لایحه بودجه سال ۹۷ کاملا متفاوت و برشی از برنامه چهار ساله دولت است/ به جای ۴ درصد، ۲۴ درصد بودجه هزینه ای در اختیار خود استانها قرار می گیرد/ نرخ رشد فصل اول سال با نفت 6.5 و بدون نفت 7 درصد است

 

رییس جمهور بودجه سال 1397 کل کشور را تبلور تمامی چارچوب ها و وعده های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات اردیبهشت 96 و اجرای این برنامه ها دانست و تصریح کرد: لایحه بودجه امسال کاملا متفاوت با لوایح بودجه سال های گذشته است و تنها یک لیست درآمدی و هزینه ای نیست بلکه برشی از برنامه چهار ساله دولت است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 1397 کل کشور به مجلس شورای اسلامی گفت:اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر ، کاهش نابرابری ها ، تحرک در طرحهای اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور به عنوان خواسته های اصلی مردم در انتخابات 96 ، در این لایحه پیگیری شده اند.

رییس جمهور در ابتدای این جلسه با تبریک ایام میلاد با سعادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) و امام صادق(ع) و ماه ربیع‌المولود به نمایندگان مجلس و همه ملت ایران ، به تقدیم اولین بودجه دولت دوازدهم در موعد قانونی به مجلس اشاره و ابراز امیدواری کرد: طبق آیین نامه مجلس در روند بررسی‌های 40 روزه ، در اواخر دی‌ماه این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی و تا آغاز دهه فجر( 12 بهمن)  قانون این لایحه در اختیار دولت قرار گیرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه لایحه بودجه امسال کاملاً متفاوت با لوایح بودجه‌های سال‌های گذشته است، اظهارداشت: در واقع در این لایحه بودجه به خوبی روشن شده  که بودجه یک لیست درآمدی و هزینه‌ای تنها نیست، بلکه بودجه سالانه برشی از برنامه 4 ساله دولت است.

رییس جمهور با بیان اینکه در تبصره 14، 18 و 19 لایحه‌ای که تقدیم مجلس می‌شود به خوبی خواهید دید که یک تحول بزرگ در بودجه امسال خواهد بود، گفت: دولت روند جدیدی را آغاز کرده و این روند را در سال‌های بعد، ادامه خواهد داد.

دکتر روحانی افزود: پایه اصلی بودجه امسال، شفافیت است و پرداخت اعتبار به دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنها خواهد بود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: آنچه که در گذشته انجام می‌گرفت این بود که دستگاه اعلام می کرد که به عنوان مثال سال گذشته هزار تومان گرفته و از این هزار تومان 990 تومان را خرج کردم و برای سال آینده حداقل 10 درصد اضافه و هزار و صد تومان می‌خواهد و آن کسی که هزار تومان بودجه داشت و صرفه جویی کرده بود و 800 تومان آن را خرج کرده بود به مراتب در سال بعد بودجه کمتری دریافت می‌کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه یک رقابتی میان دستگاهها بویژه در ماه‌های آخر سال برای هزینه کردن وجود داشت تا بتوانند بودجه بیشتر بگیرند، گفت: مسیری انتخاب شده بود که این مسیر، به نفع کشور نبود، شفافیت در آن وجود نداشت و دستگاه‌ها تشویق به اجرا نمی‌شدند.

دکتر روحانی تصریح کرد: از طرف دیگر ما نمی دانستیم که یک خدمت چقدر برای دولت هزینه دارد. اگر بناست بیماری را معالجه کنیم و یا اگر عمل جراحی می خواهیم انجام دهیم و یا دانشجویی می‌خواهد تربیت شود و دانش‌آموزی باید کلاس درسش را بگذراند، ‌با چه هزینه‌ای قرار است این کارها به انجام برسد؟

رییس جمهور ادامه داد: وقتی هزینه دستگاه‌های دولتی را با بخش خصوصی مقایسه می‌کردیم، گاهی اصلاً قابل مقایسه نبود که برای چه این کار را می‌کنیم.

دکتر روحانی افزود: به وزیر آموزش و پرورش هنگام معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی گفتم برای یک دانش‌آموز اگر صندلی‌ را از یک مدرسه خصوصی بخریم، ممکن است برای ما یک میلیون تمام شود، اما یک دانش‌آموز که دراختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرد،  2.5 میلیون هزینه می‌کنی؛ ایشان به حرف من ایراد گرفت. گفت اولاً اگر به بخش خصوصی بدهیم یک میلیون نمی شود، 800 هزار تومان می‌شود و اگر به بخش دولتی بدهیم 2.5 میلیون نمی‌شود، نزدیک 3 میلیون تومان می‌شود.

