مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی گفت: بخش عمده‌ای از آسیب‌های اجتماعی ریشه در عدم توجه به حقوق شهروندی و نشاط اجتماعی دارد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، بدر شکوهی در نشست تخصصی کارشناسان امور اجتماعی، فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد فرمانداری‌ها ضمن قدردانی از زحمات عوامل مجموعه در طول سال کاری، اظهار کرد: برگزاری چنین جلساتی نباید تنها به شرح وظایف کارشناسان امور اجتماعی خلاصه شود و مباحثی همچون نظام مدیریتی کشور نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: به نظر می‌رسد ارائه نقش ارزنده در حیطه مسایل اجتماعی-فرهنگی و موضوعاتی همچون سمن‌ها مورد غفلت قرار گرفته است، اگر بخواهیم سمن‌ها پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشند و برای پیشبرد اهداف و ماموریت‌ها در حوزه خودمان باید به سمن‌ها توجه کنیم.
وی بیان کرد: امروزه حتی مسایل امنیتی کشورهای پیشرفته نیز به سازمان‌های مردم نهاد سپرده شده‌ است، اما باید دید ما به چه میزان این فضا را برای نهادهای مردمی فراهم کرده‌ایم؟.
شکوهی ادامه داد: بدون اتکا به ظرفیت نهاد‌های مدنی نمی‌توان به توسعه پایدار دست پیدا کرد، حدود 550 سمن فعال در سطح استان داریم، اما متاسفانه برخی شهرستان‌ها فاقد سمن هستند.
وی افزود: صلاحیت افراد در تاسیس سمن‌ها و غیردولتی و غیرسیاسی بودن آن باید مورد توجه قرار گیرد.   وی در ادامه گفت: کسب شناخت لازم از محل ماموریت جزو اولویت‌ها کاری ما بوده و نگاه کارشناس حوزه اجتماعی و فرهنگی باید متفاوت‌تر از سایرین باشد، کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی، هنر دیدن نادیده‌ها است.
وی بیان کرد: برای هم راستا شدن با دنیایی که در هزاره سوم با سرعت کوانتومی حرکت می‌کند و به منظور رسیدن به توسعه پایدار، باید نگاهمان را به حوزه اجتماعی و فرهنگی عوض کنیم.

وی در ادامه بر ضرورت تشکیل هسته مشاوره، اعمال مدیریت صحیح با رویکرد اجتماعی برای برون رفت از مشکلات و ارتباط بیشتر کارشناسان امور اجتماعی شهرستان‌ها با اداره کل امور اجتماعی-فرهنگی تاکید کرد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت تمهید برای برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه اجتماعی و فرهنگی در شهرستان‌ها گفت: انتظار می‌رود در طول سال آینده هر شهرستان حداقل یک نشست تخصصی در زمینه مسایل اجتماعی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار کند.
وی ادامه داد: کارشناسان امور اجتماعی ضمن شناسایی مشکلات، می‌توانند از تجارب گروه‌های مرجع و ذی‌صلاح استفاده کرده و ارتباط بیشتری با آن‌ها داشته باشند.
وی در ادامه با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای امیدآفرینی در دل قشر جوان جامعه به عنوان موتور محرکه توسعه گفت: توجه به منشور حقوق شهروندی نیز از دیگر مباحثی بوده که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد که شهرستان سراب در این مورد، فوق‌العاده عمل کرده است.
شکوهی عدم تعامل و بخشی‌نگری را از جمله معضل‌های دستگاه‌های مدیریتی مختلف دانست و بر ضرورت مستندسازی اقدامات موثر توسط کارشناسان امور اجتماعی تاکید کرد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی در ادامه با تاکید بر ضرورت مورد توجه قرار گرفتن مصوبات شورای اجتماعی کشور بیان کرد: اعتبارات امسال در مقایسه با سال‌های گذشته نزدیک به سه برابر افزایش یافته است، و توزیع منابع در پنج حوزه اولویت‌دار در تمامی شهرستان‌ها صورت می‌گیرد.
وی در پایان با بیان این که پیگیر استقرار متمرکز دفاتر تسهیل‌گری در مناطق حاشیه‌نشین در سطح استان هستیم، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین معیار وزارت کشور برای استقرار این دفاتر، شاخص جمعیتی بود و با توجه به این که حدود 70 درصد از جمعیت 400 هزار نفری حاشیه‌نشینان ساکن تبریز هستند، مرکز استان برای استقرار این دفتر انتخاب شد.
وی متذکر شد: امتیاز استقرار چهار دفتر در مناطق حاشیه‌نشین با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان برای سال آینده کسب شده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.