آقایان و خانم‌های نماینده مجلس که فقط در ایام انتخابات به سراغ قالیبافان رفته و با وعده‌های دل‌فریب رای‌های آنان را به نفع خود مصادره می‌کنید، بهتر است این روزها نیز به آنها سر زده و از وضع معیشت آنان سراغ بگیرید و ببینید 40 درصد کارگاه های تابلوفرش‌بافی سردرود به تعطیلی کشیده شده است.
قالیبافان سردرود که با رقص انگشتان دست بر کمند تار و پود دار که با چرخش نخ‌ها و جلوه‌گری رنگ‌ها سمفونی عشق می‌نواختند و شورانگیزترین و زیباترین هنر ایرانی را خلق می‌کردند، این روزها حال و روز خوبی ندارند.

غوغای طرح و رنگ
آنها که با هنر بی‌بدیل فرش و غوغای رنگ‌ها ایرانی فرهنگ‌ دوست را شهره آفاق کرده بودند و با بافتن فرش‌هایی که در قابی چهار وجهی جای می‌گیرند و می‌شوند تابلو فرش، خاطر نازکشان آزرده گزند شده است.
هنرمندان سردرود با سرانگشتان ناز و نیاز خود طرح در طرح و رج به رج تابلو فرش‌های زیبا را در هم آمیختند تا هنر زیبای نیاکان و اجداد خود را سینه به سینه به نسل‌های آینده منتقل کنند ولی اکنون با سیاست‌های اشتباه دولتمردانی که وعده تدبیر و امید می‌دهند،کارگاه‌های تابلو فرش بافی آنان روز به روز تعطیل می‌شود.
وقتی نام تابلو فرش به میان می‌آید و اگر به دنبال تابلو فرش‌‌های نفیس هستید بی‌درنگ یادها و خاطره‌ها به سمت مرکز تولید اینتابلو فرش‌ها یعنی شهر سردرود در آذربایجان‌شرقی می‌افتد. یک پائیز برگ ریز با همه دلربایی آن، یک نماد زیبا، یک طرح نقاشی، یک چهره زیبای دوست ‌داشتنی و به یاد ماندنی و هر آن چیزی که شما می‌پسندید، می‌تواند انتخاب شما برای جان دادن به یک نماد باشد که هنرمندان این شهر با جلوه‌گری خاص خود با ظرافتی که سرانگشتان نیازشان دارند و جلوه‌گری رنگ‌ها که به کمکشان می‌آید، آن طرح را برای شما می‌آفرینند.
شهری که در سایه ایجاد کارگاه‌های تولید تابلو فرش با افتخار تمام اعلام می‌کند گام‌های بسیار موثر و استواری را در جهت حمایت از اقتصاد مقاومتی و تولید ملی برداشته است.
وجود کارگاه‌های متعدد فرش‌بافی در شهر سردرود نشان از قدمت و پیشینه بسیار بالای این شهر دارد به طوری که در این شهر اکثریت ساکنان آن در کارگاه‌ها و منازل آن به تابلوفرش بافی مشغول هستند.
ظرفیت عظیم تابلوفرش‌بافی شهر سردرود استان آذربایجان‌شرقی فرصتی است برای تحقق اقتصاد مقاومتی که می‌تواند در سایه حمایت از بافندگان و کارگاه‌های قالی‌بافی توسط دولتمردان گام موثری در جهت حمایت از تولید ملی باشد.

تعطیلی 40 درصدی کارگاه‌های قالی‌بافی
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تابلو فرش سردرود از ناراحتی‌ها و درددل‌های هنرمندان تابلو‌فرش باف سردرودی می‌گوید، از اینکه کارگاه‌های قالیبافی این شهر روز به روز تعطیلی می‌شود دلخوشی ندارد چرا که تعطیل شدن هر کارگاه یعنی بیکار شدن چندین نفر از نیروی جوان و فعال این شهر، بیکار شدن چندین سرپرست خانوار که شرمنده همسر و فرزندان خود می‌شوند و این درد کمی نیست و در این بحران اقتصادی کشور چگونه می‌توان به آینده امیدوار بود.
کاظم صحتی با اشاره به کاهش تعداد کارگاه های تابلو فرش بافی در شهر سردرود گفت:در ابتدای سال تعداد کارگاه‌های این شهر 800 کارگاه بود که به دلیل افزایش مواد اولیه مخصوصا پشم و ابریشم 40 درصد کارگاه‌ها تعطیل شده و کاهش یافته است.
صحتی افزود: نوسانات قیمت ارز و دلار و افزایش قیمت طلا و سکه و افزایش بی‌سابقه مواد اولیه از مواردی است که باعث تعطیلی کارگاه‌ها شده است به طوری که با کاهش 250 کارگاه قالیبافی در شهر سردرود تعداد کارگاه‌های قالیبافی این شهر به 550 کارگاه رسیده است.

