به گزارش ایرنا، جلال رحیم زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: وجود هر عدد از آفت سن مادری در هر مترمربع از مزرعه یک هکتاری می تواند بین ۸۰ تا ۱۲۵ کیلوگرم خسارت وارد کند.
وی با اشاره به نقش موثر اکوسیستم طبیعت و بویژه کبک در از بین بردن برخی آفت ها از جمله سن گندم، گفت: در صورتی که روستاییان از فواید پرندگان برای باغ ها و مزارع خود آگاه باشند نه تنها پرندگان را شکار نمی کنند بلکه اجازه شکار آن را به دیگران نیز نمی دهند.
رحیم زاده افزود: سن گندم به منظور عبور از شرایط دیاپوز، زیر پوشش بوته‌ها در ارتفاعات رفته و کبک نیز برای تغذیه از بذور گیاهان پوشش بوته‌ها را بر هم زده و سن‌ها را شکار می‌کند.
مدیر جهاد کشاورزی میانه با بیان اینکه هر کبک قادر است روزانه ۲۰ تا ۵۱۰ عدد آفت سن شکار کند، گفت: به طور متوسط هر کبک طی مدت حضور خود در کوهستان حداقل ۱۲ هزار تا 15 هزار عدد سن را شکار می‌کند و از آلودگی به طور میانگین یک تا دو هکتار مزارع گندم به این آفت جلوگیری کند.
وی خاطر نشان کرد: اگر در هر دره و کوهستان جمعیت قابل توجهی کبک حضور داشته باشد، ضمن زیبا و مفرح بودن طبیعت، به مرور جمعیت سن غلات نیز به تعادل رسیده و همه ساله از آلودگی مزارع و خسارت های جبران‌ناپذیر و مصرف سموم شیمیایی در مزارع جلوگیری می شود.
رحیم زاده افزود: با آموزش روستاییان و ارائه توصیه های لازم برای حفظ حیات وحش و طبیعت، شاهد کاهش آمار شکار این موجود تاثیر گذار در از بین بردن آفت خواهیم بود.
وی از مردم خواست تا در صورت مشاهده شکارچیان غیرمجاز موارد را به ماموران حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.
رحیم زاده با بیان اینکه گندم به خاطر نقش مهمی که در عرصه سیاسی و اقتصادی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کند، یک محصول استراتژیک در دنیا محسوب می شود، افزود: اهمیت اقتصادی گندم چه از نظر تولید و چه از نظر تغذیه بیش از سایر محصولات کشاورزی است.
وی با اشاره به اینکه امسال برداشت محصول گندم از نیمه دوم خرداد ماه در شهرستان میانه آغاز و بیش از ۱۳۰ هزار تن گندم از مزارع شهرستان برداشت شد،گفت: این موضوع بر لزوم فرهنگ سازی و آموزش روستاییان به منظور جلوگیری از فعالیت شکارچیان کبک در منطقه می افزاید.
شهرستان میانه با جمعیت 190 هزار نفر ، دارای چهار بخش، پنج شهر، 17 دهستان و بالغ بر 330 پارچه روستاست که در فاصله 165 کیلومتری جنوب شرقی تبریز واقع است.
خبرنگار: زهره غلامی ** انتشار:محمد رستگار
7231/6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.