به گزارش ایرنا، ابوالفضل رجبیان روز دوشنبه درکمیته فرش استان در سالن جلسه های معاون هماهنگی استانداری، اظهار داشت: درحال حاضر در تمام جهان فرش ابریشم را فقط به نام قم می شناسند، و به دلیل کمبود بافنده در کشور برخی از بافندگان به استان های دیگر مهاجرت کردند، اما 40هزار فرصت شغلی بواسطه صنعت فرش در قم وجود دارد.
وی بااذعان به اینکه این هنر وصنعت بومی و ملی کشور دارای مشکلات عدیده ای است، گفت: به دلیل گران بودن مواد اولیه تولید کنندگان رغبتی به ادامه تولید خود ندارند.
رجبیان افزایش نرخ ارز را از مهمترین دلایل نابسامانی بازار فرش استان دانست و گفت: در چند ماهه گذشته قیمت چله ابریشم تا حدود سه برابر افزایش پیدا کرده، از این رو تهیه این مواد برای تولیدکنندگان بسیار مشکل است.
وی علاوه بر مواد اولیه، دشوار بودن فروش و بازاریابی به دلیل تحریم های اقتصادی و روابط سیاسی اجتماعی با دیگر کشورها را نیز از دیگر مشکلات فرش استان خواند و گفت: باید با تلاش در جهت رفع موانع، همان مقدار تولیدی که در استان داریم را نیز حفط کنیم.
رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرش قم با بیان اینکه اغلب تولید کنندگان فرش استان را روستاییان تشکیل می دهند، افزود: آمریکا با توجه به این موضوع نخستین کالایی را که مشمول تحریم های ظالمانه قرار داده، فرش دستباف است تا از این طریق موجب نارضایتی اقشار ضعیف جامعه را فراهم کند.

** معاون اشتغال و خود کفایی کمیته امداد امام (ره) نیز با بیان اینکه از مجموع 20هزار خانواری تحت پوشش کمیته امداد استان 700خانواده از طریق بافت فرش ارتزاق می کنند،گفت: برغم اینکه فرش، اشتغال پایدار برای مددجویان خود کفا شده کمیته امداد محسوب می شود، از ابتدای سال جاری به دلیل گران شدن مواد اولیه و مشکل فروش و بازاریابی فرش کار در این حرفه برای خانوارها توجیه اقتصادی ندارد، و آنها در حال یافتن شغل دیگری برای امرار معاش هستند.
محمود تلخابی زنان سرپرست خانوار را آسیب پذیرترین قشر در برابر رکود و بی رونقی بازار فرش توصیف کرد و افزود: از آنجا که تولید فرش دستباف در محیط خانه نیز امکان پذیر است، فرصت شغلی بسیار خوبی برای زنان خانه دار محسوب می شود، تا در کنار تربیت فرزندان در عرصه تولید کشور نیز نقش آفرینی کنند.

** معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز گفت: بر اساس سخنان فعالان حوزه فرش قم این خوشه صنعتی استان در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد، و باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.
امیر محمدی چهر همچنین با اشاره به اینکه 90درصد فرش ابریشم و دستباف قم به خارج از کشور صادر می شود، افزود: 20درصد از سهم صادرات کشور به قم اختصاص دارد، از این رو دولت باید اعتبار لازم برای تبلیغات این بخش را در اختیار استان قرار دهد‌.
معاون سازمان صنعت قم همچنین در واکنش به سخنان تولید کنندگان فرش مبنی بر گران بودن مواد اولیه تولید این محصول گفت: متاسفانه برای ثبت سفارش تهیه این مواد با استفاده از ارز دولتی به موقع اقدام صورت نگرفته، و اقلام آرایشی و بهداشتی و لوازم خانگی در اولویت قرار گرفته است.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.