علی جهانگیری روز چهارشنبه در نشست تخصصی بررسی وضعیت صنعت فرش که با حضور مدیران ارشد استانی، نماینده اتاق بازرگانی، رئیس اتاق اصناف و رئیس اتاق تعاون برگزارشد، اعلام کرد: آیین‌نامه تشکیل این کارگروه طی هفته آینده تدوین و نسبت به تشکیل رسمی این کارگروه اقدام می‌شود.
وی با تأکید بر ضرورت تبیین دقیق شرح وظایف این کارگروه با رویکرد بررسی و حل مشکلات اساسی صنعت و هنر فرش در استان گفت: ساختارهای این کارگروه باید با رویکرد عملیاتی و به‌صورت دقیق تدوین شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان شرقی، با اشاره به تعامل بین بخش‌های مختلف درگیر در این صنعت خاطرنشان کرد: توسعه این صنعت و هنر در استان نیازمند ساماندهی دقیق فعالان این بخش و تشکل‌های مرتبط است.
جهانگیری، تمرکززدایی در بخش مدیریت این صنعت در سطح کلان را نیز یادآور شد و گفت: تبریز به‌عنوان مهد فرش دستباف این توانایی را داراست که بتواند مدیریت این صنعت را در سطح کشور بر عهده بگیرد.
وی اعلام کرد: المپیاد فرش اسفندماه سال جاری و با نگاه تخصصی و دانشگاهی به این صنعت و هنر در تبریز برگزار می‌شود.
فرش از ظرفیت های تولیدی هنری آذربایجان شرقی است و بیش از 500 هزار نفر از فعالیت در شاخه های مرتبط با آن امرار معاش می کنند.
منطقه آذربایجان همواره در تولید قالی از موقعیتی ممتاز بهره‌مند بوده‌است. شهر تبریز در میان کلیه مراکز قالیبافی این خطه دارای مقام و اعتبار به سزایی است.
تبریز همگام با هرات در زمان جانشینان هلاکو مرکز مهم داد و ستد قالی بوده‌است.
بخصوص در زمان حکومت صفویان با ایجاد کارگاههای بزرگ قالیبافی، بافندگان طراز اول در این شهر گرد آمدند و به بافت فرشهای بسیار نفیسی پرداختند که امروزه بسیاری از آنهازینت بخش موزه‌های بزرگ جهان است.
3071/6120
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.