23 صنف مرتبط با قالیبافی
آن چنان که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تابلو فرش سردرود می‌گوید: تنها بافندگان تابلو فرش نیستند که با تعطیلی کارگاه‌ها بیکار شده و دچار مشقت‌های اقتصادی می‌شوند بلکه در کنار تولید و بافت فرش 23 صنف مربوط به فرش در این شهر فعال هستند که با تعطیلی کارگاه‌ها مشاغل مربوط همچون طراحی، رنگرزی،برش،تولید ،چله‌کشی، پرداخت‌کاری، قالیشویی، فروشگاه‌ها،فروشندگان تابلو فرش و چندین شغل مرتبط با تابلو فرش نیز دستخوش تغییر و بیکاری می‌شوند.

ایجاد اشتغال در مناطق محروم
وی ظرفیت اشتغال‌زایی قالیبافی را بسیار زیاد اعلام کرد و ادامه داد: قالیبافی ظرفیت عظیمی برای ایجاد اشتغال در کشور و مخصوصا در مناطق محروم است به طوری که تابلوفرش بافی توانسته است برای 180 هزار نفر در سطح کشور و مخصوصا در مناطق محروم اشتغال‌زایی داشته باشد، ما در سطح کشور کارگاه‌هایی داریم که با 1500 دار قالی تجهیز شده و اشتغال ایجاد کرده‌اند.
صحتی با اشاره به اینکه کارگاه‌های تابلو فرش‌ها در منازل و کارگاه‌ها تولید و بافته می‌شوند، افزود: وجود هزاران دار قالی ظرفیت بزرگی برای این شهرستان است و تعداد شاغلان در کارگاه‌های متمرکز به صورت غیرمتمرکز است به طوری که دار قالی آماده شده و به منازل ارسال می‌شود و می‌توان گفت 70 درصد مردم یعنی بالغ بر 17 هزار نفر با تابلو فرش بافی سر و کار دارند.

عرب‌ها خواهان کتیبه‌های قرآنی و آمریکایی‌ها مناظر طبیعی
بنا به گفته وی، کشورهای چین و ژاپن از جمله کشورهای آسیای شرقی بهترین بازار هدف برای تابلو فرش سردرود هستند و در این کشورها تابلو فرش‌های این شهر از اعتبار بسیار بالایی برخوردارند همچنین کشور عراق نیز بازار هدف جدیدی محسوب می‌شود و روز به روز رونق می‌گیرد.
وی ادامه داد: از آنجایی که ایرانیان مقیم آمریکا علاقه بسیار زیادی به تابلو فرش و انواع فرش‌های نفیس دارند، کشورهای آمریکایی نیز از انواع فرش‌های دستباف استقبال خوبی دارند هر چند که ما به خاطر تحریم‌ها از طریق کشور ثالث تابلوفرش‌ها را به کشور آمریکا صادر می‌کنیم.
صحتی، از استقبال کشورهای حوزه خلیج فارس به تابلو فرش‌های سردرود خبر داد و گفت:کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز به تابلو فرش‌های مزین به آیات و سوره‌های قرآنی تمایل زیادی دارند و بیشتر خریدار کتیبه‌های قرآنی و عکس‌های شخصی هستند که در قالب تابلو فرش تهیه و بافته شده باشد.
وی افزود: مشتریان کشور آمریکا نیز بیشتر خریدار تابلو فرش‌های آثار باستانی فاخر و منظره‌های طبیعی از طبیعت و جاذبه‌های گردشگری و تصاویر از ایلات و عشایر هستند.
صحتی با اشاره به نقش مردم سردرود در پیشتاز بودن و لبیک‌گویی به فرمان مقام معظم رهبری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: این شهر نمونه بارز عمل به اقتصاد مقاومتی و تولید ملی است چرا که بافندگان این شهر بدون اینکه از تسهیلات دولتی استفاده کنند تمام تلاش خود را به کار گرفته و با استفاده از تجهیزات و امکانات خود در این شغل ثابت قدم هستند.
وی گفت: ظرفیت عظیم تابلو فرش بافی شهر سردرود استان آذربایجان‌شرقی فرصتی است برای تحقق اقتصاد مقاومتی که می‌تواند در سایه حمایت از بافندگان و کارگاه‌های قالیبافی توسط دولتمردان گام موثری در جهت حمایت از تولید ملی باشد.

