به تازگی جشنواره صنعت چاپ با حضور فعالان این عرصه و جمعی از شخصیت های اثر گذار ملی و بومی در همدان برگزار شد؛ امیر خجسته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در این آئین از پیگیری جدی برای حل مشکلات صنعت چاپ خبر داد و گفت: کاغذ و مالیات بر ارزش افزوده از مهمترین مشکلات چاپخانه داران است که بارها از سوی تشکل ها و اتحادیه های صنفی مطرح شده و به نتیجه نرسده است.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده را از طریق سازمان امور مالیاتی پیگیری کرده و به زودی جلسه ای با حضور مسئولان مرتبط برای این موضع تشکیل می دهیم.

رئیس فراکسیون چاپ مجلس شورای اسلامی گفت: برای حل و فصل مشکلات فعالان عرصه چاپ و نشر نشست های تخصصی با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت به تازگی برگزار کردیم که امیدوار کننده بود و به زودی بخش عمده ای از این گرفتاری ها برطرف می شود. 

 حمیدرضا حاجی بابایی نیز به گفته های همتای خود صحه گذاشت و خاطر نشان کرد: در افق توسعه، همدان به عنوان یک کلانشهر دیده شده و صنایع مهم این منطقه مانند چاپخانه ها جایگاه ویژه ای دارند.

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت تاکید کرد: صنعت چاپ باید به شایستگی نقش  خود را در فرآیند توسعه کلان شهر همدان ایفا کرده و از قافله پیشرفت عقب نماند. 

صنعت چاپ نیازمند بومی سازی 

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به گردش مالی یک هزار میلیارد تومانی صنعت چاپ اظهار داشت: چاپ، یک صنعت راهبردی محسوب می شود و آینده همه صنایع در گروه تعامل سازنده با صنعت چاپ است.

محمد بیطرفان افزود: مسئولیت اصلی انجمن های علمی ایجاد ارتباط بین دانشگاه، صنعت و دولت است تا نیازهای علمی هر حوزه توسط انجمن تخصصی آن پیگیری شود.

وی گفت: با وجود مشکلات فراوان ما توانستیم صنعت راهبردی چاپ را به جامعه علمی کشور معرفی کنیم و هم اکنون رقابت خوبی بین دانشگاه ها برای پرداختن به صنعت چاپ وجود دارد.

بیطرفان با بیان اینکه ۸۰ درصد نیاز این صنعت به ماشین آلات و مواد اولیه از خارج تامین می شود، اضافه کرد: بومی سازی این صنعت نیازمند اتکا به توان نیروی داخلی و ظرفیت بالایی است که در نخبگان، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان ما وجود دارد.

وی اضافه کرد: همانگونه که ما در صنایعی مانند انرژی هسته ای و نانو موفق هستیم، در این عرصه هم با جدیت باید وارد شده و بی تردید می توانیم گام مهمی در بومی سازی این صنعت برداریم.

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به اینکه همدان قابلیت تبدیل شدن به قطب صادرات محصولات چاپی در غرب کشور را دارد، یادآوری کرد: این صنعت تشنه مشارکت همه دست اندرکاران است و همدانی ها باید پیشقدم شوند.

نماینده مردم ملایر نیز در این آئین چاپ را صنعتی ترکیبی و موثر دانست که نه تنها بخش فرهنگ بلکه تمام بخش ها را متحول می کند. 

حجت الاسلام آزادیخواه گفت: مجمع نمایندگان استان قدردان زحمات فعالان عرصه چاپ و نشر است و برای گره گشایی از مسائل و مشکلات این صنف کوتاهی نمی کند.

امیر خضریان نایب رئیس اتحادیه چاپ استان همدان نیز در این جشنواره نقش صنعت چاپ در توسعه یافتگی دیگر کشورها را تشریح کرد و گفت: توسعه صنایع دیگر به شدت به چاپ وابسته است و همه واحدهای صنعتی برای پیشرفت خود مدیون این صنعت کارساز هستند.

 در این جشنواره از فعالان و حامیان صنعت چاپ استان همدان تقدیر شد.

۷۵۲۷/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.