رییس جمهور با طرح این سوال که این هزینه ها از پول مردم برای کدام خدمت و به چه قیمتی انجام می شود؟ و آیا دولت باید با بخش خصوصی رقابت بکند یا به بخش خصوصی واگذار کند؟، اظهار داشت: ما باید بر مبنای عملکرد، هدف و نتیجه بودجه‌ریزی کنیم نه بر مبنای هزینه سال گذشته و این مهم در بودجه امسال آغاز شده است؛ و این در حالی است که تمام بودجه‌های گذشته ما بر مبنای هزینه سال پیش از آن است.

دکتر روحانی افزود: حدود 34 درصد بودجه‌ای که تقدیم مجلس می‌شود، بودجه عملیاتی است و باید این روند ادامه پیدا کند تا تمامی بودجه‌های ما عملیاتی شود.

رییس جمهور با بیان اینکه بر اساس این بوجه در بخش استانی، صد در صد بودجه عملیاتی خواهد بود، بر ضرورت تمرکز زدایی از بودجه تاکید کرد و گفت: بودجه ما به گونه‌ای تنظیم می‌شود که همه اعتبارات و هزینه‌ها در اختیار تهران است و 2 الی 3 درصد اعتبارات هزینه‌ای با کمی بودجه عمرانی را به استان می‌دهیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: برای سال آینده در بخش هزینه‌ای بجای 4 درصد 24 درصد و در بخش عمرانی نیز بیشتر از 30 درصد بودجه در اختیار استان ها قرار می‌گیرد. باید بگذاریم استان‌ها خود بر اساس هزینه و درآمدشان مدیریت کرده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هر استانی راحت‌تر بتوانند بر کار استان، استاندار و برنامه‌ریزی مسئولین استان نظارت بکنند و ما نیز بر مبنای عملکردهای سه ماهه نظارت کنیم و بودجه در اختیار آنها بگذاریم. سازمان برنامه و بودجه طبق لایحه بودجه امسال، مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش دارد و باید به دقت نظارت کند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: مشکل دیگر بودجه که از شما نمایندگان محترم  برای حل آن می خواهم دست به دست هم بدهیم این است که در طول سال‌های گذشته ردیف های مختلفی تشکیل و هر کسی ردیفی در بودجه گرفته است بگونه ای که دو برادر که در یک دستگاهی بودند دو ردیف گرفتند بعد پسرعمو آمده و 4 ردیف شده و ردیف های گوناگون درست شده و معلوم نیست این ردیف‌ها و پول‌ها در اختیار چه کسانی قرار می‌گیرد و چه کسی نظارت می‌کند و این ردیف ها در کجا مصرف می‌شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه در بودجه امسال ردیف‌ها کاهش پیدا کرده است، اظهارداشت : از شما نمایندگان می خواهم در این مسیر به ما کمک کنید. حتماً به شما مراجعه می‌کنند و حتماً به شما فشار می‌آورند، باید بتوانیم بر این ردیف‌ها نظارت کنیم، این پول کجا می‌رود و به چه صورت مصرف می‌شود؟

رییس جمهور اضافه کرد: اگر روند سال‌های گذشته ادامه پیدا کند، فرض محال که دولت دوازدهم که کشور را اداره کند، دولت بعد حتماً نمی‌تواند کشور را اداره کند و در یک بن‌بست قرار می‌گیریم. در بودجه امسال، برای تمام چالش‌های اصلی کشور، وارد عمل شدیم و این روند را در 4 سال آینده ادامه خواهیم داد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم، تلاش ما ایجاد آرامش و ثبات اقتصادی بود. می‌خواستیم این لوکوموتیو و این قطار روی ریل قرار بگیرد. الان روی ریل قرار گرفته است و حالا نیازمند سرعت و دقت لازم هستیم. باید با سرعت پیش برویم و به اهداف‌مان برسیم. در سال‌های گذشته از آغاز نگران رشد اقتصادی بودیم به دلیل اینکه از قبل با رشد منفی مواجه بودیم لذا تلاش ما این بود که اقتصادمان ،دارای رشد ، تورم قابل مهار و اشتغال قابل قبول داشته باشد، بانک‌ها نظم پیدا کنند، صندوق‌های بازنشستگی در مسیر درست قرار بگیرند. بودجه‌ریزی علمی، عملیاتی، درست و باشفافیت و نظارت باشد و در اشتغال بتوانیم حرکت بزرگی بوجود بیاوریم و در مسأله فقر یک گام مهم برداریم.

رییس جمهور تصریح کرد: اگر بخواهم بودجه امسال را در یک جمله خلاصه کنم، بودجه سال 97، بودجه‌ای بر مبنای اشتغال فراگیر و بر مبنای رفع فقر و ایجاد عدالت است.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت در سال های گذشته بدنبال قرار دادن اقتصاد در مسیر توسعه و رشد بود، اظهارداشت: در دولت یازدهم در همه سال‌ها دارای رشد مثبت داشتیم بجز سال 92 که در نیمه سال دولت یازدهم آغاز شد لذا رشد منفی سال قبل که حدود 7 درصد را به  زیر منفی 2 برسانیم یعنی پایان 92 به منهای 1.9، رسید و از 93 الی 95 همیشه رشد مثبت داشتیم مخصوصاً سال 95 که به رشد 2 رقمی رسیدیم.

