یوسف غفارزاده روز یکشنبه به ایرنا گفت: در سال آبی جاری ( از ابتدای مهر تا پایان آذر ماه ) 98 میلیمتر بارش در استان اتفاق افتاده که نسبت به بارندگی 69.3 میلیمتری مدت مشابه سال گذشته 41.4 درصد و نسبت به بارندگی 80.9 میلیمتری میانگین بلند مدت پاییزه 21.1 درصد افزایش نشان می دهد.
وی همچنین از افزایش 95.7 درصدی بارش های پاییز امسال در حوضه دریاچه ارومیه نسبت به پاییز سال گذشته خبر داد و گفت: بر اساس آمار دفتر مطالعات پایه منابع آب وزارت نیرو، در سال آبی جاری 144 میلیمتر بارش در این حوضه ثبت شده که نسبت به بارندگی 73.6 میلیمتری سه ماهه نخست سال آبی گذشته 95.7 درصد و نسبت به میانگین بارندگی پاییزه 50 سال گذشته با میزان بارش 94.1 میلیمتر 53 درصد افزایش نشان می دهد.
وی اعلام کرد: در حوضه دریاچه ارومیه بیشترین بارش پاییز امسال در ایستگاه اشنویه به میزان 196.2 میلیمتر و کمترین بارش در ایستگاه تبریز به میزان 72 میلیمتر ثبت شده است.
غفارزاده در مورد بارندگی در حوضه آبریز رودخانه ارس هم گفت: سه ماهه نخست سال آبی جاری در این حوضه 83.8 میلیمتر بارش تجمعی ثبت شده که نشانگر افزایش 8.1 درصدی نسبت به بارندگی 77.5 میلیمتری مدت مشابه سال آبی گذشته و افزایش 13.7 درصدی نسبت به بارندگی 73.7 میلیمتری میانگین بارش پاییزه 50 سال گذشته است.
به گزارش ایرنا، از نظر تقسیمات حوضه های آبریز کشور، حوضه‌ های آبخیز ارس، سفید رود، قزل‌ اوزن و دریاچه ارومیه پهنه استان آذربایجان شرقی را پوشش می‌دهند و بیشترین مساحت استان در محدوده حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار گرفته است.
در حالت کلی، آذربایجان شرقی یک منطقه کوهستانی محسوب می‌شود که حدود 40 درصد از سطح آن را کوهستان، 28٫2 درصد را تپه ماهورها و 31٫8 درصد را زمین‌های هموار (دشت‌ ها و جلگه‌ های میان‌کوهی) فرا گرفته است.
رودخانه ارس از محدوده سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل می‌گذرد که برای هر سه استان شاهرگ حیاتی محسوب می‌شود.
این رود در استان آذربایجان شرقی به طول 910 کیلومتر می باشد که 475 کیلومتر آن خط مرزی ایران با کشورهای آذربایجان و ارمنستان را تشکیل می دهد.
دریاچه ارومیه و حوضه آبریز آن که بیشترین سطح استان را تحت پوشش قرار می دهد از منابع طبیعی مشترک با استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود.
حوضه آبریز سفید رود قزل‌اوزن که پهنه جنوب شرقی استان را تحت پوشش قرار داده از اشتراکات طبیعی مابین استان‌های اردبیل و زنجان و آذربایجان شرقی می باشد.
از دیگر رودهای مهم این استان می توان به تلخه رود (آجی چای) به طول 268 کیلومتر، قره سو به طول 255 کیلومتر، قرنقوچای به طول 150 کیلومتر و زنوزچای به طول 95 کیلومتر اشاره کرد.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.