به گزارش ایرنا، اقدام کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در ارایه طرح «استانی شدن انتخابات» و رای خوب نمایندگان به آن در کمیسیون تخصصی، اتفاق جدیدی در عرصه قانونگذاری است که اجرای موفق آن نیازمند تقویت احزاب به عنوان برآیند افکار عمومی در سطوح شهرستانی و استانی است.
به عبارت دیگر، رفع ایراد مخالفان طرح «استانی شدن انتخابات مجلس» مبنی بر کمرنگ شدن رای و نقش ساکنان بخش ها و روستاها در این نوع از انتخابات و از دست رفتن فرصت ارتباطات چهره به چهره نمایندگان با مردم شهرهای کوچک و روستاها، مستلزم وجود احزاب ساختارمند و قوی به مثابه برون داد خردجمعی است.
با این حال «استانی شدن انتخابات»، موافقان و مخالفان زیادی دارد؛ در حالی که مخالفان از کاهش مشارکت مردم، کمرنگ شدن رسیدگی به مشکلات مناطق محروم و کاهش ضریب شناخت مردم از نامزدها سخن می گویند، موافقآن این طرح از کلان شدن تصمیم های نمایندگان، ورود چهره های توانمند به حوزه تقنین و کاهش تخلفات احتمالی به عنوان برخی از مزیت های تصویب و اجرای این طرح یاد می کنند.
بر اساس طرح «استانی شدن انتخابات»، چنانچه این طرح در مجلس شورای اسلامی، تصویب نهایی شود و به تایید شورای نگهبان برسد، ابتدا نامزدهای خانه ملت در شهرستان‌ها با یکدیگر رقابت می کنند و سپس نامزدهایی که بتوانند 10 درصد آراء آن شهرستان را کسب کنند، در سطح استانی با دیگر نامزدها وارد رقابت می‌شوند تا آراء لازم برای تصاحب یکی از کرسی های را به دست آورند.
نایب رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی می گوید: مردم اکنون از تحزب استقبال نمی‌کنند، مگر اینکه در قوانین و تدابیر حاکمیت بر جایگاه احزاب تاکید شود، در غیر این صورت احزاب در کشور جایگاهی نخواهند داشت.
محمدرضا امیرحسنخانی، در خصوص اصلاحات مکرر قانون احزاب و عدم فراگیری تحزب در کشور، اظهار می کند: وقتی انتخاباتی در کشور برگزار می‌شود که هدفش ارتقای دموکراسی و مردم‌سالاری در نظام است، نمی‌توانیم احزاب را نادیده بگیریم و بگوییم احزاب وجود نداشته باشند.
نایب رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی تشریح می کند: اکنون که استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز مطرح می باشد، لازمه تحقق این موضوع تقویت احزاب و قائل شدن نقش موثر برای احزاب در انتخابات است.
وی ادامه می دهد: استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی حتما باید با تقویت احزاب دنبال شود وگر نه این هدف هرگز محقق نمی‌شود؛ معتقدم که تقویت احزاب به نفع مردم سالاری است و استانی شدن انتخابات مجلس نیز می‌‎تواند به ارتقاء جایگاه احزاب و فراگیر شدن تحزب منجر شود.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی بیان می کند: اگر در انتخاب مدیر و افراد تحزب را موثر بدانیم و بر احزاب تکیه کنیم، گرایش مردم فعالیت‌های تشکیلاتی کمک می‌کند و می‌توان به آینده حزبی شدن امیدوار بود.
نماینده شهرستان های اهر و هریس در خانه ملت نیز معتقد است که استانی شدن انتخابات مجلس موجب کارآمدی بیشتر نمایندگان خواهد شد.
بیت الله عبداللهی می گوید: استانی شدن انتخابات موجب کاهش برخی تخلفات انتخاباتی از قبیل خرید رای در حوزه‌های انتخابی را در پی خواهد داشت.
وی تشریح می کند: طرح یک فوریتی در صحن علنی مجلس به تصویب رسید که در آن انتخابات سال آینده مجلس به صورت استانی - شهرستانی انجام می شود.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فواید این طرح عنوان می کند: این طرح در صورت تصویب باعث خواهد شد که نمایندگان به جای بررسی موضوعات کوچک و کم ارزش حوزه انتخابی‌شان، به مسائل کلان و دارای اهمیت استان بپردازند و از این رو شاهد تحول اساسی در پیشرفت استان ها خواهیم بود.