رییس جمهور اضافه کرد: خوشبختانه در فصل اول امسال در مقایسه با فصل اول سال گذشته در رشد اقتصادی اعلام می‌شود که بدون نفت، 7 و با نفت 6.5درصد، دارای رشد است و این قدم بسیار خوبی در رشد اقتصادی است و هدف‌گذاری ما این است که در طول دولت دوازدهم، ان‌شاء الله رشد بالای 5 درصد سالانه داشته باشیم البته خیلی باید در این کار تلاش و سرمایه‌گذاری شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه اگر دست به دست هم دهیم از مشکلات عبور می‌کنیم، گفت: تورم در دولت یازدهم مهار شد و هدف‌گذاری ما این بود که یک رقمی شود، ما می‌خواستیم در سال پایانی دولت یازدهم یک رقمی شود که یک سال زودتر یک رقمی شد و تا امروز هم این تورم یک رقمی باقی مانده و تلاش ما این است که مهار تورم را ادامه دهیم.

رییس جمهور با بیان اینکه در زمینه اشتغال مشکل بزرگی پیش روی ما قرار دارد، افزود: در زمان انتخابات یکی از خواست‌های اصلی مردم، مسأله اشتغال بود و به حق می‌گفتند و همه کاندیداها هم به مردم قول اشتغالزایی می‌دادند و می‌گفتند ما روند اشتغالزایی را سرعت و  بیکاری را کاهش می‌دهیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در دو فصل آغازین امسال، نسبت به سال گذشته اشتغال خالص ما یک رقم بسیار خوب و 750 هزار شغل است و این میزان تا پایان سال وابسته به فصل‌های بعدی است، اظهار داشت: البته این اشتغال با رقم نیروهای فعال در بازار کار، فاصله دارد. پیش‌بینی ما این است که در سال آینده نیروهای فعال و جدید برای بازار کار، حدود 840 هزار نفر باشد و معنی آن این است که باید یک حرکت بسیار بزرگی را برای اشتغال انجام دهیم.

رییس جمهور با بیان اینکه موضوع اشتغال یک مسأله مهم در لایحه بودجه امسال است، خاطرنشان کرد: با درآمدی که در تبصره 18پیش‌بینی کردیم و با اهرم کردن این درآمد برای استفاده از صندوق توسعه ملی و همچنین تسهیلات بانک‌ها، این سه با هم یک رقم بزرگی را برای اشتغال در اختیار ما می‌گذارد.

دکتر روحانی ادامه داد: شما می‌دانید در گذشته تجربه بسیار بدی را در اشتغال داریم و هر دولتی برای ایجاد اشتغال وامی را تقسیم کرده ‌و به نتیجه مثبت نرسیده است.

رییس جمهور تاکید کرد: تلاش ما برای اشتغال این است که تسهیلات بانکی را در امور خاص و ویژه کاهش دهیم و در برخی از موارد، وظیفه‌ای که کارفرما برای پرداخت بیمه دارد را متقبل شویم و به عهده بگیریم، تا شاهد یک حرکت ارزشمند در بخش اشتغال باشیم.

دکتر روحانی افزود: اگر لایحه پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی به همین صورتی که ما پیشنهاد دادیم به تصویب نمایندگان برسد به ملت اعلام می‌کنم، سال آینده ما شاهد یک حرکت بسیار پرشتاب در اشتغال خواهیم بود.

رییس جمهور اظهار داشت: اینکه خواهش می‌کنم بودجه را تا 12 بهمن به دولت برگردانید، به این دلیل است که امسال، برای تدوین آیین‌نامه‌های این بودجه، نیاز به وقت بیشتری داریم و باید تلاش بیشتری انجام دهیم تا این آیین‌نامه‌ها را تصویب کنیم و در بخش اشتغال موارد خاص بیشتری مورد نظر ما است.

دکتر روحانی با بیان اینکه در بخش مسکن، صنعت مسکن می‌تواند پیشتاز در اشتغال باشد و صدها شغل در کنار خودش به همراه دارد، گفت: شما می‌دانید در سال‌های قبل در بخش مسکن رشد منفی داشتیم و در حالی که رشد کلی کشور مثبت بود، اما رشد در بخش مسکن منفی بود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه از زمستان سال گذشته این حرکت اصلاح شد و به سمت رشد مثبت در مسکن رفتیم، افزود: در 3 ماهه اول امسال رشد مسکن مثبت 7 است و معدن ما که باز نیاز به تحرک داشت، رشدش 5 است. این نشان می‌دهد که ما در بخش مسکن برای حرکت میدان داریم.

