صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان برنامۀ دولت اسلامی
  • محل قم
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع برنامۀ دولت اسلامی
  • حضار حضار: اعضای هیأت اقتصادی از کشور یوگسلاوی

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

برنامۀ دولت اسلامی

من از ملت و دولت و این هیأتی که از آنجا آمده‏اند تشکر می‏کنم؛ و سعادت همه را از خداوند می‏خواهم.

نهضت ایران نهضت اسلامی است. و نهضت اسلامی نهضتی است انسانی، که اگر بشر اطلاع بر عمق آن پیدا بکند، همه طرفدار او خواهند بود، مگر آنها که از انسانیت به دور هستند.

برنامۀ دولت اسلامی آن است که همۀ بشر به سعادت برسند؛ و همه در کنار هم به طور سلامت و رفاه زندگی کنند. اسلام با همۀ کشورهایی که در جهان هستند می‏خواهد که دوست باشد؛ دولت اسلامی با همۀ ملتها و با همۀ دولتها می‏خواهد که تفاهم و ارتباط صحیح داشته باشد؛ در صورتی که آنها متقابلاً احترام دولت اسلامی را مراعات کنند.

برنامۀ جمهوری اسلامی این است که یک دولتی به وجود بیاید که با همۀ قشرها به عدالت رفتار کند؛ و امتیاز بین قشرها ندهد، مگر به امتیازات انسانی که خود آنها دارند. ما اگر موفق بشویم و جمهوری اسلامی را با محتوای اسلام پیاده کنیم و یک حکومت اسلامی به تمام معنا در ایران بپا کنیم، این الگو خواهد شد از برای همۀ کشورها که معنی دمکراسی را به آن معنای حقیقی، نه به آن معنای طرحی[1]بدون حقیقت، و معنی آزادی را به آن معنای حقیقی، نه به آن معنایی که برای اغفال دیگران است، ان‏شاءاللّه‏
پیاده بشود.

ما امیدواریم که با همۀ ملتها و دولتها با حُسن جوار، با حُسن نیت، و با حُسن رفتار و با ارتباطات حسنه رفتار کنیم و دولت ما با همۀ دولتها روابط حسنه متقابله داشته باشد. سلامت و توفیق همۀ بشر را و همۀ مستضعفین را از خداوند می‏خواهم.

والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته

1 - در کیهان مورخ 24/4/58: ترجیح.