به گزارش ایرنا، روزهای سه شنبه و چهارشنبه این هفته خاموشی های مکرر و خارج از برنامه که از پیش اعلام نشده باعث ایجاد مشکلات فراوانی از جمله خاموشی چراغ های راهنمایی و رانندگی ، ترافیک سنگین، از کار افتادن آسانسورها، اختلال در خدمات رسانی در مراکز عمومی و توقف تولید در تعدادی از کارگاه های صنعتی در کلانشهر اصفهان شد.
وزارت نیرو روز چهارشنبه این هفته اعلام کرد که پیک مصرف برق در این روز درحالی به عدد بی‌سابقه 57 هزار مگاوات رسید که ظرفیت تولید برق تابستان امسال 58 هزار مگاوات است و ادامه روند هشدار دهنده فعلی شبکه برق کشور را در معرض خاموشی سراسری قرار داده است.
بر اساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، اوج مصرف برق در روز چهارشنبه 20 تیر امسال به 57 هزار و 97 مگاوات رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از سه هزار و 500 مگاوات افزایش داشته است.
به گفته کارشناسان، با توجه به اینکه توان تولید برق تابستان امسال 58 هزار مگاوات است و بخش قابل توجهی از توان تولید نیروگاه‌های برق آبی به دلیل افت بی‌سابقه بارندگی‌ها کاهش یافته، با ادامه چنین روندی امکان بروز دوباره تجربه اردیبهشت سال 80 برای شبکه برق کشور دور از انتظار نیست.
در اردیبهشت سال 80 با رشد یکباره مصرف برق بیش از میزان توان تولید انرژی، شرایطی رقم خورد که شبکه برق کشور دچار مشکل شد و خاموشی سراسری کشور را فرا گرفت.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در 2 روز گذشته پیک مصرف برق در کشور به طور بی سابقه ای افزایش یافت و با توجه به اینکه شبکه برق، سراسری است ناگزیر به اعمال خاموشی های خارج از برنامه از پیش تعیین شده برای مدیریت اضطراری بار مصرف برق شدیم.
محمد علی اکبری افزود: در 2 روز گذشته گرمای شدیدی سراسر کشور را فرا گرفت و از طرفی به طور معمول در روزهای پس از تعطیلی با افزایش ناگهانی مصرف برق مواجه می شویم.
دوشنبه این هفته مصادف با 18 تیر و شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل رسمی بود.
وی ادامه داد: زمانی که میزان مصرف برق بسیار بالا برود، شبکه سراسری برق کشور دچار ناپایداری می شود و با افت فرکانس و کیفیت برق مواجه می شویم لذا ناچار به اعمال قطعی اضطراری برق برای مدیریت هرچه بهتر این شبکه هستیم.
وی با بیان اینکه این خاموشی های اضطراری با توجه به موارد اعلام شده از سوی تهران، صورت می گیرد، گفت: به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا در کشور، یک هزار و 500 مگا وات به بار شبکه مصرفی برق اضافه می شود.
علی اکبری افزود: امسال موج گرما در سراسر کشور به صورت پایدار وجود دارد و نقاط جنوبی و شمالی به طور همزمان با بالاترین دما و نزدیک 50 درجه سانتیگراد مواجهند.
به گفته وی در روزهای اخیر 20 هزار مگاوات به دلیل روشن شدن وسایل سرمایشی به حجم مصرف برق در کشور اضافه شده که معادل مصرف برق سه کشور همسایه است.
وی درباره جدول خاموشی های اصفهان نیز توضیح داد: این جدول با عنوان 'برنامه مدیریت اضطراری بار' بر روی پایگاه اینترنتی شرکت توزیع برق شهرستان در دسترس مردم قرار دارد.
علی اکبری تصریح کرد: بسیاری از زمان بندی های اعلام شده در این جدول بویژه در ساعات اولیه صبح یا اواخر شب به دلیل بالا نبودن حجم مصرف برق، اعمال نشده اما از طرفی در برخی موارد مانند 2 روز گذشته ناچار به اعمال قطعی های اضطراری برای جلوگیری از ناپایداری شبکه شدیم.
وی درباره صنایع نیز توضیح داد که بر اساس تفاهم نامه هایی که با آنها منعقد شده در زمان هایی که شرکت توزیع برق به آنها اعلام می کند، صنایع حجم مصرف برق خود را کاهش می دهند.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان اظهار امیدواری کرد که قطعی های برق تا 2 هفته آینده به پایان برسد.
وی درباره خاموش شدن چراغ های راهنمایی و رانندگی و آسانسورها نیز توضیح داد: جدول قطعی های برق اصفهان از پیش به نیروی انتظامی اعلام شده و امکان برنامه ریزی درباره آن وجود داشته است.
علی اکبری افزود: درباره آسانسور و ساختمان های عمومی نیز در سال های گذشته خواسته ایم تا این مکان ها به برق اضطراری و فناوری های جدید مجهز شوند تا در چنین مواردی با مشکلات حاد مواجه نشوند.
روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان از مردم خواسته است تا در ساعات پیک مصرف برق ( 12 تا 16) از روشن کردن وسایل برقی غیر ضروری مانند اتو، ماشین ظرفشویی و لباسشویی خودداری کنند.
بسیاری از کارشناسان نیز تاکید دارند که لازم است در نحوه خدمات عمومی شهری که وابسته به انرژی برق است، تجدید نظر شده و در آنها از فناوری های نوین و متناسب با شرایط جدید استفاده شود از جمله در چراغ های راهنمایی و رانندگی که لازم است در آنها از انرژی خورشیدی برای جلوگیری از خاموشی استفاده شود.
گ/3011/ 6022 ** م-س
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.