علی بهادری جهرمی روز پنجشنبه در همایش نقش مرکز وکلا و کارشناسان دادگستری در قوه قضاییه در تبریز اظهار کرد: کار ویژه‌ نظام تحقق عدالت یا نظام قضایی محقق ساختن عدالت است.

وی قضات و وکلا را دو بال عدالت قضایی دانست و افزود: نداشتن احساس رضایت را نمی توان فقط به یک رکن تسری داد و اگر عملکرد نامطلوب نظام قضایی را فقط به یکی از این ارکان ربط دهیم ناانصافی است زیرا که هر دو رکن در خروجی رای دخیل هستند.

بهادری جهرمی وکلا، کارشناسان و قضات را در رسیدن به اهداف تحقق عدالت شریک دانست و گفت: تحقق سلامت در نهاد قضاوت بدون تحقق سلامت در نهاد وکالت و کارشناسی میسر نیست و در نظام کارشناسی باید تحول ایجاد شود.

وکلا نیم نگاهی به صلح و سازش داشته باشند

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم دین ما و هم قوانین ما به صلح و سازش تاکید فراوان دارند، اظهار کرد: این امر در عمل کمتر اتفاق می افتد و ما از وکلا می خواهیم در عین تلاش برای حفظ حق و حقوق موکلان‌شان، نیم نگاهی هم به صلح و سازش داشته باشند.

موسی خلیل‌اللهی بر ضرورت فرهنگ استفاده از وکیل در دعاوی حقوقی و کیفری تاکید کرد و گفت: حضور وکیل در جریان دادرسی، آسودگی خاطر هم برای مقام قضایی و هم برای طرفین دعواست.

وی با اشاره به ماده ۱۸۱ قانون برنامه سوم، گفت: قانونگذار در تدوین این ماده اهداف متعددی را دنبال می کرد که مهم ترین آن دسترسی آحاد مردم به ویژه قشر مستضعف به وکیل و کارشناس حقوقی است، که امروز به موجب تصویب این قانون هم برای جوانان فارغ التحصیل اشتغالزایی شده و هم موجب کاهش هزینه ها، کاهش اطاله دادرسی و برون رفت از انحصار عده ای خاص شده است.

خلیل اللهی بر مطالعه دقیق متون قضایی توسط کارشناسان تاکید کرد و افزود: نخواندن دقیق متون موجب اطاله دادرسی و ایجاد ذهنیت در افکار ارباب رجوع می شود و گاهی اوقات کارشناسان اظهار نظر قضایی می کنند در صورتی که کارشناسان باید در محدوده وظایف خود اظهار نظر کنند.

وی بر به روز بودن کارشناسان به منظور صدور رای دقیق و عادلانه تاکید کرد و از مرکز کانون کارشناسان خواست برای کارشناسان دوره های آموزشی کاربردی مد نظر قرار دهد.

۶۱۳۲/۳۰۷۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.