گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

مجید انصاری: خروج آمریکا از برجام قابل پیش بینی بود/ تخریب بیت امام توسط رسانه های مدعی انقلابی گری مایه شگفتی بود

با کمال تأسف ما از مدت ها پیش می بینیم این موضوع وحدت ملی مورد خدشه و تضعیف از سوی دشمنان ما بوده و رسانه های دشمنان همیشه دنبال تفرقه در ایران بوده اند و بعضی افراد هم در داخل کشور به عنوان عوامل نفوذی و آگاهانه در میدان آنها بازی کردند یا افراد ناآگاه تحت تأثیر یک سری القائات به اختلافات دامن زدند؛ یا اقداماتی برای شکستن حرمت بزرگان، تضعیف روحیه امید در مردم، تضعیف سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به خدمتگزاران خودشان کردند.

پایگاه خبری جماران: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام قابل پیش بینی بود، گفت: متأسفانه مشاهده می شود که بعضی از افراد گویی به تقلید از آقای نتانیاهو در داخل دارند خوشحالی می کنند یا دولت منتخب مردم را سرزنش می کنند که این مسأله کاملا بازی کردن در زمین صهیونیست ها و آمریکا و منافقین است و نباید این اقدامات صورت بگیرد.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری را در ادامه می خوانید:

تحلیل شما از وضعیت داخلی و بین المللی کشور ما بعد از تصمیم اخیر ترامپ چیست و لوازم و شرایطی که در داخل باید برای مقابله با این فضاسازی و تصمیم فراهم کنیم چیست؟

ترامپ طی یک  سال و خرده ای گذشته و بعد از رأی آوردنش مواضع خصمانه و بسیار تندی را علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده بود و راجع به برجام هم با دشمنی اعلام می کرد آن را پاره خواهد کرد. طی یک سال گذشته هم سیاست ناپایدار نشان دادن فضای اقتصادی ایران و ایجاد یک حالت بلاتکلیفی در این موضوع را تعقیب می کرد که قطعا برای کشور ما حالت خوشایندی نبود؛ نه برای کسانی که می خواستند در داخل و خارج سرمایه گذاری کنند.

نهایتا خروج آمریکا از برجام مسأله قابل پیش بینی بود؛ به خصوص با توجه به باند بسیار افراطی تندی که در یک سال گذشته در اخراج و پالایش های مکرر حلقه اول همکاران ترامپ در کاخ سفید، از وزارت خارجه و مشاورین و سایر مسئولین، به سمت گزینش و انتخاب افراد به شدت افراطی وابسته به اسرائیل از لابی صهیونیست ها و حتی کسانی که از گذشته رسما و علنا مثلا از منافقین پول می گرفتند و می رفتند در همایش ها و اجتماعات آنها سخنرانی می کردند، مثل جان بلتون و امثال آنها، با تکمیل این حلقه صهیونیستی معاند کاملا خروج آمریکا از برجام قابل پیش بینی بود.

حالا که این اتفاق افتاده به نظر من در عرصه جهانی جمهوری اسلامی دست بالا را از حیث افکار عمومی و مجامع حقوقی و سیاسی دارد. چون همه شاهد بودند که ایران با منطق حقوقی در این 18 ماه با جامعه جهانی تعامل و مذاکره کرد و قطعنامه حقوقی بین المللی را به سامان رساند و در نهایت به تصویب سازمان ملل رسیده است.

امروز آمریکا در افکار عمومی دنیا به عنوان یک  کشور ناقض عهد و ناقض حقوق نظامات بین الملل شناخته شده و می شود. بی  تردید این مسأله در دراز مدت و یا حتی کوتاه مدت باعث می شود متحدین آمریکا و کشورهایی که با آمریکا مراوده دارند به این نتیجه برسند که این کشور کشور قابل اتکایی نیست. از این جهت هم به دولت آمریکا به عنوان یک ابر قدرت و مدعی نظم جهانی و هم مردم آمریکا ضربه سنگینی وارد شده و جمهوری اسلامی ایران در این موضوع از جهت حقوقی و افکار عمومی دست بالا را دارد.

