با وجود آن که پادشاه اردن طی دستوری دولت را مجبور به عقب نشینی از گرانی بهای مواد سوختی کرد اما اعتراض ها و تحصن ها در این کشور گسترده تر شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم، اعتراض های مردمی و شعارها در اعتراض به گرانی سوخت در اردن گسترش پیدا و شب گذشته شاهد تحولات جدید و بی سابقه ای شد.

معترضان اردنی شب گذشته از خطوط قرمز شعار دادن و اعتراض عبور کردند و مردم در منطقه «الطفایله» در امان پایتخت این کشور و نیز در شهرهای «السلط» و «الکرک» از مرز درخواست برای سرنگونی دولت«هانی الملقی» فراتر رفته و به شکل بی سابقه و دسته جمعی شعار دادند«ما برده تو نیستیم».

ده ها هزار نفر اردنی ها در سراسر این کشور و از اقشار مختلف ضمن تجمع های گسترده در اعتصاب ها و تحصن هایی که وارد دومین روز خود شد، مشارکت کردند.

با وجود آن که پادشاه اردن طی دستوری دولت را مجبور به عقب نشینی از گرانی بهای مواد سوختی کرد اما اعتراض ها و تحصن ها در این کشور گسترده تر شده است.

به نظر می رسد که جنبش مردمی به شکل غیرقابل پیش بینی و محاسبه نشده در همه استان های اردن در حال گسترش است به طوری که فقط در امان پایتخت ده ها هزار نفر تجمع کردند. این جنبش مردمی دارای یک عنصر جدید است و آن این که درخواست ها دیگر فقط مربوط به اصلاحات اقتصادی نمی شود بلکه مردم خواستار اصلاحات فراگیر و قطعی در همه عرصه ها هستند و این حکایت از رویکرد تند افکار عمومی برای تغییر است.

در حالی که از عمر دولت الملقی فقط چند روز باقی مانده است اما بعید است که اوضاع در اردن آرام شود و اعتراض های گسترده و شدید فروکش کند و این بار شاهد پیوستن قشرها و مناطقی است که در گذشته به جنبش مردمی توجهی نمی کردند و این مساله یادآور فضای بهار عربی است لیکن به سبک اردنی.

برای دمین روز متوالی به رغم دستور پادشاه اردن این کشور شاهد اعتراض های گسترده مردمی بود و این امر حکایت از آن دارد که خواسته های افکار عمومی نیز در حال رشد کردن است آن هم در زمانی که دولت به طور کامل واکنش نشان دادن و توضیح دادن درباره تحولات و تغییرات را متوقف کرد و مسئولان از انظار پنهان شده اند.

در همین حال،هزاران نفر از ساکنان منطقه الطفایله در امان تصمیم گرفتند که طی تظاهراتی به سمت دیوان پادشاهی بروند و هزاران نفر نیز منطقه میدان«الرابع»همان جایی که ساختمان نخست وزیری قرار دارد را بستند.

شهرک ها و روستاها و مناطق دیگر نیز در شهرهایی مانند«الرمثا» در شمالی ترین نقطه تا«العقبه»در جنوبی ترین نقطه اردن شاهد تظاهرات و اعتراض بود.

از سوی دیگر، اوضاع امنیتی در شهر «معان» در جنوب اردن دچار آشفتگی شده و از کنترل خارج شد به گونه ای که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان اقدام به تیراندازی هوایی و استفاده از گاز اشک آور کردند و در روستای«الطیبه» در شمال اردن نیز معترضانی از قبیله «بنی حسن» اقدام به آتش سوزی در نزدیکی پالایشگاه نفت در شرق شهر«الزرقاء» کردند.

هزاران نفر نیز در شهرهای «الفیله» و «الشوبک» تظاهرات کردند و جوانانی از قبیله «بنی صخر» جاده فرودگاه در پایتخت را برای چند ساعت بستند و برخی از معترضان نیز جاده امان به «جرس» و جاده پایتخت به منطقه «بحر المیت» را بستند.

در شهر الکرک در جنوب کشور نیز معترضان شعارهایی علیه رؤسای مجلس های اعیان و نمایندگان و نیز معاون نخست وزیر سر دادند.

بحران در اردن تحت عنوان اقتصادی و معیشتی و با مشارکت همه اردنی ها در حال خارج شدن از کنترل  و گسترش است این در حالی است که دولت به طور کامل از صحنه غایب است. همچنین بستن جاده ها و خیابان ها و آتش سوزی ها در حال گسترش است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.