به گزارش ایرنا، نیاز علی ابراهیمی پاک روز سه شنبه در دیدار با استاندار قزوین افزود: حدود 95 درصد گیاهان و محصولات برداشت شدنی در کشور تحت پوشش بیمه هستند.
وی اافه کرد: بیمه کشاورزی یک بیمه حمایتی است که 70 درصد سهم آن دولت و 30 درصد توسط کشاورزان پرداخت می شود.
وی اظهار کرد:سالانه بین 120 تا 150 هزار میلیارد ریال خسارت بر اثر حوادث قهری و طبیعی به بخش کشاورزی وارد می شود.
وی ادامه داد:در سنوات گذشته به دلیل نوسان درآمدهای بیمه، خسارات کشاورزان نیز دیر پرداخت شد که نگرانی هایی را ایجاد کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر هکتار باغ انگور 735 هزار ریال بابت بیمه دریافت می شود و در مقابل بروز خسارت بیش از 50 میلیون ریال به ازای هر هکتار پرداخت می شود.
وی افزود: اگر استان بتواند مصوبه خوبی از دولت دریافت کند می توان برای جبران خسارت سرمازدگی به محصولات کشاورزی به صورت کلی اقدام کرد.
وی افزود:خسارت سرمازدگی در 21 استان کشور اتفاق افتاده ولی استانهای قزوین،البرز، تهران ، زنجان و آذربابجان شرقی بیشترین خسارت را داشته اند.
وی ااظهار کرد: در قزوین از سالهای 92 تا 96 حدود 2 هزار و 500 میلیارد ریال غرامت پرداخت شده است و کشاورزان تنها در سال زراعی گذشته 540 میلیارد ریال دریافت کردند.
وی گفت:کل مطالبات کشاورزان استان قزوین بر اثر سرمازدگی در 2 سال گذشته 960 میلیارد ریال است که تاکنون ۹۸ درصد آن پرداخت شده است.

***اقدام عاجل در برابر سرمازدگی تاکستان ها ضروری است
مشاور رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این نشست گفت:اقدام عاجل در برابر سرمازدگی تاکستان ها بسیار ضروری است و موجب جلوگیری از بحران های بعدی خواهد شد.
بهنام نظری افزود: باید فرهنگ سازی در زمینه بیمه صورت گیرد چون در 23 استان کشور موضوع خسارت سرمازدگی و پوشش بیمه اندک را داشته ایم.
وی ادامه داد:با توجه به تغییر اقلیم در منطقه و کشور راهی جز رفتن به سمت بیمه وجود ندارد وباید به گونه ای تدبیر کرد که بتوان برای جبران خسارت در کل کشور پاسخگو بود.
وی ادامه داد: کارگروه خشکسالی را در ستاد بحران حتما فعال خواهیم کرد تا از این بحران نیز با موفقیت خارج شویم.

***وضعیت خسارت زدگی در استان قزوین بحرانی است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این دیدار گفت:سرمازدگی هفته گذشته قزوین در هفته اول چندان محسوس نبود ولی با بازدیدهای به عمل آمده مشخص شد سرمازدگی به مرحله بحرانی رسیده و استان مرحله سختی را پیش رو دارد.
فاطمه خمسه افزود:استان قزوین بیشترین آسیب سرمازدگی را در کشور داشته و حدود 2 هزار میلیارد تومان خسارت دیده است.
وی افزود:بر اثر این سرمازدگی نه تنها امسال بلکه در سالهای آینده نیز درختان گردو و انگور با مشکل جدی برای بار دهی مواجه خواهند بود.
خمسه گفت: میزان خسارت زدگی در شهرستان البرز 80 درصد و در تاکستان 100 درصد بوده و محصولات گیلاس 75 درصد، سیب 65 درصد، گردو 90 درصد، پسته 75 درصد، گندم دیم و گلزا 20 درصد خسارت دیده اند.
وی گفت: از 73 هزار هکتار باغ بارور و غیر بارور تنها حدود 14 هزار هکتار بیمه هستند که این موضوع پرداخت خسارت و تامین غرامت کشاورزان را دشوار کرده است.
وی افزود:سال گذشته بانک کشاورزی در پرداخت خسارت طیور ظرف سه چهار ماه کمک بسیار خوبی کرد و امیدواریم در این موضوع نیز غرامت هرچه سریعتر پرداخت شود.
وی افزود:تمام کشاورزان تک محصولی خسارت دیده به شدت گلایه مند هستند و امیدواریم این موضوع از طریق مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و صندوق بیمه پیگیری شود.
صبح امروز مسئولان استان قزوین به همراه ابراهیمی پاک عضو هیات مدیره صندوق بیمه محصولات کشوری و نظری مشاور رییس سازمان مدیریت بحران کشور از حجم خسارت وارد شده بر اثر سرما در باغ های بخش های ضیاء آباد ، خرمدشت و تاکستان بازدید کردند .
6101/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.