رئیس دفتر مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از تبیین اهداف دومین سند تدبیر توسعه گردشگری استان خبر داد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، "احد قهرمانی" ضمن اعلام این خبر، گفت: در راستای دستیابی استان به جایگاه مناسب به عنوان یکی از مقاصد شاخص گردشگری در کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان اهداف خود را در دومین سند تدبیر توسعه گردشگری استان در افق چهار ساله تبیین کرد. این سند با انطباق حداکثری با اسناد بالادستی، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، بیانیه مقام معظم رهبری با عنوان گام دوم انقلاب و سند توسعه آمایش استان تنظیم شده است.
وی به اقدامات اساسی تبیین شده در این سند اشاره کرد و گفت: در راستای دستیابی به این اهداف اقدامات اساسی در جهت ارتقا سطح ظرفیت های گردشگری، مدیریت جاذبه‎ها و بناهای تاریخی  و تقویت زیرساخت‎ها و بازارچه‎های عرضه صنایع دستی، در قالب ۲۱ مگا پروژه و  ۶۵۵ زیر پروژه در چشم انداز چهارساله  تا سال ۱۴۰۰ عملیاتی خواهد شد.
رئیس دفتر مطالعات اداره کل میراث فرهنگی استان در ادامه به تعریف ۱۴ هسته کلیدی در دومین سند تدبیر توسعه استان اشاره کرد و گفت: با توجه به ضرورت دستیابی گردشگری استان به جایگاه واقعی در کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای اهداف توسعه گردشگری، افزایش ثبت آثار جهانی و ملی، ارتقا جایگاه و میزان صادرات صنایع دستی استان به ارزش ۲۰ میلیون دلار ، بهبود کمی و کیفی واگذاری خانه های تاریخی و افزایش ظرفیت های اقامتی استان تا ۱۴ هزار تخت را در دستور کار قرار داده است.
وی همچنین جذب دو میلیونی گردشگران خارجی و جذب شش میلیونی گردشگران داخلی، افزایش موزه‌های دولتی و خصوصی، افزایش اخذ نشان ملی و جهانی صنایع دستی، توسعه گردشگری روستایی و عشایری و افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی در قالب ۱۵۰ پروژه را از دیگر برنامه های افق ۱۴۰۰ گردشگری استان عنوان کرد.
قهرمانی از ثبت نمادهای هویتی و فرهنگی آذربایجان در نهاد های ملی و بین المللی در برنامه های افق ۱۴۰۰ گردشگری استان خبر داد و عنوان کرد: ایجاد موزه مفاخر آذربایجان، احیای دارالفنون مکاتب تبریز، احیای خانه‌های تاریخی، ایجاد مرکز تبریز پژوهی، تدوین دانشنامه ربع رشیدی و تدوین دانشنامه حسن پادشاه از برنامه های است که در این سند تبیین شده است.
رئیس دفتر مطالعات میراث فرهنگی استان در ادامه به اختصاص بیش از ۷۰ درصد منابع مالی پروژه ها به بخش غیر دولتی نظیر، بخش خصوصی، شهرداری، مناطق آزاد و سرمایه گذاران خارجی، اشاره کرد.
قهرمانی با تاکید به اینکه تمامی پروژه های مذکور تا سال ۱۴۰۰ قابلیت اجرایی دارند، ادامه داد: تمام پروژه های تبیین شده توسط اداره کل میراث فرهنگی استان براساس سنجش ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری استان بوده و اجرای آن ها تا ۱۴۰۰ محقق خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان شد: با توجه به خلاء برنامه های فرهنگی در گام نخست سند تدبیرتوسعه در راستای اهداف سیاستهای کلان هسته کلیدی تقویت هویت فرهنگی با پروژه های مهم و اساسی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی محول شد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.