسیر خوشبختی زندگی قدم بر می دارید، قله ها را فتح می کنید ناگهان پایتان می لغزد و به مسیر بدبختی می افتید و حادثه های ناگوار مسیر زندگیتان را عوض می کند و زندگیتان زیر و رو می شود، شاید یکی از این حادثه های تلخ هم حوادث رانندگی باشد که روزانه هزاران نفر بر اثر این حوادث جان خود را از دست می دهند یا به دلیل فوت شخصی در این حوادث راهی گوشه زندان می شوند..

• بیمه گذاری ناقص ممنوع
حمید 65 ساله که راننده تریلی قدیمی حامل مواد سوختی به کشور ارمنستان بوده در نزدیکی ایروان در حین رانندگی یکباره متوجه ترمز بریده می شود و تریلی از کنترل راننده خارج شده و برای جلو گیری از صدمات احتمالی به تریلی دیگری برخورد می کند و شدت برخورد به حدی بوده که تانکر حامل مواد سوختی از کفی تریلی جدا شده با 5 دستگاه سواری برخورد و همه آتش گرفته و طعمه حریق می شوند، در این حادثه 11 نفر مصدوم و یک نفر فوت می کند و انگشتان دست راست حمید قطع می شود، حمید در حین خروج از کشور از بیمه نامه کمترین استفاده را می نماید که حداکثر تعهدات بیمه یکصد میلیون تومان بوده است.
سه دانگ تریلی حمید متعلق به خودش و سه دانگ متعلق به شریک اش می باشد خوشبختانه 7 نفر از مصدومین از اوضاع اقتصادی حمید مطلع می شوند و رضایت خودشان را اعلام می کنند، اما دو نفر از مصدومین که پدر و دختر اهل روسیه می باشند به اتفاق یک نفر متوفی در مراجع قضایی ارمنستان شکایت و در چند روز آتی حکم دادگاه پس از تشریفات اداری و قانونی صادر خواهد شد.
حمید دو فرزند پسر به اتفاق همسرش در خانه استیجاری زندگی می کنند فرزند ارشد حمید پس از اطلاع از ماجرا، چهار میلیون تومان از عمویش قرض می گیرد به ارمنستان مسافرت می کند و هزینه عمل جراحی پدرش در بیماستان و هزینه رفت و برگشت به ارمنستان را می پردازد، اکنون اوضاع مالی اقتصادی حمید در ایران بسیار ضعیف و خانواده اش برای امرار معاش با مشکل روبرو هستند، برای تامین خسارت وارده به دو نفر مصدوم و یک نفر متوفی تقریباً سیصد میلیون تومان برآورد می شود. حال این راننده پشت درهای بسته زندان منتظر صدور حکم دادگاه و تنها امیدش به خیرین و تلاش ستاد دیه است.

• جوانی که برای یافتن شغلی راهی زندان شد
حسن دنبال کاری رفت که تخصص نداشت نه تنها خانه مسکونی پدرش از دست رفت بلکه به خاطر بالا آمدن بدهی سیصد میلیون تومان روانه زندان شد. جوانی که با دست خالی مغازه مرغ فروشی باز کرد و چند ماهی بود به خرید و فروش مرغ و تخم مرغ نگذشته بود اعتماد فروشندگان عمده مرغ و تخم مرغ را فراهم کرد، وی می خواست از نوسانات قیمت تخم مرغ استفاده کند اقدام به خرید تخم مرغ انبوه نمود تا به قیمت بیشتر بفروش برساند و سود بیشتر کسب کند.
از آنجایی که این جوان انبار مناسبی برای نگهداری تخم مرغ ها نداشت در مکان بدون سقف نگهداری می کرد چون نتوانست در زمان کوتاه بفروش برساند با گذشت زمان تخم مرغ ها فاسد شد و حسن دچار ضرر و زیان گردید و برای اینکه خسارت خود را جبران کند اقدام به خرید گوشت یخ زده نمود کشش بازار خارج از انتظار وی بود و تاریخ انقضای گوشت به پایان رسید برای جبران خسارت و سرمایه گذاری در صنعت مرغ داری اقدام به فروش خانه پدری کرد، پدر و مادر فداکار فرهنگی، فروش خانه مسکونی جهت توسعه کار و راه اندازی مرغداری را در اختیار فرزند قرار دادند.
با فروش خانه مسکونی بخشی از پول را به طلب کاران پرداخت کرد و با بخش دیگر آن مرغداری را به راه انداخت تا خسارت های وارده را جبران نماید در این بخش که اطلاعات کافی نداشت متحمل ضرر و زیان شد نه تنها خانه مسکونی خانواده را از دست داد بلکه بدهی حسن افزایش یافت، از ترس طلبکاران فرار کرد و نتوانست به جمع آوری مطالبات خویش بپردازد دور از چشم طلبکاران به خدمت سربازی اعزام شد ولی طلبکاران محل خدمت وی را در مشهد شناسایی کردند، وی از پادگان با حکم قضایی دستگیر و به زندان انتقال داده شد.
اینک پدر و مادر این جوان در دوران بازنشستگی در خانه استیجاری زندگی می کنند و حسن در زندان به سر می برد، سیصد میلیون تومان کمک مالی خیران می تواند این جوان را از بند آزاد کند.
مجید جوان 26 ساله ای که زندگی مشترک خود را عاشقانه آغاز کرده بود، روزهای شیرین زندگی را پشت سر می گذاشت تا اینکه بر سر یک دعوای خانوادگی با خانواده همسر، همسر 25 ساله اش تصمیم به جدایی از او گرفت، اکنون به دلیل به اجرا گذاشتن مهریه 700 میلیون تومانی توسط عروس خانم، پشت میله های زندان به سر می برد، تنها کمک خیرانه افرادی می تواند او را از این اسارت نجات داده و اشک های مادرش را از گونه اش پاک کند.