وی ادامه می دهد: با این طرح، احزاب به معنای واقعی کلمه شکل خواهند گرفت و از اتفاق ناخوشایند خرید رای که در بعضی از حوزه‌های انتخابی شاهد آن هستیم، جلوگیری می شود.
عبداللهی می گوید: در مرحله نخست ارایه این طرح بیش از 75 درصد نمایندگان به آن رای دادند و تنها نمایندگان شهرهای کوچک با آن مخالف بودند که امیدواریم آن‌ها هم راضی شوند و این طرح در نهایت به تصویب برسد.
وی تاکید می کند: اجرای این طرح موجب لیستی و گرایش به حزبی شدن انتخابات خواهد شد و چهره‌های معروف استانی می‌توانند از شانس بیشتری برخوردار باشند.
در همین حال نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز بر این باور است که استانی شدن انتخابات مجلس معایب و محاسنی دارد که باید به شکل جامع مورد بررسی قرار گیرد.
رضا علیزاده می گوید: با تصویب این طرح، سطح و کیفیت مصوبات مجلس بالا می‌رود و مجلس می‌تواند با نگاه ملی در خصوص موضوعات مختلف به ویژه مسائل کلان کشور ورود پیدا کند.
نایب رئیس کمسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه استانی شدن انتخابات مجلس در نگاه کلان به نفع کشور است، اضافه می کند: در این طرح تقلب و تخلفات انتخاباتی نیز کاهش می یابد و انتخابات با سلامت بیشتری برگزار می شود.
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی از کمرنگ شدن رسیدگی به مطالبات و مشکلات شهرستان‌ها و روستاها به ویژه در مناطق محروم به عنوان ایراد اصلی طرح استانی شدن انتخابات یاد می کند.
علیزاده اضافه می کند: نماینده‌های مجلس امروز به نقاط مختلف حوزه انتخابیه خود سر می‌زنند و از روستاهای مختلف بازدید می‌کنند و از نزدیک در جریان مشکلات مردم و مناطق مختلف به ویژه محروم و روستایی قرار می‌گیرند که این موضوع در شرایط استانی شدن انتخابات ممکن است آسیب ببیند، زیرا به دلیل گسترده شدن وسعت حوزه رای‌گیری، مرکز استان و شهرها بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت و ممکن است حقوق روستانشینان تضییع شود.
وی یادآوری می کند: با توجه به این که یک فوریت این طرح رای خوبی آورده و در کمسیون امور داخلی و شوراها نیز تصویب شده، احتمال تصویب آن در صحن مجلس زیاد است.
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی تاکید می کند: بهتر است شهرستان‌های محروم کشور نماینده مستقلی داشته باشند و هر زمان که سطح برخورداری این مناطق به میانگین کشوری رسید، برگزاری انتخابات استانی توجیه بهتری خواهد داشت.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: جامعه ما با خلاء استفاده شایسته از ظرفیت های احزاب، نخبگان و فرهیختگان مواجه است و از این رو باید در انتخابات مجلس شاخص ها عوض شود.
معصومه آقاپور اضافه می کند: استانی شدن انتخابات بعد از سه دوره مجلس شورای اسلامی که از دور هفتم مطرح بود، اکنون به صورت جدی در حال بررسی است.
وی با اشاره به اینکه این موضوع در کمیسیون شوراهای مجلس مطرح شده و رای آورده است، افزود: معتقدم یکی از مراحل توسعه یافتگی کشور شکل گیری احزاب و ایفای نقش اساسی احزاب در کشور است که در این مورد در مجلس شورای اسلامی خلاء داریم.
آقاپور می گوید: در این قانون جدید قرار نیست تمام رای را فقط احزاب کسب کنند، بلکه آستانه ای در نظر گرفته شده تا حقوق شهرستان ها تضییع نشود و درصدی نیز برای کسب رای نماینده از شهرستانی که نامزد شده، در نظر گرفته شده است.
وی ادامه می دهد: بر اساس این قانون فرد اگر بیشترین میزان رای را در کل استان کسب کند ولی نتواند درصدی را که برای شهرستانی که از آن کاندید شده کسب کند، انتخاب نخواهد شد.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی می گوید: نیاز داریم که در سطوح مختلف فرهیختگان و شایسته سالاران کرسی های مجلس را برعهده بگیرند تا مشکل قانون گذاری و تدوین قوانین و بسیاری از مسایل به حداقل خود برسد.
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.