به گزارش ایرنا، در خانواده هایی که مردان خانواده دارای شغل ثابت نبوده و یا بیکار هستند و درآمد اندکی دارد، به ناچار افراد خانواده برای تامین نیازهای خانواده به دست فروشی روی می آورند تا شاید اندکی از فشارهای اقتصادی کاسته و کمک حال خرج خانواده شوند.
البته دستفروشی به تنهایی موجب ایجاد برخی مشکلات در جامعه می شود و اگر این پدیده همراه با دستفروشی زنان باشد بر تنوع و تعداد این مشکلات نیز افزوده می شود.
دست فروشی زنان و دختران در جامعه به خصوص در شهرستان ها پدیده ای نوظهور و البته ناراحت کننده است و هرچند نشان از همت زنان خانواده برای جبران بخشی از هزینه های سنگین زندگی دارد، اما در صورتی که ساماندهی و نظارت نشود مشکلات عدیده ای را با خود به همراه خواهد داشت.
مهم‌ ترین عامل گرایش به دستفروشی، درآمدزایی است، اما در این میان زنان دست فروش جدا از کسب درآمد، به میزان زیادی پیامدهای منفی فرهنگی، اجتماعی و شخصیتی ناشی از دستفروشی را نیز تجربه می کنند.
به دلیل عدم وجود برنامه ‌های مناسب و واقع‌ بینانه در جامعه، مشکل بیکاری به‌ ویژه در میان جوانان و زنان به مشکلی بسیار جدی و آسیب زا تبدیل شده و مسئولان باید به فکر برنامه ریزی های اساسی در این زمینه باشند.
یکی از خانم های دست فروش در گفت و گو با ایرنا در این باره افزود: برای اینکه کسی از فامیل ها من را نبینند سعی می کنم خودم را در لابلای مردم در خیابان ها مخفی کنم و زود به زود مکانم را تغییر دهم.
این خانم دست فروش اضافه کرد: من 26 ساله و داری مدرک کارشناسی مدیریت دولتی هستم و چندین بار به مسئولان در مورد شرایط خانوادگی و بیکاری نامه نوشته ام و در بسیاری از استخدامی های دستگاه های اجرایی و همچنین شرکت های استانی و شهرستانی شرکت کرده ام که متاسفانه تاکنون نتیجه ای نداشته است.
وی دلیل مشغول شدنش در شغل دست فروشی را داشتن پدر و مادری پیر و نبودن محلی برای امرار معاش عنوان کرد و گفت: در جامعه زنان بسیاری هستند که به دلایل مشکلات اقتصادی مجبور به فعالیت در چنین مشاغلی می شوند که به تبع طبیعت شغل شان گرفتار آسیب های گوناگونی می شوند.
یکی دیگر از دستفرشان که به دلیل رکود در بخش ساخت و ساز به دستفروشی روی آورده است، به ایرنا گفت: هر روز از ساعت 6 صبح تا یک ظهر در میدان کارگر منتظر کار هستم، ولی متاسفانه علاوه بر من بیش از 60 نفر دیگر نیز بدون نتیجه و با دست خالی به خانه برمی گردند.
وی اضافه کرد: در ماه فقط 12 یا 13 روز به سر کار می روم و بقیه روزها بیکار هستم و مجبورم برای تامین زندگی دستفروشی کنم.
وی افزود: اگر وضعیت کار در تابستان اینگونه باشد باید فاتحه کار را امسال در فصل پاییز و زمستان خواند.
وی ادامه داد: فصل برداشت سیب در مراغه، امیدی برای ما برای کار کردن بود که متاسفانه حضور پررنگ کارگران شهرهای غربی کشور با قیمت پایین، ما را خانه نشین کرده است.
در این میان مسئولان شهرستانی وظیفه خطیری دارند تا با رفع مشکلات و رونق دادن به تولید، زمینه اشتغال دست کم 15 هزار نان آور خانواده در این شهرستان را فراهم کنند.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مراغه در گفت و گو با ایرنا به معضلات بیکاری در جامعه و رشد پدیده دستفروشی اشاره کرد و افزود: بوروکراسی اداری حاکم بر جامعه و قوانین دست و پاگیری که از سال 1343 بر کشور حاکم است از مهمترین دلایل بیکاری در کشور است.
ناظم عزیزی افزود: به روز نشدن قانون، حمایت نکردن از سرمایه گذار، آشنا نبودن مردم و مسئولان با نحوه سرمایه گذاری و نابودی فکر اقتصادی از دیگر عوامل رشد بیکاری در کشور است.
وی با انتقاد از حمایت نکردن بانک ها و موسسات مالی و اعتباری از واحدهای تولیدی گفت: بانک ها و موسسات مالی و اعتباری به دنبال بلوکه کردن و توقیف اموال واحدهای تولیدی که توانایی پرداخت اقساط بانکی را ندارند، هستند و این امر موجب بیکاری بسیاری از جوانان که دارای مهارت و تخصص نیز هستند، می شود.