امیدی به تدبیر دولت نیست
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تابلوفرش سردرود در ادامه با اشاره به عدم حمایت دولت از این هنر زیبا خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید که ظاهرا هیچ امیدی به تدبیرهایشان نیست اگر ارز دولتی را به مواد اولیه فرش اختصاص می‌دادند، اکنون حال و روز قالیبافان این‌گونه نبود که مجبور شوند کارگاه‌های خود را تعطیل کنند.
وی گفت: در حالی که 50درصد بازار فرش تبریز از طریق داد و ستد تابلوفرش گردش کار داشته و رونق دارد و گالری‌های مهم دنیا با تابلو فرش سردرود زینت داده می‌شود ولی قالیبافان این شهر از هیچ‌گونه حمایت دولتی برخوردار نیستند و از دریافت تسهیلات کم‌ بهره هم ناامید هستند چرا که هیچ تسهیلاتی به آنها تعلق نمی گیرد. و در این میان نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز تنها در زمان انتخابات سری به کارگاه‌های قالیبافی می‌زنند تا بتوانند رای قالی‌بافان را برای خود جمع‌آوری کنند و شعارهای دل فریبی که در جهت حمایت از قالیبافان سر می‌دهند بعد از کسب موفقیت و راه یافتن به مجلس به فراموشی سپرده می‌شود و فردی نیست که به شعارها و وعده های خود عمل کند.
این مسوول در امر فرش تصریح کرد: بدون شک هنر و هنرمند همیشه حامل پیام است، پیام صلح و دوستی و هنرمندانی که صلح را در جهان می‌پراکنند، دل‌هایشان مملو از عشق به خوبی‌ها و نیکی‌هاست و هنر فرش که مقام انسانی را از فرش به عرش می‌رساند بی‌شک سفیر فرهنگی کشورمان در جای جای نقاط دنیاست و شایسته است که نام هنرمندان ایرانی و مخصوصا هنرمندانی که در حوزه بافت تابلوفرش فعال هستند، بیش از این گفته و شناخته شود.
حیدر علیزاده یکی از بافندگان تابلو فرش در شهر سردرود است نیز گفت: من از بچگی با فرش انس گرفته‌ام و کار بافت تابلو فرش را از بردار بزرگم یاد گرفته‌ام و بافت فرش‌های چهار وجهی با عنوان تابلو فرش قدمتی 100 ساله دارد.
وی افزود:بافندگان تابلو فرش در این شهر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، نداشتن بیمه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات است و افزایش قیمت مواد اولیه نیز در این ماه‌های اخیر سر به آسمان گذاشته و باعث شده است کار ما مانند سابق رونق نداشته باشد.
علیزاده خاطرنشان داد:هنرمندان این شهر با مهارت تمام نقشه‌های تابلو فرش را بر روی تار و پود فرش می‌بافند به طوری چشم هر بیننده‌ای به آن خیره می‌ماند و در کنار بافت تابلو فرش آن را به برادر و خواهران کوچک‌تر از خود نیز یاد می‌دهند چرا که نمی‌خواهند این هنر به دست فراموشی سپرده شود.
بافنده تابلو فرش در سردرود با اشاره نوسانات قیمت ارز و دلار طی ماه‌های اخیر گفت: متاسفانه در حال حاضر وضع ما بافندگان تابلو فرش خیلی خوب نیست چرا که قیمت مواد اولیه به شدت افزایش یا فته و این موضوع باعث نگرانی شده است.
امیر سپهری یکی دیگراز بافندگان تابلو فرش گفت: اگر حمایتی از سوی دولتمردان صورت نگیرد جوانان از آینده این کار دل‌خوشی ندارند و چه بسا ممکن است این هنر و صنعت نیز طی سال‌های آینده به فراموشی سپرده شود به نحوی که نسل‌های آینده نیز خبری از آن نگیرند.
وی ادامه داد: خیلی از مسوولان و نمایندگان مجلس فقط در ایام خاص به این شهر می‌آیند و سراغ قالیبافان را می‌گیرند در حالی که با این روش‌ها نمی‌توان کاری از پیش برد و به وعده‌های آنان دلگرم بود
موضوع تابلو فرش بافی تنها مختص بافندگان نیست بلکه شغل‌های جانبی زیادی مربوط به این کار وجود دارد و هر خطری که متوجه بافندگان است بقیه اصناف مربوط به این شغل را نیز درگیر می‌کند.
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.