رییس جمهور با بیان اینکه باید مسکن مردم را تأمین کنیم؛ مسکن مردم را بازسازی کنیم و بافت فرسوده را از بین ببریم؛ امنیت جانی برای مردم در مسکن تأمین کرده و نشاط لازم را به جامعه بازگردانیم، اظهار داشت: همه این اقدامات را در طرحی به نام بازسازی بافت فرسوده و حاشیه شهرها می‌توانیم انجام دهیم. اگر در بیابانی 30 الی 40 کیلومتر بیرون شهر زمین صافی را پیدا کردیم و برجی را بالا بردیم، تازه اول گرفتاری است چراکه باید برای آن جاده، آب، برق، گاز، مدرسه، مسجد، کلانتری و .... ایجاد شود.

دکتر روحانی افزود: خطای دولت‌های گذشته این بود که رفتند بیابان‌ها را تبدیل به مسکن کنند؛ مسکن در وسط شهر جا دارد، وسط شهر در قلب تهران و شهرهای بزرگ در مشهد و اصفهان و تمام کلان‌شهرها یک محله 100 الی 200 خانه کوچک 50 الی 70 متری، ساختمان مربوط به 60 الی 70 سال پیش با یک زلزله ویران می‌شود؛ باید یک محله را به عهده بگیریم و در  این محله منزل و مسکن مناسب بسازیم و مردم را منتقل کنیم و خانه آنها را خراب کنیم و فضای باز، ورزشگاه، مدرسه و..... برای آنها بوجود آوریم. این نیاز به بودجه ندارد. این نیاز ندارد که برویم در صندوق‌، پایه پولی و بانک مرکزی دست ببریم.

 رییس جمهور با تاکید بر اینکه مسکن مهر این نیست که پایه‌ هایش محکم است یا نیست،گفت: اینکه مسکن مهر از چه پولی درست شده موضوع اصلی است و این را جواب دهید؟ استقراض از بانک مرکزی برای این منظور خطای بزرگ بود. مسکن مهر، از جیب مردم و فقرا درست شد. چون پایه پولی از آنچه که پول از اول تاریخ تا آن موقع بوجود آمده بود، بالا رفت و تورم 45 درصدی ایجاد شد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه همه راه اشتباهی را در فهم مسکن مهر، انتخاب کردند، تاکید کرد: اساس و ریشه مسکن مهر، غلط و نادرست بود. باید مسکن مردم را به طور صحیح درست کنیم و در این راه نیاز به پول بانک مرکزی نداریم. شما سرمایه‌دار را می‌آورید، زمین را در اختیار او می‌گذارید، 2 برابر مسکنی که در آن محله وجود دارد را می‌سازد، مسکن صاحبان خانه را به آنها می‌دهد و در برابرش مسکنی که می‌ماند به عنوان، هم سرمایه‌گذاری و هم سودش برداشت می‌کند.

رییس جمهور با بیان اینکه جلسات متعددی درباره بافت فرسوده گذاشته و حتی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را هم در جلسه‌ای با حضور مسئولین دولتی دعوت کرده است، اظهار داشت: برای ساخت مسکن در بافت فرسوده نیاز به چیزی نداریم فقط وقتی این خانه ها درست می‌شود، مشتری داشته باشد. پس ما فقط نیازمند تسهیلات ارزان قیمت برای خانه‌اولی‌ها و برای آنهایی هستیم که خانه‌شان در منطقه بافت فرسوده و در حاشیه شهرها هستند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در بخش اشتغال یکی از قدم‌های مهمی که برداشته خواهد شد ساخت سالانه 200 هزار واحد مسکونی با تسهیلات جدید است. واحد مسکونی را دولت نمی‌سازد، دولت سازنده ساختمان نیست، دولت نظارت می‌کند، مردم و شرکت‌ها می‌سازند و دولت بر این کارها ناظر است.

دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه در بخش صادرات غیرنفتی نیازمند تحول بزرگی هستیم، اظهارداشت: در زمینه صادرات غیرنفتی که در این بودجه توجه ویژه ای به آن شده است، این بودجه کاملاً جدید و با شکل و چارچوب جدید است و تحول بزرگ ایجاد خواهد کرد.

رییس جمهور اضافه کرد: در زمینه صادرات غیرنفتی، اول می‌بایست فضای جهان و منطقه را آماده می‌کردیم. می‌خواهید صادرات و سرمایه گذاری کنید، به کجا صادر کنید؟ به کشورهای منطقه و غیرمنطقه. و می‌خواهید جذب سرمایه و تکنولوژی کنید همه اینها نیازمند تعامل سازنده با جهان یا به تعبیر مقام معظم رهبری فرمود تعامل گسترده با جهان است لذا به تعامل گسترده با جهان نیاز داریم.

دکتر روحانی با بیان اینکه در سال‌های اخیر در یک کار عظیم و بزرگ، امنیت و ثبات را به منطقه برگرداندیم، گفت: دست رزمندگان اسلام و رزمندگان مقاومت را می‌بوسیم که استکبار جهانی و صهیونیسم را مأیوس کردند. عراق و سوریه و لبنان را امن کردند. ان شاء الله در آینده یمن هم امن خواهد شد، تمام تلاش بر این بوده که منطقه امن شود نمی‌خواهم بگویم همه مشکلات امنیتی حل شده و تمام شده، اما پایه‌های اصلی تروریسم در منطقه فرو ریخته و کار بسیار عظیم و بزرگی انجام شده است.

