مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به همراه مدیرکل میراث فرهنگی، با حضور در بازار تبریز از دالان "میرزاجلیل" برای ایجاد گذر فرهنگ و هنر بازدید کردند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محمد محمدپور - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این بازدید با اشاره به کارکردهای گذر فرهنگ و هنر،‌ خاطرنشان کرد: گذر فرهنگ و هنر طرحی تازه برای گسترش فضای کسب‌وکار در این حوزه است و خارج شدن از فضای بسته فرهنگی و هنری و رفتن به سمت اجتماعی شدن فرهنگ و هنر از اهداف مهم ایجاد گذر‌ فرهنگی است.
وی اظهار کرد: گذر فرهنگ و هنر، خیابان، میدان، بازار یا گذری است که در آن مجموعه‌ای از کسب و کارهای فرهنگی و هنری فعالیت می کنند و فضای بیرونی آن، پیاده راهی برای عرضه هنر خیابانی، آئینی و دیگر فعالیت های فرهنگی و هنری است.
محمدپور اعلام کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از موسسه‌ها، انجمن ها، مراکز و شرکت هایی که قصد راه اندازی کسب و کارهای فرهنگی در گذرهای فرهنگ و هنر یا فضاهای قابل تغییر به فضاهای فرهنگی و هنری را داشته باشند؛ حمایت می کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه اندازی کسب و کار فرهنگی، پشتیبانی از کارآفرینی و فعالیت‌های نوآورانه در حوزه فرهنگ و هنر، فراهم آوردن امکانات لازم برای افزایش دسترسی مردم به آثار فرهنگی و هنری، افزایش نشاط اجتماعی، کمک به توسعه پایدار شهری و احیای هویت فرهنگی شهرها از اهداف عمده طرح یادشده است.
وی، کتاب فروشی‌ها و محصولات فرهنگی و هنری، تماشاخانه، نگارخانه، نمایشگاه دایمی تجسمی، سالن های کوچک خصوصی نمایش فیلم، کارگاه های آموزشی و هنری، فروشگاه و کارگاه طراحی مد و لباس ایرانی، فعالیت های نوپای فرهنگی و هنری ( شتاب دهنده ها و استارت آپ ها) ، موزه های خصوصی فرهنگی و هنری، خدمات دیجیتال و کسب کارهای پویا ، کافه های اینترنتی فرهنگی و هنری، کافه موزه های فرهنگی و هنری و کارگاه های تولیدی صنایع پشتیبان فرهنگ و هنر، کسب و کارهای فرهنگی و هنری را مشمول حمایت بر اساس ماده یک آئین نامه گذر فرهنگ و هنر ذکر کرد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: گذرهای فرهنگی در گذشته، علاوه بر معماری اصیل و زیبا، محلی برای فعالیت های فرهنگی و هنری بوده؛ بنابر این سعی می شود با احیای این طرح رونق بخش فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای مردم تبریز و آذربایجان باشیم.
در این بازدید کسبه‌ی دالان میرزاجلیل که یکی از مکان‌های تاریخی و مناسب تبریز از لحاظ قدمت و معماری است،‌ آمادگی  خود را برای همکاری در راستای ایجاد گذر فرهنگ و هنر در این مکان اعلام کردند.
دالان میرزا جلیل هشت ضلعی بوده و دارای دالانی نسبتا طویل است که واصل تیمچه و سرا می‌باشد، قدمت این تیمچه حتی از تیمچه ی مظفریه بیشتر است . این دالان در ابتدا کاروانسرا بود بعدها به انبار پشم تبدیل شد و نهایتا امروزه بازار فرش است و از سمت شمال به بازار دلاله زن کوچک، از سمت غرب به بازار آینه سازان از سمت شرق به راسته بازار جدید و از سمت جنوب به بازار جعفریی و تیمچه ملک مشرف است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.