به گزارش ایرنا، محمد محمدپور روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه و مطبوعات استان افزود: اگر پایه و اساس توسعه جامعه فرهنگ نباشد، جریان توسعه لنگ و همراه با آسیب شده و نمی تواند منافع ملی را تامین کند.
وی با اشاره به سهم رسانه ها در گسترش گفتمان فرهنگی در جامعه اظهار کرد: اگر این گفتمان بر سایر گفتمان ها غلبه کند در حوزه های دیگر نیز موفق خواهیم شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر تکیه بر مسائل فرهنگی در تمامی عرصه های جامعه یادآوری کرد: حرکت و سمت و سوی دولت تدبیر و امید تعمیق و گسترش ارزش های فرهنگی حاکم بر جامعه و حفظ و احیای انجمن ها و موسسه های فرهنگی است.
محمدپور با اشاره به برنامه های فرهنگی و هنری این اداره کل در سال 95 ادامه داد: برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی استان با بیش از 800 هزار نفر بازدید در منطقه و نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در جوار آن و احیای برخی حوزه های مختلف فرهنگی و هنری تعطیل شده از جمله جشنواره های خوشنویسی غدیر و مطبوعات از برنامه های مهم این اداره کل بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه برنامه های این اداره کل در سایه اهتمام و همکاری رسانه ها محقق شد، اظهار امیدواری کرد این همکاری در سال جدید نیز تداوم و استمرار یابد.
محمدپور، با اشاره به هدف های کلان و 9 گانه دولت تدبیر و امید و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب افزود: این اهداف شامل صیانت از فرهنگ و هویت دینی و ملی، تقویت توان و اقتدار فرهنگی، کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی، تقویت نهادهای صنفی و تشکل های مدنی فرهنگی و هنری، تضمین آزادی های قانونی و ارتقای منزلت اجتماعی اصحاب فرهنگ و هنر، گسترش ارتباطات و مبادلات جهانی فرهنگی و هنر و بهره گیری از ظرفیت های فناوری اطلاعاتی و ارتباطی برای تحقق اهداف نظام است.
وی با بیان اینکه این اداره کل نیز با تبعیت از این اهداف برنامه های سال 96 خود را تهیه کرده و پیگیری می کند، گفت: در دولت یازدهم در استان سطح تمامی شاخص های فرهنگی و هنری رشد یافته و این امر با همکاری و اهتمام اصحاب فرهنگی و هنری محقق شده است.

** اجرای بیش از یک هزار برنامه فرهنگی و هنری در سطح استان طی سال گذشته
به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در سال گذشته بیش از یک هزار برنامه فرهنگی و هنری ریز و درشت در سطح استان اجرا شد.
محمدپور، با بیان اینکه این برنامه ها امسال هم از لحاظ کمی و هم کیفی گسترش می یابد، افزود: واگذاری تمامی برنامه های طراحی و تدوین شده در این اداره کل به انجمن ها، موسسه ها، نهادها و تشکل های مردمی رویکرد امسال این اداره کل است.
وی با بیان اینکه در گذشته بخش عمده ای از برگزاری نمایشگاه کتاب و تمامی جشنواره تئاتر استانی و جشنواره نهم غدیر را انجمن ها و موسسه های مردمی برگزار کردند، یادآوری کرد: برگزاری این برنامه ها توسط مردم موجب موفقیت، و اثرگذاری و تعمیق آن ها در جامعه می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمامی موسسه ها و سازمان های مردم نهاد و مجامع فرهنگی استان خواست در برنامه های فرهنگی و هنری این اداره کل مشارکت کرده یا برنامه هایی را براساس شاخص های فرهنگی و هنری اجرا کنند و از حمایت های مادی و معنوی این اداره کل بهره مند شوند.

** رشد شاخص های فرهنگی و هنری استان در دولت تدبیر و امید
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: در دولت تدبیر و امید شاخص های فرهنگی و هنری استان از رشد قابل توجهی برخوردار شده و این روند ادامه دارد.
محمد محمدپور افزود: در عرصه نشریات استان در سال 91 حدود 157 نشریه فعالیت می کرد که در سال 95 این تعداد به 302 نشریه مکتوب، الکترونیک و پایگاه های خبری دارای مجوز رسید و این آمار نشان از رشد 89 درصدی نشریات استان است.
وی رشد 56 درصدی ناشران فعال استان از 129 به 202 ناشر، رشد 48 درصدی چاپ ورق در چاپخانه ها از 935 ورق به یک هزار و 380 ورق و رشد 19 درصدی تعداد چاپخانه ها از 298 به 352 چاپخانه در استان در سال 95 نسبت به سال 91 را از برکات دولت تدبیر و امید اعلام کرد.
محمدپور ادامه داد: در سال 95 نسبت به سال 91 تعداد کانون های آگهی و تبلیغاتی با رشد 34 درصدی از 511 به 682 کانون، ظرفیت های سالن های سینما با رشد 12 درصدی از 4 هزار و 800 به 5 هزار و 359 صندلی و سالن های اجرای هنری با رشد 12 درصدی از 26 به 29 سالن رسیده است.
به گزارش ایرنا وی گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان در سال 91 حدود 676 مورد بود که این تعداد در سال 95 به یک هزار و 263 مورد رسید که نشان از رشد بیش از 86 درصدی دارد.
محمدپور، رشد 32 درصدی موسسه های قرآنی از 48 به 63 موسسه، افزایش اعضای کتابخانه های مساجد از 64 هزار و 500 به 72 هزار نفر، اجرای برنامه های آموزش قرآنی از 630 مورد به 732، تعداد هنرجویان هنرستان های استان از 243 به 327 نفر و افزایش انتشار کتاب از 830 عنوان در سال 91 به یک هزار و 597 عنوان در سال 95 را از دیگر شاخص های فرهنگی و هنری رشد یافته استان در دولت تدبیر و امید اعلام کرد.
خبرنگار: پرویز بابائی** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.