رییس جمهور افزود: امروز روزی است که باید در این منطقه از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی فعال شویم. در عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و تمام کشورهای همسایه در منطقه و آسیا باید فعال شویم. پس به یک تحرک برای صادرات نیاز داریم . بخش بزرگی از مشکل اشتغال هم از طریق صادرات غیرنفتی درست خواهد شد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه امروز منطقه امن‌تر و بهتری داریم، اظهارداشت: اگر یک کشوری در منطقه و همسایگی مان هست که متأسفانه زیاد حرف می‌زند و حرف‌هایش بی‌منطق است، با آن کشور هم مشکل نداریم.عربستان سعودی به عنوان کشور همسایه ، بمباران یمن را از فردا قطع کند و از اینکه سر تواضع در برابر اسراییل فرود آورده از این حالت رکوع خارج شود، مستقیم بایستد و اتکایش به ملت خود و منطقه باشد، ما از فردا هیچ مشکلی با عربستان نداریم.

رییس جمهور با بیان اینکه اگر عربستان بمباران غیرانسانی در یمن و التماس برای رابطه دوستی غلط با صهیونیسم را قطع کند، مشکلی نداریم و می‌توانیم روابط مان را برقرار کنیم، گفت: آنها باید آغازگر این کار باشند؛ بیایند و آغاز کنند.

دکتر روحانی تاکید کرد: به دنیا اعلام می‌کنیم، روابط ما با دنیا طبق عهد ما است؛ ما پیمان‌شکن نیستیم؛ ما آمریکا نیستیم که پیمان شکن باشیم؛ ما پیمان را به سختی می‌بندیم، قرارداد را به سختی امضاء می‌کنیم، اما اگر امضاء کردیم، پای امضاء مان می‌ایستیم؛ به عهد‌مان وفا می‌کنیم و به پیمان و عهدمان وفادار هستیم.

رییس جمهور با بیان اینکه ما مسلمان، ایرانی و دارای فرهنگ بلند هستیم، ادامه داد: به اروپا، آمریکا و دیگر کشورها می‌گوییم تا زمانی که آنها پای عهد هستند، پای عهد‌مان خواهیم ماند. آغازگر نقض برجام نه هستیم و نه خواهیم بود. البته اگر روزی آنها بخواهند نقض کنند، غصه‌ای نداریم و مسیر لازم را پیش‌بینی کرده ایم.

دکتر روحانی با بیان اینکه در شرایط امروز در سایه برجام و در ماه‌های اخیر دو تحول بزرگ در زمینه اقتصاد، بوجود آوردیم که یکی از آنها کاهش نرخ سود تسهیلات است، گفت: وقتی در کشور سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، که سرمایه‌ گران نباشد. اگر می‌خواهیم با دنیا در صادرات غیرنفتی رقابت کنیم، باید سرمایه گذاری را به انجام برسانیم؛ هر کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند از بانک تسهیلات می‌خواهد که باید ارزان باشد؛ امروز 3 درصد نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش پیدا کرده و این قدم بزرگی است که باید ادامه پیدا کند.

رییس جمهور تسهیل در سرمایه‌گذاری و استفاده از فاینانس خارجی را از دیگر تحولات اقتصادی در سایه برجام دانست و اظهار داشت: قراردادهای خوبی با دولت‌ها و بانک‌های آسیایی و اروپایی بستیم و امروز ده‌ها میلیارد تومان اعتبار در اختیار ماست که می‌توانیم از آن استفاده و بهره‌برداری کنیم. با آوردن این سرمایه در کنار سرمایه داخلی می‌توانیم تحول بزرگ در اشتغال درست کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: معادل رقمی که از طریق اصلاح قیمت‌ها، به دست خواهیم آورد را از صندوق توسعه می‌گیریم و این دو با هم در بانک‌ها، قرار می‌گیرد و بانک هم سهم خودش را روی این می‌گذارد و این مجموعه تجهیز منبع جدیدی برای اشتغال بویژه در صادرات غیرنفتی در بافت فرسوده در کشت‌های گلخانه‌ای و در سایر موارد خواهد بود.

رییس جمهور با تاکید مجدد بر اینکه اولین ویژگی بودجه سال 97 موضوع اشتغال است، خاطرنشان کرد: دولت به مردم اعلام می‌کند که سال آینده با تجهیز این منابع می‌توانیم حرکت بزرگی را در اشتغال بوجود بیاوریم. این مسأله مهم اول در بودجه سال آینده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف بودجه رفع فقر مطلق است و تبصره 14 این بودجه اساساً برای این است که بتوانیم به هدف رفع فقر مطلق برسیم، گفت: سال آینده برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران یک قدم بسیار مهم و بزرگ برای استاندارد سازی زندگی مردم در بخش اقشار ضعیف، برخواهد داشت؛ اولین قدم ها در راستای وعده‌ای که به مردم دادیم، در این بودجه به خوبی تبیین شده و رفع فقر مطلق از بودجه سال 97 آغاز و شروع می‌شود.

