با خنده می‌گوید؛ شرکت در انتخابات که خرجی ندارد، یک  انگشت آبی رنگ  است و دیگر هیچ، تازه اگر صبج اول وقت می‌آمدیم، انتظار کشیدن در صف هم نداشت.
 علی تنها فرد سرزنده صف‌های انتخاباتی نیست، از خانمی که نان تازه خود را به افراد صف تعارف می‌کند بگیر تا کودکان بازیگوشی که به همراه والدین خود آمدند و یک اشاره لازم است تا استمپ را از دست بزرگترها بگیرند و همه سر انشگتان خود را آبی کنند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، علی با سر انگشت آبی خود برای سایر دوستانش کری می‌خواند که زودتر رأی داده و آن‌ها هنوز در صف هستند، از او می‌پرسم که چه اصراری داشته که زودتر رأی بدهد؟ می گوید همیشه این رقابت را با دوستانش داشته و در هر انتخاباتی سعی می‌کند رأی خود را زودتر به صندوق بیاندازد.
علی و دوستانش علی‌رغم شوخی‌ها، حرف‌های جالبی برای گفتن دارند، برخی از ناامیدی‌هایی آینده کاری خود می‌گویند و برخی خواسته‌های شفافی از دولت دوازدهم  دارند؛ برخی در انتخابات شرکت کرده‎اند چون امیدوارند وضعیت معیشتی مردم بهبود پیدا کند و برخی به لزوم رفع معضلات اجتماعی توسط دولت دوازدهم ایمان دارند.
مدرسه شمس تبریزی واقع در کوی رسالت تبریز، اولین محلی بود که برای گفت‌وگو با رأی دهندگان انتخاب کردیم، از همان ساعات ابتدایی این شعبه اخذ رای شاهد رفت و آمد پر شمار رأی دهندگان است، چشمم به دو پیرزنی می‌افتد که دختر جوانی همراه آن‌هاست، دو پیرزن ناله می‌کنند که سواد ندارند و دست به دامان این دختر شده‌اند، دختر اما با حوصله نام کاندید مطلوب آنها را روی برگ رأی می‌نویسد و می‌دهد دستشان که در صندوق بیاندازند.
از آن‌ها می‌پرسم چرا در انتخابات شرکت می‌کنید، سئوالم را با سئوال پاسخ می دهند که چرا شرکت نکنیم، می‌گویند: مگر کم شهید به پای این نظام و مردم داده‌ایم که الان نسبت به سرنوشت این کشور بی تفاوت باشیم، مادران شهید خون دل خورده‌اند که الان ما در آرامش و آسایش باشیم، حال ما تنها کاری که از دستمان بر می‌آید که همان شرکت در انتخابات است، را انجام ندهیم؟
از فاطمه 22 ساله که زحمت نوشتن رای آنها را کشیده، به شوخی  می‌پرسم به جای کاندیداهای مطلوب آنها، اسامی لیست خود را در صندوق نیانداختی؟ می‌گوید هیچ وقت چنین کاری نمی کند، رای هرکس شخصی است  و دور از انسانیت و اخلاق است که من رای خودم را به آن‌ها تحمیل کنم.
وی اضافه می‌کند: به همه دوستان خودم سفارش کردم در انتخابات شرکت کنند چون معتقدم رئیس جمهور آینده باید پشتوانه مردمی قوی داشته باشد.
وی خاطر نشان می‌کند: باید با مطالعه کافی کاندیداها را انتخاب کرد. در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری، رسانه‌های مختلف کمک زیادی به انتخایب نهایی من کردند ولی در مورد کاندیداهای شورای اسلامی شهر، اطلاعات کافی ندارم و به توصیه چند نفر، چند کاندیدا انتخاب کردم  و به آن‌ها رای خواهم داد.
مهرداد ربیعی، جوان تبریزی دیگر فردی است که در یکی از مساجد شهرک منظریه با او گفت‌وگو کردیم، وی می‌گوید: نه تنها صرفاً به خاطر اشخاص در انتخابات شرکت نکرده‌ام بلکه برای حفظ ارزش‌های نظام به اینجا آمده‌ام.
وی اضافه می‌کند: حضور ما نشان دهنده‌ی  این است که ما پایبند آرمان‌های نظام و رهبری بوده و دوباره رأی آری به نظام می‌دهیم.
به مسجد طوبی واقع در خیابان آزادی هم سری می‌زنم، در ساعات میانی روز،  همه آمده‌اند پیر و جوان، مرد و زن و بزرگ و کوچک. ازدحام و شور و شوق انتخاباتی مردم  لحظه به لحظه بیشتر می‌شود، همانند دیگر شعبه های اخذ رای ازدحام جمعیت مثال زدنی است
پای صحبت زن حدودا 35 ساله می‌نشینم که به همراه فرزند دخترش به این شعله اخذ رای آمده است، وی با طرح این سئوال من، که چرا در انتخابات شرکت کردی؟ می‌گوید: من در انتخابات شرکت کردم، چون عقیده دارم اگر شرکت نکنیم، وضع ما تغییری نخواهد کرد.
