به گزارش ایرنا، هر چند انجام فعالیت های کشاورزی به عنوان منبع تامین نیازهای تغذیه ای جامعه تعطیل بردار نیست، اما شیوع کرونا مشکلاتی از قبیل کاهش و لو اندک زیر کشت بهاره، افزایش هزینه های حمل و نقل برای کشاورزان و دشواری تردد به محل کار برای اراضی اجاره ای و کشاورزان مهاجر در آذربایجان شرقی را به دنبال داشته است.

دشواری انتقال بذر به دلیل وارادتی بودن آن از استان های دیگر، کاهش 10 درصدی ارزش افزوده محصولات کشاورزی و میسر نشدن امکان حضور دیم کاران مهاجر از مناطق دیگر کشور در آذربایجان شرقی، از دیگر مشکلات ناشی از شیوع کرونا برای کشت بهاره استان بوده است. 

هر چند مسوولان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی می گویند که تدابیر لازم برای جبران تاثیر منفی اندک شیوع کرونا بر کشاورزی استان اتخاذ شده است، اما بدون شک کشاورزان این خطه نیز مانند دیگر اقشار جامعه ناگزیر از رویارویی با تبعات این بیماری هستند.

آذربایجان شرقی از استان های مهم کشور در تولید گندم است

فعالیت های کشاورزی تعطیل بردار نیست 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: فعالیت‌های کشاورزی در هر شرایطی تعطیل بردار نیست، چون باید تولید ‌در این بخش استمرار داشته باشد و با دستورالعمل و پروتکل هایی که اعلام می شود، ادامه یابد.

اکبر فتحی گفت: از طریق دهداری ها و جهاد کشاورزی، نهاده های دامی در اختیار کشاورزان قرار گرفته و هشدارهای بهداشتی و فردی نیز آموزش داده شده است.

وی در خصوص وضعیت کشت بهاره در آذربایجان شرقی گفت: ‌میزان سطح کشت و کیفیت کاشت نسبت به پارسال تفاوت چندانی نشان نمی دهد.

فتحی افزود: تنها اندکی تاخیر در کشت بهاره وجود داشته و برخی هزینه‌های حمل و نقل به دلیل اینکه خود کشاورزان به علت محدودیت های ترددی اقدام به آن نکرده اند، افزایش داشته است.

 وی یادآور شد: میزان سطح کشت و میزان تولیدات کشت بهاره نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی ندارد و قابل جبران است.

آذربایجان شرقی ظرفیت های مهمی در بخش های مختلف کشاورزی دارد

 کاهش ۱۰ تا٢٠درصدی سطح زیرکشت بهاره بر اثر کرونا در آذربایجان شرقی 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: کرونا در بخش های مختلف تاثیر منفی گذاشته، اما خوشبختانه در بخش کشاورزی و کشت بهاره تاثیر آن بسیار اندک بوده است.

‌جلال رحیم زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به وضعیت تردد و ممنوعیت آن بین شهرستان‌ها و روستاها کشت بهاره با تأخیر روبه‌رو شده است.

وی افزود: تولید نشا و ارایه بذر اصلاح شده با تاخیر آغاز شد و از آنجایی که بذر اصلاح شده از استان هایی همچون همدان و اصفهان برای آذربایجان شرقی وارد می شود، به علت ممنوعیت تردد بین استان‌ها به تأخیر افتاده و در نتیجه کشت بهاره نیز با تاخیر آغاز شد.

رحیم زاده ادامه داد: در کاشت چغندر نیز همان شرایط ‌که بیشتر در شبستر و هریس کشت بهاره دارد، وجود داشت.

وی اضافه کرد: در خصوص کاشت حبوبات استان که بیشتر در شهرستان‌های هشترود، چاراویماق و مراغه ‌متمرکز است، شرایط مشابهی به وجود آمد.

وی گفت: دیم کاران مهاجر نیز از اکبرآباد ‌و اسلامشهر تهران در آذربایجان شرقی فعالیت دارند که به علت ممنوعیت تردد کشت متوقف مانده بود؛ البته تمام مشکلات یاد شده با رعایت فاصله اجتماعی رفع شده و فعالیت به صورت مضاعف در حال انجام است.

وی اظهار کرد: ۱۰ تا ۲۰ درصد سطح زیر کشت اراضی کشاورزی کشت بهاره در آذربایجان شرقی کاهش یافته و تلاش می‌کنیم با تدابیر لازم مقدار تولید امسال را نسبت به سال گذشته حفظ کنیم.

وی افزود: سطح زیر کشت بهاره در آذربایجان شرقی ۸۱ هزار هکتار است که بیشتر صیفی جات مثل سبزی و خیار، ‌سیب زمینی، گوجه فرنگی ‌ و نباتات علوفه ای  کاشته می شود و به صورت تابستانه و پاییزه نیز برخی از این محصولات برداشت خواهد شد.

وی افزود: تاخیر در کشت بهاره بیش از ۱۰ درصد نیز بر ارزش افزوده محصولات کشاورزی تاثیر گذاشته است.

رحیم زاده افزود: خوشبختانه در ارائه بذر بهاره به عنوان تکلیف سازمان جهادکشاورزی محدودیتی نداشتیم و مثل سال گذشته در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، ضمن اینکه در خصوص بذر گوجه فرنگی و هویج به اندازه نیاز کشاورزان در زمستان آماده شده است.

وی گفت: بذرهای سیب زمینی و پیاز نیز چون به صورت آزاد و غیر یارانه‌ای است و از خارج از استان وارد می شود، توسط نمایندگان کشاورزان دریافت می شود.

رحیم زاده، مقدار بذر مورد نیاز سیب زمینی را ۲۷ هزار و ۱۲۵ تن، ‌بذر گوجه فرنگی ۱۳۰ کیلو گرم و پیاز را ۱۹ هزار و ۵۸۰ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: ‌برای تامین این بذور امسال مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: محصولات کشت بهاره مثل سیب زمینی بین ۱۰۶ تا ۱۷۲ هزار تن به صورت پاییزه، پیاز ۳ هزار و ۶۰۰ هزار تن به صورت تابستانه، ۱۷۸ هزار ‌تن به صورت پاییزه و گوجه فرنگی نیز ۱۳۵ هزار تن برداشت تابستانه دارد.

وی افزود: ۳۶۵ تن سبزی و صیفی جات نیز به صورت تابستانه و ۲۵۰ هزار تن به صورت پاییزه برداشت می شود که همه حاصل کشت بهاره در آذربایجان شرقی است.

صادرات بیش از ۳۲۰ میلیون دلاری محصولات کشت بهاره از آذربایجان شرقی 

صادرات سالانه بیش از 300 میلیون دلار محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، خیار و قارچ خوراکی از جمله محصولات تولیدی در کشت بهاره هستند که صادر می شود.

 جواد زینالی مهر گفت: سال گذشته بیش از ۳۲۰ میلیون دلار ارزش صادرات تولیدات محصولات کشاورزی در کشت بهاره بوده است.

 وی افزود: محصولات کشاورزی کشت بهاره ‌از آذربایجان شرقی به کشورهای روسیه، ترکیه، عراق، افغانستان و ارمنستان صادر می شود.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.