روز گذشته(شنبه) جواد جاوید نیا، قاضی جوان متولد 1358 جایگزین عبدالصمد خرم آبادی معاون دادستان و دبیر شورای تعیین مصادیق مجرمانه شد.

به گزارش جماران،  اهمیت ماجرا به تغییر خرم آبادی که حامی سرسخت فیلترینگ تلگرام و برخی شبکه های اجتماعی است، خلاصه نمی شود. 

امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات مقاله ی مستخرج از رساله ی دکتری جاویدنیا معاون جدید فضای مجازی دادستان کل کشو را منتشر کرد که در آن دیدگاه وی با سیاست های فیلترینگ و انسداد دسترسی های عمومی به فضای مجازی سازگاری ندارد.

در گوشه هایی از این مقاله که فایل PDF آن را می توانید در انتهای مطلب دانلود کنید، نکات جالبی از سوی جاوید نیا بیان شده که عینا در ادامه می آید:

-پالایش و ایجاد محدودیت در دسترسی در‌ اینترنت زمانی مؤثر خواهد‌ بود‌ که پشتوانه درونی و ایمانی از داخل جامعه داشته باشد؛ اما اگر در جامعه القاء شده باشد که این یک محدودیت قانونی است‌ که حکومت صرفا برای مصالح‌ خود دست به وضع آن زده ... هیچ کارایی نخواهد داشت

-در شرایط امروز عبور از پالایه‌ (فیلترینگ) به‌ عنوان یک ارزش بین نوجوانان و جوانان مطرح گردیده است

-شیوه برخوردی که در مردم چنین القاء کند که حکومت آن‌هـا را افرادی فرض‌ کرده‌ است که قدرت تشخیص ندارند و حکومت باید برای آنچه می‌خواهند دسترسی داشته‌ باشند‌، تصمیم‌گیری کند، بسیار زننده و دارای آثار‌ منفی است‌.

-باید شرایطی را مهیا‌ نمود‌ که پالایش شخصی اجرا شود و افراد بالای ١٨ سال کـه آموزش لازم‌ فکری‌ و عقیدتی و فنی را ... برای حفاظت‌ از‌ خود‌ فراگرفته، امکان استفاده‌ از‌ اینترنت‌ بدون‌ پالایش، البته با هشدارهایی لازم‌ قبل از ورود به وبگاه‌های خاص را به آنها داد

- ادله شرعی بر این حد از‌ اعمال پالایش یکسان نسبت به تمامی اقشار جامعه موجود نیست. لذا ثمره‌ای جز‌ هزینه فراوان و کندی سرعت دسترسی به‌ اطلاعات‌، تشویق‌ هر‌چه بـیشتر افراد به‌ عبور‌ از پالایش و... و فرصت سوزی بیشتر‌ برای جبهه‌ داخلی و فرصت‌‌سازی برای دشمنان ندارد‌

 

هشدار به دیوار

روزنامه خراسان تیرماه سال گذشته به نقل از جواد جاویدنیا معاون وقت دادستان خراسان رضوی نوشت:

معاون دادستانی خراسان رضوی در ضرب‌الاجلی به اپلیکیشن دیوار اعلام کرد اگر تا ۷۲ ساعت آینده آگهی‌های غیراخلاقی و هنجارشکن از این اپلیکیشن حذف نشود، «دیوار» فیلتر خواهد شد.

البته این ماجرا با حذف آنچه که آگهی غیراخلاقی خوانده شده فیصله داده شد و این سایت پرمخاطب فیلتر نشد.

 

فضای مجازی یک فرصت است 

ایرنا اردیبهشت سال گذشته از معاون وقت دادستانی مشهد نقل می کند: 

دستگاه قضایی به فضای مجازی به عنوان یک فرصت نگاه می کند نه تهدید وفضای مجازی سالم انتخابات سالمتر را بدنبال دارد و به رهبر معظم انقلاب نیز فضای مجازی را به اندازه انقلاب اسلامی مهم می دانند.

 

 

دانلود ERTEBAT_Volume 22_Issue 48_Pages 35-61
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.