صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان تربیت صحیح منشأ استقلال فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی است
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع تربیت صحیح منشأ استقلال فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی است
  • حضار رؤسای دانشگاهها، مراکز تربیت معلم، فرهنگیان و دانشگاهیان

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

اکنون که با تأیید خداوند متعال و توجه خاص بقیة‏اللّه‏ ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ مراکز آموزش از دبستانها و دبیرستانها گشایش می‏یابد، و مراکز سرنوشت‏ساز کشور و جمهوری اسلامی به فعالیت بر می‏خیزند، تذکراتی را که کراراً داده‏ام، به علت اهمیت موضوع، شایستۀ تکرار می‏دانم.

اینجانب خود را مسئول اسلام و ملت محترم می‏دانم تا در این امر حیاتی باز تأکید و پافشاری نمایم. امیدوارم همۀ دست‏اندرکاران امور تربیتی و آموزشی و تمام دولتمردان جمهوری اسلامی و همۀ روشنفکران متعهد و گویندگان و نویسندگان، و بالاخره فرد فرد ملت ایران که نزد خداوند قهار مسئول هستند، در این امر که در رأس امور است، نه تنها سهل‏انگاری و مجامله ننمایند؛ که با جدیت و پشتکار برای هر چه غنیتر و بهتر شدن اساس آموزش و پرورش اقدام نمایند.

1ـ باید سعی شود متصدیان امور تربیتی از مرتبۀ ابتدایی تا آخر از اشخاص صالح و متعهد و معتقد به جمهوری اسلامی انتخاب شوند؛ افرادی که هیچ گونه گرایش به مکتبهای انحرافی شرق و غرب نداشته باشند. دانش‏آموزان عزیز با کمال دقت و بیطرفی اعمال و کردار دبیران و معلمین را زیر نظر بگیرند؛ که اگر خدای نکرده در یکی از آنان انحرافی ببینند بلافاصله به مقامات مسئول گزارش نمایند. و خود دبیران و معلمین با هشیاری مواظب همکاران خود باشند تا اگر بعضی از آنان خواستند افکار انحرافی خود
را در خلال تدریس به فرزندان میهن اسلامی‏مان القا کنند، از آنان جلوگیری نمایند؛ و در صورتی که فایده‏ای نبخشید با قاطعیت، مطلب را با مسئولان در میان بگذارند. ایران امروز دیگر تحمل افکار غربزده و شرقزده مشتی خائن را ندارد. ما باید با تمام وجود به استقلال فرهنگی برسیم؛ که استقلال فرهنگی پایه و اساس کشوری آزاد و مستقل است. استادان عزیز باید خود این اعتقاد را بیابند که تنها فرهنگ ایران اسلامی است که نجاتبخش کشور و ملت ما می‏باشد.

معلمان عزیز خود بهتر می‏دانند که فرهنگ استعماری در زمان این پسر و پدر چه به روز این کشور و ملت آورده است. به فرهنگ غنی ایران اسلامی تکیه کنید و مطمئن باشید که پیروزی از آن شماست. فرزندان عزیزتان را در سر کلاسها به صورتی تربیت نمایید که وقتی فارغ‏التحصیل می‏شوند جوانان برومندی تحویل جامعه گردند، که با تمام وجود معتقد باشند که آنچه بدبختی داشتند از ابرقدرتهای شرق و غرب و شرقزدگی و غربزدگی است.

2ـ دبیران و معلمان و به طور کلی استادان، سخت از دانش‏آموزان مواظبت نمایند تا گروهکهای چپی روسی و امریکایی و منافقین امریکایی آنان را فریب ندهند. فرزندان عزیزم خود از یکدیگر به بهترین وجه مراقبت نمایند، و در صورتی که مشاهده کردند که بعضی از دشمنانشان در لباس دوست و همشاگردی می‏خواهند آنان را جذب گروه خود کنند، به مقامات مسئول معرفی نمایند و سعی کنند این کار خود را به صورتی مخفی انجام دهند. فرزندان عزیزم، شما خوب می‏دانید که مقدرات جمهوری اسلامی در آینده به شما سپرده می‏شود. از خود و دوستان کاملاً مراقبت نمایید تا در ابعاد مختلف، چه بُعد اعتقادی و چه ابعاد دیگر، صراط مستقیم را بپیمایید، زیرا گرایش به یکی از مکتبهای انحرافی و نیز وابستگی فکری و عملی به غرب و شرق اگرچه بسیار کوچک، نه تنها خودتان را نابود می‏کند، که در صورت سهل‏انگاری ـ ولو در دراز مدت ـ به دیگران سرایت خواهد کرد، و همۀ ما در پیشگاه خداوند متعال و نسلهای آینده مسئول خواهیم بود. باید توجه داشته باشید که نفوذ منافقین و دیگر خرابکاران و افراد منحرف در
دبیرستانها و دیگر مراکز تعلیم و تربیت موجب تباهی اسلام است و مسئول آن، همۀ دست‏اندرکاران امور تربیتی خصوصاً دبیران و معلمان و دانش‏آموزان حزب اللهی می‏باشند.

