محمدعلی دانشی‌­راد روز دوشنبه در جلسه بررسی محتوایی موزه دفاع مقدس آذربایجان شرقی با بیان اینکه ویترین موزه دفاع مقدس تبریز تا بهمن رونمایی می‌شود، افزود: ویترین این موزه در مرحله ساخت قرار دارد و حداکثر تا بهمن ماه امسال شاهد رونمایی‌ آن خواهیم بود.

وی اظهار داشت: برای جمع‌آوری سوژه‌های موزه لازم است معاونت تحقیقات اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس آذربایجان شرقی با همکاری پیشکسوتان رده‌های مختلف هشت سال دفاع مقدس اسناد قابل ارائه در موزه را تجمیع کند.

دانشی راد با بیان اینکه باید مشاور موزه‌ آرایی متخصص در این حوزه برای سوژه‌ها به کار گمارده شود، یادآوری کرد: با ارزیابی ساختمان موزه باید سوژه‌ها در قالب داستانی و سناریو مانند در دل ساختمان موزه دفاع مقدس گنجانده می شد.

وی ادامه داد: برای فضاسازی موزه در قالب‌های دیجیتالی و تجسمی باید فراخوان عمومی جهت بهره‌مندی از طرح‌های هنرمندان صادر شود و در این پروسه مشاور موزه آرایی همانند نویسنده و کارگردان عمل می‌کند و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تنها نقش تهیه‌ کنندگی دارد.

دانشی راد از ساخت یکی از بهترین ویترین‌ها برای موزه دفاع مقدس آذربایجان شرقی تا بهمن خبر داد و  گفت: برای تهیه محصولی که می‌خواهیم در داخل این ویترین قرار دهیم باید کار جهادی صورت گیرد و اسناد نایاب و دیده نشده را از رزمندگان و بزرگان شهر جمع‌ آوری کرد.

وی با تاکید بر پرهیز از اقدامات کلیشه‌ای و نمایش اسناد و تجهیزات تکراری در ویترین موزه دفاع مقدس آذربایجان شرقی، متذکر شد: مبارزه با استعمار و استکبار باید در این ویترین نمود عینی داشته باشد.

دانشی راد موزه آرایی را مقوله ای مهم دانست که اگر تکمیل محتوا به صورت صحیح انجام نگیرد، کل هزینه‌هایی که تاکنون برای ساخت بنا صورت گرفته است، زیر سوال می‌ رود.

وی اختصاص کتابخانه در موزه دفاع مقدس آذربایجان شرقی برای مطالعه اسناد و ترسیم نحوه شهادت مهدی باکری را از جمله اقداماتی برشمرد باید در موزه انجام داد.

موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس تبریز در  زیربنای ۵ هزار و ۶۰۰ مترمربعی در ۴ طبقه ساخته شده و ۲۵ میلیارد تومان هم هزینه در بر داشته است.

این مرکز شامل سالن آمفی تئاتر، گالری شهدا، نمایشگاه و کتابخانه تخصصی و قسمت های اداری است و در آن یک هزار و ۲۰۰ ساعت مصاحبه شفاهی با رزمندگان و خانواده های آنان، وسایل شخصی سرداران شهید و ۱۰ هزار قطعه عکس دفاع مقدس نگه داری می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.