اما ما در داخل باید منسجم تر از قبل همه مسئولین، قوا و جریانات سیاسی و آحاد مردم متحد و منسجم باشند و برای مقابله با فشارهای احتمالی آمریکا و آثار این اقدام نابخردانه همفکری، همراهی و هماهنگی کنند. به هیچ وجه نباید مسأله خروج آمریکا از برجام دستمایه تسویه حساب های سیاسی و تشدید اختلافات سیاسی در داخل کشور شود.

متأسفانه مشاهده می شود که بعضی از افراد گویی به تقلید از آقای نتانیاهو در داخل دارند خوشحالی می کنند یا دولت منتخب مردم را سرزنش می کنند که این مسأله کاملا بازی کردن در زمین صهیونیست ها و آمریکا و منافقین است و نباید این اقدامات صورت بگیرد. در شرایط کنونی همان طوری که درفرمایشات مقام معظم رهبری هم بود، باید خیلی قاطع و منسجم برای دفاع از منافع ملی، اقتصاد کشور و مسائل دیگر را پیش ببریم و باید از دولت هم حمایت کنیم. طبیعی است که دولت در خط مقدم این مقابله قرار دارد.

توطئه های آمریکا از اول انقلاب هم بوده و مسأله تحریم ها چیز تازه ای نیست و در برجام هم، حدااقل آمریکایی ها، تحریم ها را بر نداشتند. یعنی در میدان عمل اتفاق تازه ای نیافتاده و فقط یک جنگ روانی است که با این خروج علیه جمهوری اسلامی برداشتند و امیدوار هستیم جامعه جهانی، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها همین طوری که ابراز کردند و اظهار نظر کردند در این کار نابخردانه غیر حقوقی و ضد بشری از آمریکا پیروی نکنند و روابط خودشان را با جمهوری اسلامی ایران بر مبنای برجام ادامه دهند. اما همان طوری که در سخنان رهبر معظم انقلاب بود، باید از موضوع اطمینان حاصل شود، تضمین وجود داشته باشد و دوباره چرخه ای از سیاست بلاتکلیفی و معلق نگه داشتن اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبادلات جهانی نباشد.

لذا این روزها مهم تدبیر درست در اداره کشور، اتحاد و انسجام ملی و از خود گذشتگی همه در این میدان است. نباید عده ای دنبال سوداگری و سوء استفاده شخصی از این فضا در بازار، التهاب عرض و دیگر موضوعات اقتصادی باشند. ما هم امیدواریم همان طوری که در زمان جنگ متحد و منسجم بودیم و فشارهای سنگین اقتصادی را پشت سر گذاشتیم، امروز که وضعیتمان به مراتب از آن روز بهتر است باید دشمنان و به خصوص آمریکا را ناکام بگذاریم.

 

در خصوص الزامات داخلی در حفظ وحدت چه کاری باید انجام دهیم؟

مسأله اتحاد و به تعبیر حضرت امام وحدت کلمه همیشه یک ضرورت بوده و ما حتی در شرایط عادی اگر هیچ دشمنی هم نداشته باشیم و هیچ مشکلی هم نداشته باشیم، موضوع اتحاد و همبستگی یک ضرورت اجتناب ناپذیر و یک اصل اسلامی، انقلابی و اخلاقی است. اما طبیعی است در شرایطی که مثلث شوم اسرائیل، آمریکا و ارتجاع منطقه با پادویی و دستیاری منافقین روسیاه و تروریست های جنایتکار علیه کشور، منافع ملی و ملت ما دست به توطئه زده اند، باید هر اقدام تفرقه انگیز و هر گفتار وحدت شکن کنار گذاشته شود و همه گروه های سیاسی، با هر سلیقه ای که هستند، افراد، مذاهب، اقلیت ها، که خوشبختانه در جمهوری اسلامی همیشه با نظام همراه و با ملت یکپارچه بوده اند، امروز این ضرورت صد چندان است.

