امیرحسین بهداد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پرونده این متخلفان برای رسیدگی قانونی به مراجع قضایی ارجاع شده است.
بهداد اضافه کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز شاهد پدیده ناهنجار قاچاق دام زنده هستیم که خوشبختانه با کنترل دقیق 2 مرز بین المللی در آذربایجان شرقی، توسط نیروهای زحمت کش مرزبانی و گروه های قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان که در مرزهای جلفا و نوردوز به صورت شبانه روزی مستقر هستند، از هر گونه تردد غیرمجاز خودروهای حمل دام ممانعت می شود.
وی تاکید کرد: با تدابیر یاد شده امکان قاچاق دام زنده برای قاچاقچیان این محموله ها از مرزهای این استان غیرممکن شده است.
بهداد با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های دامپزشکی حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور از راه کنترل و پیشگیری از بیماری ها می باشد گفت: قاچاق دام زنده علاوه بر اینکه سرمایه دامی کشور را به خطر می‌اندازد، موجب می‌شود دام هایی که بیماری آنها کنترل نشده و دوران قرنطینه خود را طی می کنند سبب انتشار و شیوع بیماری های مختلف دامی در داخل کشور شوند.
وی اضافه کرد: به این منظور و برای کنترل تردد دام و پیشگیری از انتقال بیماری های دامی مشترک بین انسان و دام از قبیل بیماری تب برفکی و بیماری تب مالت و برای جلوگیری از حمل غیر مجاز و قاچاق دام زنده، گشت مشترک کنترل و تردد در تمام جاده های مواصلاتی شهرستان های استان با همکاری نیروی انتظامی‌، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و دبیرخانه کمیسیون قاچاق کالا و ارز آذربایجان شرقی برقرار شده است‌.
بهداد هدف از اجرای این طرح را کنترل حمل و نقل دام زنده و بررسی مجوزهای بهداشتی – قرنطینه‌ای عنوان کرد و گفت: دام زنده از آذربایجان شرقی قاچاق نمی شود اما این امکان وجود دارد که دام ها با مبالغ بالا از روستائیان و دامداران برای قاچاق به سایر استان ها انتقال داده شوند که بر این اساس تمام مبادی ورودی و خروجی و مراکز پر تردد(میادین عرضه دام) زیر نظر گروه های مشترک ادارات دامپزشکی شهرستان ها و نیروی انتظامی قرار گرفته است‌.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی ادامه داد: آن دسته از دام‌های متخلفان که قابلیت کشتار را داشته، در کشتارگاه‌های استان کشتار و دام‌هایی که بدلیل مولد بودن امکان کشتار نداشته اند، طی بررسی های بالینی و انجام واکسیناسیون و برنامه سمپاشی و ضدعفونی و طی دوره قرنطینه و اخذ گواهی سلامت از دامپزشک معتمد هویت دار می شوند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه تردد دام ها تنها با مجوز دارای کد دامپزشکی امکان پذیر است از همه دامداران و روستاییان خواست از حمل و نقل دام بدون مجوز بهداشتی – قرنطینه‌ای دامپزشکی خودداری کنند و در صورت مشاهده موارد غیرمجاز مراتب را به نیروی انتظامی یا ادارات دامپزشکی‌ شهرستان ها اطلاع دهند.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.