رییس جمهور با بیان اینکه همه به حق برای فقرای جامعه نگران هستیم و می‌دانیم اقشاری در این کشور شرایط زندگی خوبی ندارند، اظهار داشت: پرداختی امسال نسبت به گروه‌هایی که مورد حمایت قرار می‌گیرند، مثل آنهایی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، بیش از 3 برابر سال گذشته بوده است و این اولین قدم مهمی است که دولت برای رفع فقر برداشته است.

دکتر روحانی ادامه داد: نسبت به سال های گذشته مستمری این افراد بیش از 3 برابر شده و این روند را در سال آینده ادامه می‌دهیم؛ باید حداقل زندگی مردم و استاندارد حداقل را تعیین کنیم و این چیزی است که در سال 97 اعلام و در چند استان به صورت پایلوت اجرا خواهیم کرد.

 رییس جمهور با بیان اینکه استانداردی را برای حداقل زندگی مردم تعریف و اعلام می‌کنیم، گفت: زندگی هر کس در کشور، پایین‌تر از این استاندارد است می‌تواند برود در یک سازمان حمایتی ثبت‌نام کند و ما نظام تأمین اجتماعی را سال آینده به صورت گسترده آغاز خواهیم کرد. می‌خواهیم تمام اقشار ضعیف جامعه از حداقل زندگی استاندارد برخوردار شوند این کار از بودجه 97 آغاز می‌شود. از شما نمایندگان محترم می‌خواهیم که در بحث یارانه، اصلاحات لازم  را با کمک و همکاری همدیگر انجام دهیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: در بخش یارانه همه ما معتقدیم آنهایی که نیازمندند باید به یارانه برسند. ما سازمان هدفمندی یارانه را در این بودجه تغییر می‌دهیم. این سازمان به صندوق رفاه اجتماعی امید تبدیل می‌شود و شرایط جدیدی برای یارانه نقدی بوجود می‌آید. نمایندگان محترم مجلس باید در این زمینه همدیگر را یاری کنیم تا بتوانیم در یک چارچوبی نیازهای مردم و خواست مردم را برآورده کنیم. هر آنچه در تبصره 14 به دست بیاوریم یا برای رفع فقر مطلق تلاش و هزینه می‌کنیم یا برای رفع برخی مشکلات در بخش سلامت. این کار دومی است که در بودجه 97 انجام می‌گیرد. اولی اشتغال و دومی رفع فقر بود. تعریف یک استاندارد برای حداقل زندگی. درخواست از آنهایی که نیازمند هستند برای ثبت نام و در نهایت ساماندهی یک سیستم دقیق پایشی در کشور و نظام جدید تأمین اجتماعی برای همه مردم کارهایی است که در این راستا انجام می شود.

رییس جمهور مشکل عدم رونق اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز مشکل ما این است که طرح‌های فراوانی نیمه کاره باقی مانده و رها شده است و این  یعنی بخشی از سرمایه کشور قفل شده است. در هر پروژه‌ای که کلنگ زده شد یک تا ده میلیارد خرج کرده و نیمه کاره رها شده است. پس یک سرمایه‌ای روی زمین در حال از بین رفتن است.

رییس جمهور با اشاره به وجود 6 هزار طرح نیمه تمام ملی و 65 هزار طرح استانی نیمه تمام در کشور گفت: این موضوع را چگونه باید حل کرد همه اینها سرمایه های مردم است که روی زمین مانده است  اگر هر یک از اینها راه بیفتد اشتغال و رونق و رفاه درست می‌کند و مشکل مردم و آب و فاضلاب و راه و بیمارستان و آموزشگاه حل می‌شود. برای این کار در تبصره 19 بودجه امسال آنچه که به عنوان بودجه عمرانی مد نظر داریم که یک حرکت خوبی در بودجه عمرانی امسال خواهیم داشت، بودجه امسال در مجموع 368 هزار میلیارد تومان است که در لایحه امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود و ما در زمینه بودجه عمرانی قصد داریم آنچه که بودجه عمرانی ماست، تبدیل به اهرم شود، تا بتوانیم در کنار صندوق و در کنار منابع بانک‌ها و همچنین بخش خصوصی بعنی بخش خصوصی، صندوق، بانک و دولت. این 4 با هم جمع می‌شوند، برای اینکه بتوانیم طرح‌های نیمه تمام را تکمیل و واگذار کنیم و ما بتوانیم شاهد یک حرکت بزرگ در بخش عمرانی کشور در همه استان‌ها باشیم. این کار، کار بزرگ و عظیمی است که در بودجه امسال پیش‌بینی شده و انجام می‌شود.

