محمد اشجعی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران ‌گفت: ‌این سامانه بارشی موجب ابرناکی، وزش باد (گاهی تا نسبتا شدید) و بارش باران گاهی به صورت رگبار و رعد و برق شده و در نواحی مستعد، ارتفاعات و نواحی سردسیر نیز احتمال بارش تگرگ و برف وجود دارد.
وی افزود: نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد سامانه بارشی از بعد از ظهر جمعه 16 فروردین، وارد استان می شود و تا روز یکشنبه استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد شدت فعالیت سامانه روز شنبه بیشتر بوده و با توجه به شدت بارش‌های رگباری، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی پیش‌بینی می‌شود.
اشجعی یادآوری کرد: مسافران از چادر زدن و توقف خودرو در منطقه سیل‌خیز یا در مسیر رودخانه، ‌‌خوداری کنند و اقدامات پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از حوادث و خسارات احتمالی را انجام دهند.
وی یادآوری کرد: در سال آبی جاری ( از اول مهر 97 تا 12 فروردین 98) 261.2 میلی متر بارندگی در استان روی داده است در حالی که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته 202.5 میلی متر بود.
معاون توسعه و پیش بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: میانگین بارش در سال آبی جاری نسبت به میانگین بلند مدت نیز 62.9 درصد و حدود 100.8 میلی متر افزایش یافته به طوری که میانگین بارش در بلند مدت 160.4 میلی متر گزارش شده است.
اشجعی افزود: میانگین بارش در سال آبی جاری نسبت به یک سال آبی کامل گذشته نیز 91.7 درصد افزایش یافته است.
آب و هوای استان آذربایجان شرقی به طور کلی سرد و خشک می باشد ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری، بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس و بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.