همه می‏دانیم که سرنوشت یک کشور و یک ملت و یک نظام، بعد از توده‏های مردم در دست طبقۀ تحصیلکرده است، و هدف بزرگ استعمار نو به دست گرفتن مراکز این قشر است. کشور ما در دهه‏های اخیر هر چه صدمه دیده و رنج کشیده است از دست خائنین این قشر بوده است. وابستگی به شرق و غرب توسط غربزدگان و شرقزدگان و به اصطلاح روشنفکران که از دانشگاهها برخاسته‏اند ولی چارچوب فکریشان در مدارس ابتدایی و متوسطه درست شده است، به فرهنگ، دین و کشورمان صدمه‏های بیشمار زده‏اند؛ چرا که این افراد برای تکمیل وابستگی به شرق و غرب و اخیراً امریکا هر کاری که توانسته‏اند به نفع آنان انجام دهند دادند. چون درس خوانده بودند با کوله‏بار غربزدگی و شرقزدگی چون دزدانی که با چراغ آیند، برای اربابان و کعبه‏های آمالشان گزیده‏تر کالاها را انتخاب کردند. گرچه ما مسئول آنچه در آن روزگاران بر ملتمان رفته است نیستیم، لکن امروز رئیس جمهور و دولت و مجلس شورای اسلامی و تمامی متصدیان امور تربیتی در مقابل خداوند قادر و توده‏های ملت مستضعف مسئول هستیم.کُلُّکُمْ راعٍ وَ کُلُّکُمْ مَسئول[1]و باید بدانیم که از مسئولیتهای بسیار بزرگ، مسئولیت دینی و ملی است، مسئولیت در مقابل مستضعفان و مظلومان است، و بالاخره مسئولیت در پیشگاه خالق و خلق، آن هم در طول تاریخ آینده.

مسامحه و سهل‏انگاری در تعلیم و تربیت خیانت به اسلام و جمهوری اسلامی و استقلال فرهنگی یک ملت و کشور می‏باشد و باید از آن احتراز کرد. امروز دانش‏آموزان باید سعی کنند تاریخ انقلاب اسلامی‏مان را و نقش وحدت بین خودشان و
دانشگاهیان را با روحانیون بیاموزند؛ زیرا اگر روحانیون، شما را و شما، روحانیون را بشناسید و با هم تفاهم کنید، مطمئن باشید که جناحهای غربزده و شرقزده از منافقان و چپگرایان و دیگر خرابکاران و منحرفان بر شما و کشور اسلامی‏تان طمع نخواهند کرد؛ و اگر هم طمع کنند، با شکست قطعی مواجه خواهند شد.

و بدانید که بی‏انگیزه نبوده است که رژیم سابق از شاعران و نویسندگان و سخنگویان و شایعه‏سازان و روزنامه‏نگاران وابسته برای تفرقه بین این دو گروه استفاده می‏کردند، که متأسفانه آنچنان در این امر موفق شدند که این دو قشر دشمن سرسخت یکدیگر شدند، و رفت و آمد هر گروه در محیط دیگری ممنوع اعلام شده بود، و هیچ یک چشم دیدن دیگری را نداشت. و این اختلاف را رضا خان و پسرش دامن زدند تا کشور ایران را در تمامی ابعاد وابسته به قدرتها کردند، و آنچنان مردم را از خود و فرهنگ خود و فرهنگ غنی اسلام بیگانه کردند که در هر چیز، خود را به بیگانگان محتاج و خویشتن را فاقد همه ارزشها می‏دانستند. و این فاجعه موجب گردید تا کشور و اسلام بزرگ را عقب نگه دارند و به سر این کشور و ملت، آن آمد که همه می‏دانید که جبران آن محتاج به فعالیت همه جانبۀ شبانه‏روزی ملت و دولت و شما می‏باشد. و امید است تا با هماهنگ شدن همگان و راهنماییهای متفکران و عالمان متعهد و بیرون راندن یأس و ناامیدی از خود و یافتن خویشتن خویش و فرهنگ عظیم خود، بزودی به استقلال کامل دست یابیم، و ملت مظلوم بتواند به مدارج عالیۀ معنوی و مادی خود برسد.

3ـ مادران و پدران متعهد از رفت و آمدهای فرزندانشان سخت مراقبت نمایند و آنان را زیر نظر بگیرند تا خدای ناکرده صید منافقان امریکایی و منحرفان روسی نگردند، و وضع درسی آنان را دنبال کنند، چرا که نقش مادران و پدران در حفظ فرزندانشان در سنین دبستان و دبیرستان بسیار مهم و ارزشمند است.

باید توجه داشته باشند که فرزندانشان در سنینی هستند که با یک شعار گمراه‏کننده فریب می‏خورند و خدای ناکرده به راهی قدم می‏گذارند که جلوگیری از آن از هیچ کس ساخته نیست. مادران و پدران توجه داشته باشند که آنان از همه کس مؤثرتر برای نجات
فرزندانشان از گرداب جهل و فساد می‏باشند. به همین جهت، دلسوزانه و متعهدانه با اساتید فرزندانشان در تماس باشند و آنان را در این مهم یاری دهند و از آنان یاری گیرند. امیدوارم این نونهالان، استقلال فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی فردای ما را تأمین کنند، و ما را از شرّ ابرقدرتها نجات دهند و پایه‏گذاران جهان سوم راستین گردند.

امید است با تأیید خداوند متعال و اعتماد به قدرت ایمان و عنایت حضرت بقیة‏اللّه‏ ـ روحی لمقدمه الفداء ـ طرق غیبی به روی همه باز و راه سعادت و ترقی روحی و جسمی بر همگان گشاده گردد. والسلام علی عباداللّه‏ الصالحین.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 ـ پیامبر اکرم ص فرمود: «همۀ شما (چونان) شبانید و همه‏تان مسئول».