رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی بر رفع نقاط حادثه خیز جاده‌های استان تأکید کرد. 
 به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، حجت الاسلام  حکمتعلی مظفری در اولین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم آذربایجان شرقی با اشاره به وقوع تصادفات رانندگی و تلفات انسانی به ویژه در محورهای مواصلاتی زنجان به تبریز، اهر- تبریز و تبریز- ارومیه (جاده جزیره اسلامی)، بر برطرف کردن نقاط حادثه خیز جاده‌های استان تأکید کرد. 
 وی پیشگیری از وقوع تصادفات رانندگی را وظیفه تمامی دستگاه‌های استان دانست و از تمام دستگاه‌های مسئول خواست تا به وظایف خود به نحو احسن عمل کنند. 
 وی با اشاره به سهم قابل توجه عامل انسانی در بروز تصادفات رانندگی بر ضرورت رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان خودروها که عامل اساسی و بازدارنده‌ای در پیشگیری از وقوع تصادفات رانندگی است، تأکید کرد. 
 معاون قضایی و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان نیز در این جلسه با ارائه گزارش سیمای جرایم، آسیب‌های اجتماعی و دعاوی استان در سه ماهه چهارم سال 97، گفت: 56 درصد از کل اتهامات در استان را 10 اتهام از جمله توهین به اشخاص عادی، ضرب و جرح عمدی، سرقت مستوجب تعزیر، تهدید، ایراد صدمه بدنی غیر عمدی بر اثر تصادف رانندگی، تخریب، کلاهبرداری، خیانت در امانت، افتراء و تصرف عدوانی تشکیل می‌دهد. 
 بابک محبوب علیلو از افزایش 9 درصدی ورودی پرونده‌های کیفری دادگستری استان در سه ماهه چهارم سال 97 در مقایسه با مدت مشابه در سال 96 خبر داد. 
 وی از افزایش 19 درصدی ورودی پرونده‌های حقوقی دادگستری کل استان در سه ماهه چهارم سال 97 در مقایسه با مدت مشابه در سال 96 خبر داد و افزود: 57 درصد از کل دعاوی استان را 10 دعاوی از جمله مطالبه خسارات دادرسی، مطالبه وجه، اعسار از پرداخت هزینه دادرسی، مطالبه خسارت تاخیر تأدیه، مطالبه وجه چک، تأمین خواسته، اعسار از پرداخت محکوم به، طلاق توافقی، مطالبه خسارت و الزام به تمکین تشکیل می‌دهد و همچنین دعاوی طلاق توافقی و الزام به تمکین 12 درصد از کل 10 خواسته اول استان را تشکیل می‌دهد. 
 علیلو افزایش ورودی زندانیان استان در سه ماهه چهارم سال 97 در مقایسه با مدت مشابه در سال 96 را هشت درصد اعلام کرد و بر استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و سایر نهادهای ارفاقی پیش بینی شده در قوانین جزایی از جمله نظارت تحت سامانه‌های الکترونیکی را در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها مؤثر دانست و بر ضرورت استفاده از جایگزین‌های مذکور از سوی قضات تأکید کرد. 
 گفتنی است؛ در این جلسه پس از  پیگیری اجرای مصوبات جلسه قبل شورای پیشگیری از وقوع جرم استان، گزارش عملکرد برنامه های اجرایی و اقدام های شاخص صورت گرفته در حوزه پیشگیری در سال 1397 ارائه شد و برنامه‌های ابلاغی درسال 98 معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان نیز ارائه و تشریح شد. 
 در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده در اصل 156 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص پیشگیری از وقوع جرم و به منظور ایجاد هماهنگی و تعامل بین دستگاه ها و استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های مسئول و مدیریت امر پیشگیری، اولین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم آذربایجان شرقی در سال 1398 با حضور رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی تشکیل شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.