• زندان و هزار راه نرفته
به زندان افتادن افراد بدلیل بدهکاری به ویژه در جرائم غیر عمد، آثار زیانباری را نه تنها برای مددجویان و خانواده آنان در بر دارد بلکه قربانیان جرم نیز باید این آثار و زیان ها را تحمل نمایند.
لطمات روحی و روانی، فسادهای اخلاقی، اعتیاد و دیگر آسیب های اجتماعی از عواقب این امر بوده که از جنبه های فردی، خانوادگی و اجتماعی قابل بررسی و تأمل است.
اگر چه بخشی از آسیب ها با پرداخت دین از طریق ستاد دیه، از یک طرف برای خانواده آسیب دیده و از طرف دیگر برای خانواده آسیب رسان قابل جبران است ولی بخش عمده ای از این صدمات، از جمله فساد و فحشاء، اعتیاد به مواد مخدر، خدشه دار شدن هویت جوانان و نوجوانان در زمانی که شخصیت آنان در حال شکل گیری است، متلاشی شدن کانون های خانوادگی بر اثر طلاق های ناخواسته از جمله مواردی است که جبران آن کاری بسیار سخت و بعضا غیر ممکن بنظر می رسد.
خانواده هایی که یکی از والدین آنها در زندان بسر می برند، دچار نابسامانی می شود و خانواده های نابسامان در اختلال شخصیتی رفتار کودکان نقش بسزایی دارند، طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که حدود 50 درصد چنین کودکانی از زندان و بزهکاری سر در می آورند.
زندانی شدن فرد علاوه بر آثار سوء پیش گفته بر روی فرزندان، متوجه همسر زندانی نیز می شود، به خصوص در مواردی که حبس طولانی باشد، همسر تمایل بیشتری به طلاق پیدا می کند.
گسترده شدن دامهای شیطانی در مسیر راه این زنان نه تنها فساد اخلاق و تباهی را برای آنان در بردارد، بلکه تهدیدی برای سلامت اجتماع خواهد بود.

• تاریخچه ستاد دیه
در سال 1369 رئیس وقت سازمان زندان ها، عبد صالح خدا شهید والامقام حاج سید اسداله لاجوردی ، پس از بررسی آمار موجودی زندانیان، متوجه شدند که اسامی تعدادی از این مددجویان به صورت دائم و هر ماهه در فهرست آمار تکرار می شود.
ایشان پس از مداقّه پیرامون موضوع با این واقعیت روبرو شدند که این افراد، بدهکاران جرائم غیر عمد، نظیر جرح و یا قتل غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی و یا بدهکاری مالی غیر کلاهبرداری و یا بدهی بابت مهریه و نفقه می باشند که حق النّاس بر عهده ایشان است و تا این دِین پرداخت نشود در زندان بسر خواهند برد.
این نگرش خداپسندانه و انسان دوستانه شهید بزرگوار، بارقه های امید را در دل زندانیان نیازمند آبرومند بدهکار در جرائم غیرعمد ایجاد نمود و بازگشت به آغوش خانواده و اجتماع را در بین این مددجویان پر رنگ تر کرد.
از این رو در ماه مبارک رمضان سال 1380 اولین جشن گلریزان برای آزادسازی این زندانیان بر پا شد و پایه های این نهاد خیریه با عنوان ستاددیه سازمان زندانها ، شکل گرفت.
مدیرکل ستاد دیه آذربایجان شرقی در گفت و گو با مهدتمدن در خصوص جشن گلریزان سال جاری بیان کرد: جشن گلریزان سال 96 در 19 خرداد ماه روز جمعه، مصادف با روز میلاد امام حسن مجتبی(ع) در محل تبریز، سالن اجتماعات ائل گلی بعد از افطار ساعت 22 شب برگزار می شود.
رسول تقی پور در خصوص اهداف برگزاری جشن گلریزان در تبریز، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشن باشکوه، جمع آوری کمک های انسان های خیر و نیکوکار است تا با حضور خود و پرداخت نقدی، آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیر عمد را فراهم کنند. روز 19 خرداد ماه سال جاری از تمام آحاد مردم خواستار حضور در این جشن بزرگ و معنوی بوده، چرا که این جشن نیازی به دعوت نامه ندارد و شرکت برای عموم آزاد است. در این جشن از مسئولان استانی چون امام جمعه ی تبریز، استاندار آذربایجان شرقی، رئیس دادگستری تبریز حضور خواهند داشت.
تقی پور با بیان اینکه 5 میلیارد تومان جهت آزادی 450 زندانی جرایم غیر عمد لازم است، اعلام کرد: 16 میلیارد تومان کل مبلغ بدهی است در صورتی که بتوانیم 5 میلیارد تومان را از سوی خیرین تامین کنیم مابقی 11 میلیارد تومان بدهی از طریق گذشت رضایتمندان شکات پرونده و تسهیلات با بهره ی 4 درصد و یا بدون بهره برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد فراهم می شود.
خیرانی که می خواهند غبار غم از چهره این خانواده ها بزدایند می توانند کمک های مالی خود را به شماره حساب بانک ملی شعبه ی دانشگاه (0106260597007) واریز کنند.
شماره تماس این ستاد، 04136581579و 04136554161 است.
8023/6183انتشار:محمد رستگار
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.