وی اضافه می‌کند: هم اکنون به رفع رکود اقتصادی نیاز ضروری داریم.رئیس دولت دوازدهم باید برنامه کافی برای رفع رکود داشته باشد.
وی از مردم می خواهد به کسی رای بدهند سیاست های  پوپولیستی نداشته و برای رفع مشکلات معیشتی گام های موثری بردارد.
وی در پایان خاطرنشان می‌کند رئیس جمهور نباید پشتوانه مردمی خود را فراموش کند، حق این مردم نیست فرزندانشان بیکار بمانند، به کاندیدایی که برای رفع معضل بیکاری برنامه داشته باشد رای می ‌دهم.
« انتخابات زیادی را ندیدم، فقط در دوره پیشین انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کردم و این دومین انتخاباتی است که در آن شرکت می‌کنم، حضور مردم امسال پرشورتر از سال‌های گذشته است که البته همزمان شدن انتخابات شوراها با ریاست جمهوری در این امر دخیل بوده است»
اینها گفته رضا، جوان 22 ساله‌ای که تیپ امروزی‌تری دارد، با انگشت اشاره آبی رنگش اشاره می‌کند که با او صحبت کنیم. وی که در انتخاب کاندیدای خود به نتیجه محکمی نرسیده است، می‌گوید: برنامه‌های آموزش عالی کشور مشکلات زیادی دارد، بیشتر از نیاز جامعه دانشجوی دوره ارشد و دکتری تربیت می‌شود و مشخص نیست آینده ی کاری آنها چگونه خواهد بود، کاش کاندیداها برای این مسئله برنامه مشخصی داشتند، ولی در این ارتباط متاسفانه برنامه مشخصی از آنها ارائه نشد.
از او درباره انتخابات شورای اسلامی شهر می‌پرسم، می‌گوید انتظار نداشته بسیاری از این کاندیداهای فعلی صلاحیت بگیرند چرا که برخی کارنامه مورد قبولی در نزد مردم ندارند.
وی ادامه می‌دهد: در ستاد برخی کاندیداهای شورای اسلامی شهر فعالیت داشتم و تنها به چهار نفر که با مطالعه کافی به اصلح بودن آنها رسیده‌ام رای خواهم داد.
وی بر این باور است که نامزدهای انتخاباتی اگر پیروز شوند باید بیشترین تلاش را داشته باشند تا آینده ای خوب و مطلوب برای نسل آتی رقم بزنند.
در گوشه‌ای از مسجد، سلفی گرفتن جوانان نظر همه را به خود جلب کرده است... انگشت آبی خود را سمت گوشی گرفته و عکس پر امید خود را در حافظه تاریخ ثبت می‌کنند.
پریا نوبری، 30 ساله و کارمند، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: همانطور که همه می‌بینیم  مردم با هر تیپ و ظاهر و سلیقه‌ای آماده‌اند تا رأی بدهند، پس دشمنان بدانند جوانان ما از انقلاب نبریده‌اند و همیشه همراه انقلاب خواهند ماند. 
او از فرد پیروز میدان می‌خواهد به این مردمی که در روز تعطیل انتخابات را بر آسایش خود ترجیح داده‌اند، احترام بگذارد و خدمت به مردم را قربانی درگیری‌های سیاسی خود نکند.
خانم نوبری خواسته دیگری نیز از رئیس جمهور آینده دارد، او امیدوار است رئیس دولت دوازدهم بتواند رقابت‌های ایجاد شده قبل از انتخابات را به دوستی های بعد از انتخابات تبدیل کند، فردی که انتخاب می‌شود، باید به فکر پیاده کردن قوانین از جمله قانون اساسی باشد.
وی اضافه می‌کند؛  مردم در زمینه انتخاب خود حتماً تصمیمشان را گرفته‌اند، چرا که تا این لحظه عده‌ای عظیم در انتخابات شرکت کرده و تا پایان روز این روند ادامه دارد.
از مسجد که خارج می‌شوم، در بین شرکت کنندگان، شور و نشاط جوانان رأی اولی که برای نخستین بار در پای صندوق های رأی حاضر شده‌اند، دیدنی است، یکی از اینها با ژست انتخاباتی ایستاده و دوستانش از وی عکس  می‌گیرند، او با خنده‌ می‌گوید که برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آماده می‌شود، بر می‌گردد و به آسمان نگاه می‌کند تا عکسش انتخاباتی‌تر شود، رد نگاهش را دنبال می‌کنم، پنچره‌ای است رو به آینده...


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.