وی به حمایت نشدن سرمایه گذاران در مراغه نیز اشاره کرد و افزود: همسو نبودن سازمانی، آشنا نبودن مردم با چگونگی سرمایه گذاری و همچنین سنگ اندازی برخی ادارات و سازمان ها با بزرگن مایی موضوعاتی همچون خطرات اجتماعی و زیست محیطی موجب دلسری فرد سرمایه گذار در شهرستان و در نتیجه بالا رفتن آمار بیکاری در شهرستان می شوند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت مراغه نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به فعالیت 144 واحد تولیدی و صنعتی در این شهرستان گفت: از این تعداد، 118 واحد خارج از شهرک صنعتی و 26 واحد نیز در داخل شهرک صنعتی این شهرستان فعال هستند.
ایوب خیراللهی افزود: از 114 واحد تولیدی در بخش صنعت و 39 واحد در بخش معدن مراغه، حدود 50 درصد راکد و غیرفعال هستند.
وی با بیان اینکه چهار هزار نفر به صورت مستقیم در بخش صنعت این شهرستان اشتغال دارند، افزود: کارخانه های کاوه سودا، آسا فلوت و روغن موتور توان ساز بیشترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده اند.
وی اضافه کرد: صنایع تبدیلی و کشاورزی در کنار واحدهای صنعتی و معادن از ظرفیت های بزرگ این شهرستان بوده و از این رو سرمایه گذاری در این بخش ها موجب رونق اقتصادی منطقه و کاهش آمار بیکاری در شهرستان خواهد شد.
خیراللهی افزود: در حال حاضر 8 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در مراغه فعالیت می کنند و بیش از 2 هزار واحد صنفی فاقد پروانه نیز که در سامانه ثبت نشده اند در مناطق حاشیه نشین و روستاها فعال هستند.
وی با اشاره به تعطیلی برخی واحدهای صنفی در شهرستان افزود: مشکلات اقتصادی، عدم فروش، افزایش مالیات و اجاره مغازه از مهمترین دلایل تعطیلی آن ها در شهرستان است.
وی همچنین به آمار بالای دست فروشان در مراغه اشاره کرد و افزود: بیشتر دست فروشان از شهرهای همجوار در بازارهای هفتگی روزانه در مراغه فعالیت می کنند که به دلایل اخلاقی، بیکاری و مشکلات مالی، سخت گیری زیادی به آنها نمی شود.
وی افزود: متاسفانه بیشتر کالاهای قاچاق نیز از سوی دست فروشان فروخته می شود که امیدواریم در این خصوص تدابیری اتخاذ شود.
وی همچنین به اهمیت بخش تولید نیز اشاره کرد و گفت: توجه بیشتر به بخش تولید و صنعت در شهرستان می تواند موجب اشتغال زایی، کاهش بیکاری، ایجاد ارزش افزوده، اشتغال پایدارتر، ایجاد ثروت و سرمایه شود.
رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان مراغه نیز در گفت و گو با ایرنا ازبیکاری 14 هزار و 937 نفر در مراغه خبرداد و گفت: آمار بیکاران شهرستان 18 درصد و بیش از 25 هزار نفر در مراغه مشمول قانون کار هستند.
ناصر مظهریان به وظایف این اداره اشاره کرد و گفت: تنظیم عرضه و تقاضای نیروی انسانی، کمک به ایجاد اشتغال، ارائه تسهیلات کارآفرینی و اشتغال و جنبه های حمایتی از مهمترین وظایف ادراه کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.
وی افزود: در بخش مشاغل خانگی از 486 طرح ارائه شده با 48 میلیارد ریال اعتبار فقط برای 57 طرح 15 میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک ها پرداخت شده است.
مظهریان افزود: در بخش اعتبارات فراگیر نیز از 223 طرح با یک هزار و 158میلیارد ریال اعتبار، 151 طرح با 453 میلیارد ریال در کارگروه استانی مصوب و فقط برای 8 طرح 5.7 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی ادامه داد: در بخش تسهیلات روستایی نیز تاکنون از 107 طرح با 203 میلیارد ریال ، 19 طرح با 44.8 میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است.
وی اضافه کرد: در راستای اجرای طرح کارورزی، از مجموع سهم 263 نفری مراغه تاکنون 110 فارغ التحصیل به عنوان کارورز به 9 واحد تولیدی این شهرستان معرفی شده اند که از این تعداد 20 نفر جذب این واحدهای تولیدی شده اند.
به گزارش ایرنا، شهرستان مراغه از بزرگ ترین و توانمندترین شهرهای آذربایجان و کشور از لحاظ جغرافیایی و منطقه ای، اجتماعی، کشاورزی و گردشگری است که با نگاه ویژه مسئولان و با برنامه ریزی های منطقی، علمی و عملی می توان معضل بیکاری را در این شهرستان و حتی شهرستان های همجوار نیز به کلی حل کرد.
توجه به صنایع تبدیلی و افزایش رونق اقتصادی در سایه رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری در مراغه می‌تواند شرایط را برای ایجاد مشاغل بیشتر در این شهرستان مهیا و موجب کاهش نرخ بیکاری شود.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/9880/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.