غلامحسین فیروزفر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون بیش از 170 اثر در این رشته خلق کرده ام اما چون ثبت نشده و رسمیت قانونی ندارد، امکان برگزاری نمایشگاه یا حمایت مادی و معنوی از آن میسر نیست.
وی بیان کرد: 15 سال است که به صورت رسمی آثار هنری در رشته «میخ نگاری» تولید می کنم اما تنها یک بار اجازه برگزاری نمایشگاه آثار رشته نقش نگاری با میخ را پیدا کردم.
این هنرمند 85 ساله رشته «نقش نگاری با میخ» افزود: چهره های مشاهیر بزرگ ایران و جهان مثل استاد محمد حسین شهریار، پروین اعتصامی، ستارخان، دکتر محمد حسین مبین(شاعر و پدر جذامیان ایران)، میرزا حسن رشدیه( موسس نخستین مدرسه نوین ایران)، انیشتین و جلیل محمد قلی زاده(سردبیر روزنامه ملانصرالدین) با این شیوه طراحی شده است.
وی گفت: در این شیوه ابتدا طرح روی کاغذ معمولی منقش می شود سپس ابعاد آن به اندازه تابلوی مورد نظر بزرگ شده و بر سطح چوب به ابعاد 30 در 40 نقش می یابد.
فیروزفر ادامه داد: پس از نقش زدن طرح روی چوب با میخ های کوچک، طراحی اصلی آغاز می شود و در پایان با قلم مو و رنگ نقره ای و گاها رنگ های دیگر اثر میخ نگاری شده زیباسازی می شود.
وی گفت: به طور متوسط هر تابلو میخ نگاری شده با احتساب 4 ساعت کار در روز در 15 روز به پایان می رسد و در هر اثر بیش از 2هزار میخ استفاده می شود.
فیروزفر که عضو خانه هنرمندان صنایع دستی تبریز است، ادامه داد: با لمس میخ های کوبیده شده بر روی طرح و صدای کوبش، همترازی و تناسب سطح میخ ها تشخیص داده می شود.
وی که آثاری همچون «کبوتر صلح ملت ها»، «خشک شدن دریاچه ارومیه»، «نماد دوستی کشورهای اسلامی و آثار تاریخی آذربایجان شرقی» را در آثار خود بازآفرینی کرده است، اظهار داشت: مردم ایران صلح دوست و صلح طلب هستند و بر این اساس هنرمندان کشورمان نیز با زبان هنر و خلق آثار هنری همواره برای صلح و دوستی بین ملت ها و کشورها گام برمی دارند.
این هنرمند پیشکسوت تبریزی همچنین از مسوولان خواست برای ثبت رشته هنری «نقش نگاری با میخ» به وی کمک کنند تا ایران بنیانگذار رشته هنری جدیدی در جهان باشد که برای انجام آن نیاز به امکانات وسیع و هزینه زیاد نمی باشد.
غلامحسین فیروز فر متولد 1312 شمسی بوده و از سال 1382 این هنر را به صورت رسمی انجام می دهد.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.