با کمال تأسف ما از مدت ها پیش می بینیم این موضوع وحدت ملی مورد خدشه و تضعیف از سوی دشمنان ما بوده و رسانه های دشمنان همیشه دنبال تفرقه در ایران بوده اند و بعضی افراد هم در داخل کشور به عنوان عوامل نفوذی و آگاهانه در میدان آنها بازی کردند یا افراد ناآگاه تحت تأثیر یک سری القائات به اختلافات دامن زدند؛ یا اقداماتی برای شکستن حرمت بزرگان، تضعیف روحیه امید در مردم، تضعیف سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به خدمتگزاران خودشان کردند. این توطئه ای بوده که از اول انقلاب تعقیب می شده و ما جلوه های آن را در مظلومیت شهید دکتر بهشتی دیدیم و در همین دوران اخیر در مظلومیت آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدیم. تخریب چهره ها و شخصیت های بزرگ از مراجع تقلید گرفته تا یاران و حتی بیت امام و یادگاران امام ما شاهد بودیم که یک جریان مرموز در تخریب اینها و قطع رابطه اجتماعی اینها با مردم تلاش می کرده است.

امروز بیش از گذشته باید مراقب باشیم. من می خواهم بگویم برخی اقدامات یا برخی اظهارات را ما می بینیم که نشان از یا نفوذ عوامل اسرائیل و دستیارانشان، یعنی منافقین، در برخی دستگاه ها، نهادها و به خصوص رسانه ها و سایت های تبلیغی و خبری اینها دارد؛ یا اگر نفوذ مستقیم هم نشده برخی از این رسانه ها و برخی از این نهادها با تنگ نظری یا بد اخلاقی سیاسی یا حسادت عملا در زمین اسرائیل، ترامپ، منافقین و عربستان بازی می کنند.

من مصداق عینی هفته گذشته را اگر بخواهم بگویم، گرچه شاید در این شرایط خیلی هم درست نباشد ما به موضوعاتی بپردازیم، ولی از باب مصداق، شما دیدید در روز نیمه شعبان مثل بسیاری از نقاط کشور یک مراسم بسیار ساده ای، که من خودم در حسینیه جماران حضور داشتم، با حضور دوستان و بعضی از روحانیون و مسئولین کشور و مردم عادی جشن نیمه شعبان تشکیل شده بود و در این جشن به سنت گذشته حوزه ها و به سنت چند صد ساله روحانیت شیعه مراسم عمامه گذاری نواده عزیز حضرت امام، یعنی احمد آقا فرزند حاج حسن آقای خمینی، با خوشبختی و خوشحالی همه دوستداران امام انجام شد.

طبیعی است که همه دوستداران امام دلشان شاد می شود و خوشحال می شوند که بحمدالله این بیت رفیع و نورانی چراغ های متعدد را دارد و فرزندان و نواده های امام راه ایشان و اجداد طاهرینشان در لباس سربازی امام زمان (عج) را ادامه می دهند. ولی ما شاهد بودیم انواع تبلیغات تخریبی علیه بیت امام و شخص حاج حسن آقای خمینی، با دروغ پردازی های بزرگ از تشریفات این جلسه و مسائلی که به هیچ وجه درست نبود. من از ابتدا تا پایان مراسم آنجا بودم و مردم جماران هم آنجا بودند و یک مراسم کاملا ساده و عمامه گذاری صورت گرفت.