دکتر روحانی در ادامه تاکید کرد: در سال‌های گذشته یعنی سال 94 و 95، علی‌رغم اینکه درآمد نفتی بسیار کاهش پیدا کرده بود - حالا که این روزها وضع ما نسبتاً خوب شده و تا پایان سال، علی‌القاعده درآمد نفتی ما به طور متوسط 50 دلار می‌شود- علی‌رغم اینکه شرایط بسیار سختی را داشتیم، کاری که کردیم اینکه طبق مصوبه شما 30 درصد درآمد نفت و گاز را به صندوق ریختیم و قاعدتاً امسال 2 درصد هم می‌خواهید اضافه کنید که 32 درصد می‌شود. پیش‌بینی ما این است که این 32 درصد در سال آینده بیش از 15 میلیارد دلار می‌شود. در این بودجه از نمایندگان خواسته شده از 32 درصد درآمد نفتی که حدود 15 میلیارد دلار خواهد شد 20 درصد در صندوق بماند برای طرح‌هایی که داریم و12 درصد در بودجه برای طرح‌های مهم پیش‌بینی شود.لذا بر مبنای آنچه که مجلس شورای اسلامی، مقرر خواهد کرد که 32 درصد درآمد نفتی به صندوق ریخته شود، خواست ما این است که 12 درصد این،‌ یعنی آن مقداری که بیش از 20 درصد است، در طرح‌های مهم، از صندوق استفاده شود و اولین آن اصلاح امور بانکی است.

 رییس جمهور با بیان اینکه اقتصاد ما تا زمانی که امور بانکی ما اصلاح نشود، درست نخواهد شد، اظهار داشت: تاکنون چند اصلاح در امور بانکی انجام دادیم؛ در آخر دولت یازدهم و ابتدای دولت دوازدهم همه تلاش‌مان را بکار گرفتیم برای اینکه خسارتی که از طرف چند موسسه و تعاونی اعتباری در کشور بوجود آمده بود و جامعه را بهم ریخته و مردم را مستأصل و زندگی آنها را دچار مشکل کرده بود، جبران کنیم.

دکتر روحانی افزود: 6 تعاونی متخلف که 25 درصد بازار پولی کشور در اختیارشان بود، نه تنها راجع به سود تسهیلات هر روز اراده می‌کردند و تصمیم می‌گرفتند و بهم می‌ریختند، بلکه هر روز اراده می‌کردند و بازار ارز، سکه و املاک را هم بهم می‌زدند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در اواخر دولت یازدهم با مقام معظم رهبری به طور مفصل صحبت کردم که ما دچار چه معضل بزرگی هستیم و 3 ، 4 میلیون نفر دارد تمام زندگی‌شان تلف می‌شود و اینها چه کسانی هستند، این صندوق‌ها چه کسانی هستند و چقدر برخورد کردن با این صندوق‌ها سخت بود. اگر خدا کمک نمی‌کرد اینها رفته بودند همه جا را دیده بودند و همه جا به ما فشار می‌آوردند. از تمام ارگان‌ها به من نامه می‌نوشتند که این آدم به این خوبی این همه خدمت کرده، چه کارش دارید. چرا دارید حساب و مؤسسه‌اش را می‌بندید؟ آدم‌های عجیب و غریب می‌آمدند سفارش می‌کردند و معلوم بود اینها با چه دغلکاری رفته بودند افکار آدم‌های خوب را هم منحرف کرده بودند.

دکتر روحانی ادامه داد: روسای سه قوه و شورای عالی امنیت ملی با استمداد مقام معظم رهبری وارد عمل شدیم و به بانک مرکزی اختیارات لازم را دادیم و در نتیجه آن کار بسیار عظیم و بزرگی تا به امروز انجام گرفته و 98 درصد افراد و سپرده‌گذارانی که در این مؤسسات حساب داشتند، یا پولشان را کامل گرفتند و یا تا آخر این ماه خواهند گرفت؛ البته 2 درصد باقی مانده که این 2 درصد هم بانک مرکزی و نمایندگان روسای سه قوه و هم دادگاه‌ها دارند تلاش می‌کنند، اموال اینها شناسایی شود و بتوانیم مشکل آن دو درصد را حل بکنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه حل مشکل 98 درصد از سپرده‌گذاران به یک معجزه شبیه بود و کار بسیار عظیم و بزرگی انجام شده است، گفت: نباید بگذاریم این حادثه در کشور تکرار شود؛ شورای عالی امنیت ملی هر اختیاری بانک مرکزی می‌خواهد، می‌دهد برای اینکه جلوی این کار گرفته شود. مطمئنم اگر نیازی هم به قانون داشته باشیم، همه نمایندگان مجلس کمک خواهند کرد؛ چراکه اینها اقتصاد کشور و زندگی مردم را نابود کرده بودند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه گام دوم کاهش سود تسهیلات، ارتباط بانک‌ها با بانک‌های خارج قدم سوم و بالا بردن سرمایه برخی بانک‌ها گام چهارم بود، تصریح کرد: برای اصلاح امور بانکی که موتور محرک در اقتصاد کشور هستند نیاز به اصلاح امور بانکی داریم؛ 3 میلیارد دلار از پول صندوق توسعه برای اصلاح امور بانکی و بیش از 2 میلیارد و 150 میلیون دلار برای محیط زیست می‌خواهیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه وضع گرد و غبار و ریزگرد، هوای آلوده، خاک آلوده، مشکل آب، وضع تالاب‌ها، وضع دریاچه‌ها، مشکل پسماندها، معضل بزرگی را در کشور بوجود آورده است، اظهار داشت: باید مشکل پسماند و فاضلاب، ریزگرد و هوای آلوده را در استان‌های کشور حل کنیم؛ قدم‌هایی که برداشتیم، قدم‌های خوبی بوده اما تا رسیدن به هدف بسیار کم است.

