به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی استانداری، اسماعیل جبارزاده اعلام کرد: هیأت وزیران در جلسه روز سوم اردیبهشت، تشکیل ستاد ملی تبریز 1397 (2018 میلادی) به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استانداری آذربایجان شرقی را تصویب کرد.
وی با اشاره به اینکه این ستاد به‌منظور بهره‌گیری از فرصت ایجادشده به‌واسطه انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 میلادی تشکیل می‌شود، افزود: سیاست‌گذاری کلان و هماهنگی در مدیریت یکپارچه فعالیت‌های مرتبط از قبیل اتخاذ سیاست ‌های تشویقی برای مشارکت فعالان بخش غیردولتی از مهم‌ترین وظایف این ستاد است.
جبارزاده ادامه داد: نظارت و هماهنگی بر سطح کیفی و کمی فعالیت‌های مرتبط و پیش‌بینی و تصویب برنامه‌ها و اعتبارات لازم از دیگر وظایف ستاد ملی تبریز 1397 به شمار می‌رود.
وی با اشاره به ترکیب این ستاد، گفت: رییس و معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار آذربایجان شرقی، معاونان وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه، راه و شهرسازی، اطلاعات و ورزش و جوانان، معاونان سازمان‌های حفاظت محیط زیست، برنامه و بودجه، صدا و سیما و شورای عالی مناطق آزاد، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، شهردار تبریز و یکی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اعضای این ستاد را تشکیل می‌دهند.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه گفت: در کنار ستاد ملی تبریز 1397، ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی استان نیز به منظور اجرای سیاست‌ها و تصمیمات ستاد ملی تشکیل می‌شود که اعضای آن با تصویب ستاد ملی تعیین خواهد شد.
وی، از تصویب درج نشان تبریز 1397 در کلیه مکاتبات اداری استان از زمان ابلاغ تصویب‌نامه هیأت وزیران خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی مکلف هستند در اجرای برنامه‌های مرتبط با موضوع تبریز 1397 مشارکت کرده و این برنامه‌ها را در اولویت قرار دهند.
جبارزاده همچنین با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی مجازند با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، تا 10 درصد از اعتبارات ردیف‌های ملی متمرکز را در ارتباط با پروژه‌های مصوب تبریز 1397هزینه کنند، افزود: سازمان برنامه و بودجه کشور در لایحه بودجه سال 1397 کل کشور، ردیف اعتباری متفرقه‌ای ویژه تبریز 1397 پیش‌بینی و پس از تصویب در مجلس، نسبت به اختصاص اعتبار مربوطه اقدام خواهد کرد.
در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که دی ما سال گذشته / 1394/ در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد.
انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی از سال 2015 و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری کشورهای اسلامی کلید خورد.
این سازمان که با 57 کشور، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است، از تمامی کشورهای عضو درخواست کرد به منظور معرفی شهرهای نمونه گردشگری جهان اسلام، یکی از شهرهای خود را به‌ عنوان نماینده آن کشور معرفی کنند که 2 شهر تبریز و یزد با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط مد نظر این سازمان به ‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند.
پیش از این شهرهای قدس و قونیه به ترتیب به‌ عنوان شهرهای نمونه گردشگری سال‌های 2015 و 2016 انتخاب شده بودند و اجلاس اخیر کارشناسان ارشد گردشگری این سازمان شهرهای مدینه منوره و تبریز را به عنوان شهرهای نمونه گردشگری برای سال‌های 2017 و 2018 برگزیدند.
بر اساس این گزارش، رشد گردشگر داخلی تبریز، وجود آثار تاریخی فرهنگی اسلامی، میزان توسعه یافتگی زیرساخت‌ها و وجود روستاهای هدف گردشگری از جمله شاخص‌های انتخاب این شهر به عنوان شهر نمونه گردشگری اعلام شده است.
انتشار: پرویز انصاری
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.