این در حالی است که سنت عمامه گذاری سنت نیک و پسندیده ای است که از قدیم در ایام عید خصوصا نیمه شعبان در حوزه های علمیه، بسوت مراجع تقلد و حتی در جماران در زمان حیات حضرت امام،  برگزار می شده است و شخصا بارها-از جمله در عید مبعث امسال- در بیت مقام معظم رهبری شاهد برگزاری آن بوده ام. خودم نیز یادم می آید که 40 سال قبل در مسجد بازار قم به اتفاق شماری دیگر از طلاب، مسجد را آذین بندی کردیم و آیت الله گلپایگانی برای عمامه گذاری تشریف آوردند.

ما از رسانه های سلطنت طلب و منافقین و آمریکا و ایادی آمریکا و اسرائیل انتظار نداشتیم که ابراز خوشحالی کنند و آنها با هر بهانه ای سعی می کنند جایگاه رفیع بیت و یادگاران حضرت امام را تخریب کنند؛ تا نقطه اتکا و اعتمادی برای مردم باقی نماند. اما مایه بسیار شگفتی، تأسف و تأثر ما این بود که خبرگزاری های وابسته مستقیم و غیر مستقیم به نهاد سپاه پاسداران، مثل تسنیمکه وابسته به مدعیان انقلابی گری، خط امام یا ولایت فقیه هستند با الفاظی بسیار بد، زننده و تکرار دورغ پردازی های رسانه های اسرائیلی و بیگانه و تشبیهات موهن تحت عنوان تاجگذاری یا مقایسه تاجگذاری شاه با عمامه گذاری فرزند پیامبر، اینها چیزهایی نیست که به سادگی از کنارش بگذریم.

من واقعا از مسئولین حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح، مسئولین قضایی، مسئولین امنیتی و اطلاعاتی، از خود مسئولین عزیز و برادران خوبم در سپاه خواهش می کنم دقت بیشتری کنند و توجه داشته باشند نهاد سپاه، نهادهای مؤثر و مقدس انقلاب، بیش از هر جای دیگری در معرض نفوذ عناصر اسرائیل یا منافقین به عنوان پادوهای آنها هستند. بی تردید این رفتار و این نوع برخوردی که صورت گرفت یا نشأت گرفته از عناصر نفوذی اسرائیل، آمریکا و دشمنان جمهوری اسلامی است و یا اگر آن نیست، ناخواسته و نادانسته، عملا از روی جهالت و نادانی یا حسادت، عینا در میدان همان ها و در جهت همان ها گام برداشتن است. در هر دو فرض باید مسئولین ذیربط برخورد قاطع کنند و جلوی این طور کارهایی که به وحدت ملی و سرمایه اجتماعی نظام لطمه می زند را بگیرند و اجازه ندهند که این اتفاقات تکرار شود.

به هر حال ما اینها را در راستای همین اقدامات خصمانه دشمنان می دانیم. جایی در برجام دخالت می کنند، جایی می خواهند با تحریم اقتصاد ما را فلج کنند، که خیال خامی است و هرگز نخواهند توانست، جایی هم می خواهند اتحاد و انسجام و امید ملی ما و اعتماد مردم به مراکز اتکای خودشان و شخصیت های ملی، مذهبی و انقلابی را تضعیف کنند.

 مردم ما مردم فداکار، باهوش و موقعیت شناسی هستند و این مسائل را با دقت مدنظر دارند و حتما با اتحاد بیشتر خودشان دشمنان را مأیوس می کنند و مطمئنا مردم ایران از این آزمون مثل آزمون های سخت و بزرگ دوران دفاع مقدس، تحریم های گذشته و توطئه های گذشته سربلند بیرون می آیند و دشمنان ما و آمریکا و اذبانشان شکست خواهند خورد. ولی همان طوری که گفتم شرط موفقیت و پیروزی در این صحنه اتحاد و انسجام همه گروه های سیاسی، جریانات و قوا و همه مسئولین با هم است که با وحدت کلمه و ید واحده بتوانیم در برابر بدخواهان از منافع خودمان دفاع کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.