دکتر روحانی افزود: در جنوب شروع به نهال‌کاری و از بین بردن خودروهای فرسوده و تغییر در سوخت دستگاه‌ها از نفت گاز، کردیم؛ قدم‌های خوبی برداشته شده اما هوای ما هنوز آلوده است؛ مردم ما در فشار ریزگرد هستند و خانه های مردم مقاومت لازم در برابر زلزله را ندارد.

 رییس جمهور تصریح کرد: باید وضع مسکن، بافت های فرسوده ، محیط زیست و معضل آب را حل کنیم و بهترین‌ راه‌ حل معضل آب، بهره‌وری بهینه  از منابع آبی است. باید آب کشاورزی شرایط درستی  پیدا کند، طرح‌هایی که امروز در سراسر کشور، وجود دارد و اجرا می‌شود، تحول بزرگی است. کشت‌های گلخانه‌ای، آبیاری تحت فشار و سامانه‌های نوین آبیاری  یک تحول بزرگ است. برای این امر،  2میلیارد و 150 میلیون اختصاص دادیم. بنابراین، آماده‌ایم تا مجلس شورای اسلامی، بجای 20 درصد، 32 درصد از منبع نفتی را کسر کند و به صندوق بریزد اما برای طرح‌های مهم کشور و طرح‌های محیط زیستی و اصلاح امور بانکی که دو معضل بزرگ است، در این بودجه پیش‌بینی کردیم و شما باید کمک کنید.

رییس جمهور با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی، وضع درستی ندارند، گفت: تمام مشکلاتی که در کشور داریم از آسمان هفتم و از بیرون مرزها نیامده است، در بسیاری از موارد، تصمیماتی که گرفته شده ناقص بوده و ایراد داشته و باید حل کنیم. در زمینه صندوق‌ها باید قدم‌های بزرگی را برداریم. اولین گام این است که صندوق بازنشستگی و صندوق تأمین اجتماعی و بانک‌ها از بنگاه‌داری دست برداشته و تمام بنگاه‌هایشان را عرضه کنند و بفروشند. ممکن است سهام داشته باشند که اشکال ندارد. مدیریت بنگاه را نباید داشته باشند. بیایند بخشی از سهام را بگیرند و پول‌شان را در بانک بگذارند، دست از بنگاه‌داری بردارند. هم بانک‌ها ، هم سازمان تأمین اجتماعی و هم صندوق بازنشستگی باید این کار را انجام دهند و این اولین قدم مهمی است که دولت در این زمینه برداشته و شما نمایندگان محترم باید ما را حمایت کنید تا در بودجه 97، شاهد یک تحول بزرگ باشیم.

رییس جمهور در بخش پایانی سخنان خود به موضوع قدس شریف اشاره کرد و با بیان اینکه بعد از اینکه توطئه ابرقدرت‌ها در منطقه برای مسلط کردن گروه‌های تروریستی بر مردم مظلوم منطقه، با شکست مواجه شده، امروز آمریکایی‌ها توطئه جدیدی را با کمک، صهیونیست‌ها، آغاز کردند و آن تعرض به قدس شریف است، اظهارداشت: به ملت بزرگوار ایران اعلام می‌کنم که ما در برابر توطئه قدرت‌های بزرگ و آمریکا و استکبار و توطئه‌های صهیونیسم، نه ساکت بودیم و نه ساکت هستیم و نه خواهیم ماند و هر قدمی که بتوانیم برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین و جایگاه مقدس بیت‌المقدس که این سرزمین مسلمان‌هاست؛ همان مکانی که پیامبر از آنجا به آسمان‌ها عروج کرد، بر می داریم.

رییس جمهور تصریح کرد: حراست از قدس شریف و از حقوق ملت فلسطین در تمام لحظات‌مان، امروزمان، آینده‌مان به عنوان یک آرمان مقدس مد نظر ما مسلمان‌ها و ایرانی‌ها بود، آمریکا و صهیونیسم در این توطئه موفق نخواهند بود و ملت‌های اسلامی به حول و قوه الهی، روزی قدس؛ قبله‌گاه اول مسلمان‌ها را آزاد خواهند کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.