سیدرضا رهنمای توحیدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، تعداد کل حوادث 9 ماه امسال را حدود 130 حادثه عنوان کرد و گفت: شاهد کاهش 6.87 درصدی در تعداد حوادث ناشی از نشت و انفجار، 45.46 درصدی در حوادث ناشی از نشت منواکسید کربن و 33.34 درصدی در تعداد متوفیان این حوادث نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم .
وی در عین حال گفت: تعداد مصدومان حوادث 31.43 درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه حوادث مربوط به مصرف گاز طبیعی ناشی از نشت گاز وسیله گازسوز و به دنبال آن انفجار و آتش سوزی، تولید منواکسید کربن و عدم انتقال محصولات احتراق به بیرون و به دنبال آن گاز گرفتگی است، اظهار داشت: با ورود به فصل سرد سال بیشتر حوادث مربوط به گاز طبیعی از نوع گازگرفتگی و نشت منواکسید کربن در محیط است که منجر به فوت و مصدومیت می شود.
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی در خصوص عمده ترین علل بروز حوادث گفت: نشت گاز از شیر مصرف به دلیل عدم نصب درپوش و بست، نشت گاز شیلنگ پوسیده و پاره، بیشترین علت حوادث ناشی از انفجار و آتش سوزی و همچنین استفاده از دودکش های غیراستاندارد از نوع آکاردئونی و رعایت نکردن قطر مناسب دودکش از علل دیگر حوادث ناشی از گاز گرفتگی است.
وی افزود: بیشترین تعداد حوادث 9 ماه امسال مربوط به مصرف کننده های گاز طبیعی در مرکز استان از مناطق 2و3 و4 تبریز و در شهرستان های مرند، مراغه و سراب گزارش شده است.
وی با یادآوری اینکه با کاهش دمای هوا و استفاده مشترکین از وسایل گرمازا تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن افزایش می یابد، افزود: همین موضوع ضرورت توجه به رعایت نکات ایمنی استفاده از وسایل گرمازا را بیشتر می کند.
مدیرعامل شرکت گاز استان از تمامی مشترکین درخواست کرد در نصب سیستم های گرمازا نهایت احتیاط را داشته، ضمن استفاده از وسایل گرمازای استاندارد از نصب بخاری های بدون دودکش در منزل مسکونی خودداری کرده و به صورت دوره ای مسیر دودکش از محل اتصال به وسیله گرمازا تا پشت بام را مورد بررسی قرار دهند و از تخلیه محصولات احتراق اطمینان داشته و توجه داشته باشند دودکش در پشت بام به کلاهک «اچ» شکل مجهز و ارتفاع آن از پشت بام یک متر باشد .
به گزارش ایرنا، از حدود یک میلیون و 500 هزار مشترک گاز در استان آذربایجان شرقی در حدود یک میلیون و 350 هزار اشتراک مربوط به بخش خانگی است.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.